Gå til innhold

Skal til legen i morra t samtale ang....planlagt keisersnitt.....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fordi jeg har fullstendig fødselsangst,er redd for alt egenlig :o)... Noen m noen gode råd her,som e kan si til legen osv.... Håper innderlig han er grei mot meg :o).....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Prøv å skriv ned en liste over alt du er redd for. Litt sånn brainstorming på ti minutter (still klokka, og ikke la deg avspore). Det hjelper meg når jeg tenker mye på en ting, men så godt å få det ned på papiret.

Feks jeg er mest redd for hastekeisersnitt og at jordmødrene/legene ikke har kontrollen. Det opplevde jeg ved forrige fødsel.

- Andre ting kan være å revne

- Redd for å ta medikamenter, epidural etc....

- Redd for å miste kontrollen over egen kropp

- Redd for smerte...

Håper det ordner seg, og at du får en fin time hos legen imorgen.

Skrevet

Jeg fikk blankt NEI når jeg søkte buhu,så nå må jeg gå å grue meg til fødselen,noe jeg skkikelig gjør... Kunne få smertestillende under fødselen....

Skrevet

vel, da er det bare å nekte å akseptere et NEI. ingen må føde vaginalt når man ikke vil!!!!

hvorfor fikk du nei? krev en grunn (akkurat som leger krever en grunn for ønske om ks)

få ny samtale med en annen lege, forbered deg bedre.

hjelper det ikke:

fri sykehusvalg. ja, kanskje du må reise langt, men er du bestemt på ks, er det det du må gjøre.

smertestillende under fødselen. jaja. og når du hyler etter epidural er anestesilegen opptatt i flere timer... nei, fatter ikke. hvorfor diskuterte du smertestillende i det hele tatt? det betyr jo at du IKKE gjorde det klart at vaginal fødsel er utelukket for deg.

Skrevet

Hvilket sykehus var du på?

Vil i hvertfall anbefale deg å snakke med jordmor om følelsene dine rundt dette. Håper det ordner seg til det beste for deg.

Lykke til.

Skrevet

Ja da får e beklage meg mer til jordmora i morra... Jeg skal føde på arendal Sentralsykehus... Trodde ikke heller di kunne nekte meg,men d kunne di sa han,er veldig lei meg nå,og gruer m noen voldsomt,var vist så masse komplikajoner rundt et keisersnitt sa han.... Men d kan d jo være m vandlig fødsel også.... Noen tips jeg kan komme m i morra...

Skrevet

Tips:

Vis at du vet mye om KS både mtp komplikajsoner og fordeler.

Vis at du kan mye om vaginal fødsel våde mtp komplikajsoner og fordeler.

Vis at du mener det alvorlig når du sier at du har veid KS og vaginal fødsel opp mot hverandre, og at du overhodet ikke vil føde vaginalt.

Si det som du er, at du har angst, gråter, og spesifer hva du er redd for.

Du kan ikke ha vært tydelig nok ved sist samtale siden dere har diskutrert smertelindring.

Skrevet

Jeg vet ikke stort om noen av delene... Noen som vet? Jeg er førstegangsfødende...

Skrevet

Hallo...det er noe som heter å søke informasjon. Google er en fin ting.

Når du skal ta eksamen, leser du ikke først da?

Ikke rart at du ble avfeid på sykehuset hvis du stilte totalt uforberedt.

Skrevet

Så frekk da,jeg spurte om et spørsmål... Kan ikke du fortelle meg noe da.siden du er så god???????+

Skrevet

Så synd at det ikke gikk i orden:(

Det er fritt sykehusvalg i norge, så be jordmoren din om å henvise deg til nærmeste sykehus der du kan prøve deg på å få keisersnitt.

Jordmoren min sa at fikk jeg ikke på nærmeste, så prøver vi på neste og på neste...

Ps det står en del info om keisersnitt på denne siden bare du klikker deg litt etter litt...

Håper du får innvilga keisersnitt på neste sykehus!!!

Skrevet

Vel, jeg var også førstegangs og fikk innvilget - i Arendal.

Men, jeg visste jo mer statistikker en legen selv.. Jeg visste allerede som tenåring at fødsel er utelukket for meg. Derfor har jeg satt meg inn i problematikken før jeg i det hele tatt ble gravid. Og det er massevis av informasjon å få.

Men du må gjøre det selv, tror at legen merker fort når du gjentar andres tanker rundt det.

Jeg dukket faktisk opp med en tjukk perm, stappfull med papirer, statistikker, egne notater. For å si det sånn, diskusjonen varte ikke så lenge. Men husker jeg hadde en ul noen dager før ks, med overlegen, han skjønnte ikke at jeg var blitt innvilget ks. hadde jeg hatt samtale med han, ville jeg kanskje vært nødt å reise andre steder. hadde ikke nølt å gjøre det, som sagt, aldri i livet jeg ville føde vaginalt, men greit å få det her i Arendal.

