Gå til innhold

Har arbeidsgiveren min lov til dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hatt noe fravær de siste ukene før jul pga kynnere og generelt dårlig form, arbgiv fikk akkurat vite at jeg er gravid(uke 23). Har hatt en del fravær tidligere også bla pga angst problematikk, har daa brukt egenmelding stort sett. Nå er der jo et nytt år og man får nye egenmeld dager. i dag sa arb giv min at heretter måtte alt fravær dokumenteres, jeg fikk ikke lov til å bruke mer egenmelding. hallo, jeg kan jo ikke vite hvilke dager jeg er syk! sykmelding gis jo ikke tilbakevirkende kraft, så da kommer jeg til å tape penger.. drittkjerring! har hun lov til dette???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tviler på at hun har lov til dette.

Men for din egen del, og for at du ikke skal føle deg "uglesett" på jobben, så er det jo greit med sykemeldinger. Når du er dårlig, har kynnere eller andre ting, så ring fastlegen din, si hvordan ting er, så får du nok sykemeldig for de dagene du er borte.

Er ikke noe gøy når man føler at man ikke blir trodd.

Skrevet

Kanskje arbgiver vil ha det dokumentert pga refusjon fra NAV...?Arbgivere kan få sykepenger refundert dersom det er dokumentert med sykemelding. Dessuten tror jeg egenmeldinger går fra 12 mnd til 12 mnd og ikke på år, hvis du skjønner hva jeg mener.

Skrevet

Selv om det er nytt år får du ikke nye egenmeldingsdager. De gjelder et år fra den første dagen du var borte. Hvis første dag var i mars 2007 har du, husker ikke helt hvor mange det er i løpet av året, men da gjelder de til mars 2008. Egenmeldinger på å være hjemme med sykt barn er fra kalender år til kalenderår. Det vil si januar 2007 til januar 2008. Det kan hende du har brukt opp alle egenmeldingsdagene dine siden hun ønsker sykemelding. Ring legen neste gang du ikke er i form så får du en sykemelding. Da blir jo legen automatisk mer involvert i svangerskapet ditt også. Du slipper også å føle på at arbeidsgiver ikke tror på deg når du er borte. Jeg håper du ikke sliter like mye med angstproblematikken. Det kan ikke være noe godt. Snakk med arbeidsgiveren din, kanskje du blir overrasket over at hun eller han blir mer tilstede for deg.Lykketil!

Skrevet

For å svare på spørsmålet ditt, ja det har hun lov til. Dette kan være som nevnt over at du enten har brukt opp egenmeldingene dine eller det kan være hun vil ha refundert penger fra første fraværsdag, noe hun får av nav dersom du er sykemeldt og det er svangerskapsrelatert. Dette får hun altså ikke om du bruker egenmelding og dette koster jo bedriften penger når det kunne vært unngått.

Jeg sier ikke at det er tilfelle i det hele tatt, men ved mistanke om misbruk av egenmelding kan også arb. giver be om dokumentasjon ved alt fravær, men utifra situasjonen så høres jo det veldig lite sannsynlig ut!

Ta en tlf til legen din, kanskje dere kan gjøre en avtale om at du kun behøver å ringe for å få sykemelding de dagene det gjelder?

Lykke til: )

Skrevet

Nei. Du har rett på egenmeldingsperioden.

Be henne dokumentere at hun kan kreve dette, så tror jeg låten får en annen lyd.

Skrevet

Ja, om de er oppbrukt er det jo noe annet.

Skrevet

Vurdering av fortsatt rett til å nytte egenmelding.

Etter folketrygdloven § 8 – 27 kan en arbeidstaker fratas retten til å nytt egenmelding dersom han /hun i løpet av de siste 12 måneder har hatt fire egenmeldinger, dvs. sykefravær uten å legge fram legeerklæring om at fraværet skyldes sykdom. Arbeidsgiver kan da bestemme at arbeidstakeren for fremtiden skal levere sykemelding fra lege fra og med første fraværsdag.

Skrevet

egenmeldingene er ikke fra januar til januar altså..det er fra datoen du brukte den første og et år..så kan jo hende du har brukt de opp..og har du det så må du dokumentere fraværet ditt

Skrevet

å da er det bare å gå til legen når du er vekke fra jobb for å få dokumentasjon..værre er det ikke..har selv brukt opp mine før et år var omme..så dette vet jeg..men er ikke værre å bare få en bekreftelse fra legen at du er syk den dagen..det er godtnok

Skrevet

Er redd for at din arbeidsgiver kan gjøre dette. Egenmeldingene gjelder fra da du tok ut første egenmelding.. Dvs at du har 4 egenmld de siste 12 mnd.. Mange misforstår det med nytt år. Egenmeldingen starter dessverre ikke på nytt da.. beklager...

Mitt tips er å få sjekket opp via din arbeidsgiver er datoer på når du brukte egenmld.. Så ringer du legen din neste gang du er syk.

Lykke til!!

Skrevet

At all fravær må dokumenteres er en selvfølge. Enten bruker man egenmelding eller så får man sykemelding fra legen.

Du kan benytte 4 egenmeldinger på en periode på 12 KALENDERmåneder. Dvs. har du benyttet 4 egenmeldinger siden 14.4.07, så kan du ikke benytte egenmeldinger før 14.4.08.

I tillegg må det gå 16 dager mellom hver gang du bruker egenmelding. Blir du syk før det har gått 16 dager, MÅ du ha sykemelding fra lege for å få utbetalt sykepenger for fraværdagene dine.

Skrevet

Hvis du er mye syk f.eks i forbindelse med graviditeten kan arbeidsgiver søke om fritak fra arbeidsgiverperioden, det vil si at trygdeverket dekker fraveret ditt fra dag en.. Du må likevel ha sykemelding, men du slipper "sur" sjef og/eller "dårlig samvittighet" hvis du ofte er sm en dag elle to i slengen...

Skrevet

akkuratt som alle sier her. Egenmeldinger går fra første brukte. altså ikke fra kalenderårs start.. Så hun har lov å gjøre det.

Skrevet

Det som Lamela sier er helt rett og veldig viktig. Jeg jobber selv med dette til daglig, så ja; din arbeidsgiver har rett til å gjøre dette.

Skrevet

For det første når det gjelder egenmeldinger er at det er 4 stk (hvis du ikke er iabedrift) i løpet av et år. Ikke kalender år, men et år fra du tar ut den første. Så blir de frigjort en og en underveis hvis du ikke bruker noen.

Grunnen til at de vil at du skal være sykmeldt og ikke bruke egenmeldinger, er at de får dekket ditt fravær i og med at du er gravid.

Så det er ikke sikkert de er så kjipe som du oppfatter det som.

Skrevet

Arbeidsgiver kan frata deg retten til å bruke egenmelding ja om det er mistanke om misbruk. Så ja det er fullt lovlig. Men hun kan ikke kreve dette på bakgrunn av fravær som allerede har vært, men alt fremtidig fravær.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...