Skrevet

Synes ikke jeg var frekk som ba deg om å søke informajson og google litt...synes det er logisk at når man skal møte noen som kan avgjøre om man får invilget KS eller ikke, at man stiller opp litt forberedt og viser at man har litt kunnskap om det man er om å få innvilget.

Hvis ikke virker det hele svært lite gjennomtenkt spør du meg.

Jeg hadde nok heller ikke invilga KS til deg dersom jeg følte som lege at du ikke hadde peiling på det du ba om.

Hvorfor leter du ikke etter informasjon selv? Det er masse stoff her på BIM og ellers på internet.Det er bare å søke etter "keisersnitt" og "fødsel".

Skrevet

Jeg tror nok også att du ikke har vært helt klar i din sak. For viss du hadde gitt legen ordentlig forklaring på hva din angst bygger på så tror jeg nok han ikke hadde avfeid deg med en gang, men kanskje henvist deg videre til samtale angående fødselsangst før han gav deg avslag. Men viss du leser litt om keisersnitt, og du skriver ned noen ord om tankene dine rundt det hele og møtet godt forberedt vil jeg tro, og håpe att du blir møtt på en anen måte. Han har nok ikke oppfattet angsten din som reel nok vil jeg tro. Uansett, viss du vet att vaginal fødsel er helt utelukket for deg, så må du bare stå på!!! Uansett, lykke til:-)

Skrevet

Hvar til samtale hos jordmora igjen i dag,og hvar d opp til ho hadde ho gitt m d nå sa ho,for ho så hvor nedfor osv...e var.... Men på Arendal sentralsykehus er d vist nesten håpløst å få dette... Men når jeg kom hjem fra den samtalen i dag,ringte e Avdelingslederen på føden,og forklarte ho situasjonene min,og di er jo veldig m disse komplikasjonene som er under keisersnitt,men e sa at vaginal fødsel er helt utelukket for meg,og da sa ho at vist d var d,så skulle di se mere på d,og ho skulle snakke m legen,og jordmora mi igjen,så skulle ho ringe,så må vel kanskje til legen en gang til,men håper innderlig e får d nå....

Skrevet

bruk mellomtiden å sette deg inn i ting!!!

lykke til

Skrevet

Har fått n time til samtale hos en annen lege til Torsdag,håper d går bedre,og at e kan få et positivt svar... E er helt ødelagt om dagene,gruer m bare mere og mere på tanken å må føde vaginalt,får ikke sove om nettene,og blir kvalm bare m tankene... At di ikke kan skjønne meg,jeg nekter å føde... Noen m noen gode råd til meg nå????? Er så fortvila.....

Skrevet

Hva er det konkret du har angst for i forhold til å føde vaginalt?

Skriv ned de tankene og fortell legen disse og hva dette gjør med deg.

Fortell at du vet om hvilke eventuelle ulemer det finnes ved å ta KS, da viser du at du har satt deg inn i ting og at det du føler er vel gjennomtenkt.

Lettere å bli tatt på alvor da.

Håper neste samtale går bedre.

Skrevet

æ va på et møte idag, fikk åsså nei. ikke sånn direkte men æ fikk det ikke.

hva har du slags planer nå? tenkt å søke på andre sykehus? hvor var du på møte?

Skrevet

Jeg skal på et nytt møte til Torsdag,gruer meg veldig,men gir meg ikke så lett... Jeg var i Arendal... Du da?

Skrevet

nei man kan ikke gi seg. hvor er det du skal på nytt møte nå da? et annet sykehus?`jeg tenkte jeg skulle søke på st.olavs eller ullevåll, er langt unna, men skal man ha det så skal man.

hvordan fikk du nytt møte? jordmoren som henviste deg?

Skrevet

Jeg skal samme plassen,bare til en annen lege... Ja e ringte til jordmora e har hatt samtale m,og til avdelingslederen på føden... Så håper d går bra denne gangen... Syter m å inn på et annet sykehus også,og e syns d er dårlig at vi m mye angst for å føde vaginalt at di ikke kan respektere d,e blir så irritert,men har hørt at di ikke kan nekte... så e kommer til å si at d er helt utelukket at e skal føde normal,vil ikke vil ikke vil ikke skal e si hehe... Vi får holde oss oppgraderte m innanen hvordan dette går... Lykke til....

Skrevet

Hei. Dette kommer til aa gaa bra skal du se. Det er nemlig ganske umulig aa faa deg til aa fode vaginalt med hoy fodselsangst- det krever nemlig sammarbeid ellers ender det I haste keisersnitt og det vet de ogsaa og det vil de ikke ha saa saann er det. Du maa bare faa vist hvor redd du er. Og at det ikke er noe de faar gjort med det paa saa kort tid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...