Anja83 Skrevet 7. januar 2008 #1 Skrevet 7. januar 2008 Jeg var hos gynekologen min igjen i dag pga veldig uregelmessig menstruasjon som har vart i 9 mnd siden p-pilleslutt (jeg blør med 14-20 dagers mellomrom, altså rekker jeg ikke å ha eggløsning). Alle prøver og ultralyd ser normale ut, men gynekologen min ville at jeg skulle begynne med Provera for å stabilisere syklusen. Noen som har prøvd dette? Fungerer det? Vil jeg da få eggløsninger som normalt også? Gynekologen så forøvrig på ultralyden i dag at det ser ut som jeg har en el rett rundt hjørnet da. Jeg har aldri funnet el før, så nå skal det prøves veldig.
Anja83 Skrevet 7. januar 2008 Forfatter #2 Skrevet 7. januar 2008 Jeg dytter denne opp i håp om at noen har erfaringer med dette.
kattungen Skrevet 7. januar 2008 #3 Skrevet 7. januar 2008 Jeg har brukt Provera for å få orden på syklusen etter at jeg gikk på Depo Provera (p-sprøyte). Tror nok ikke man får EL, for det er en type p-pille. Men etter en mnd ble det orden i sysakene;) Håper det klaffer nå som du har funnet EL, lykke til!!
Anja83 Skrevet 7. januar 2008 Forfatter #4 Skrevet 7. januar 2008 Hmm.. Det var litt merkelig. Følte ikke at hun informerte meg om at det er en type p-pille, for hun sa at vi kunne sjekke underveis (jeg skal gå på provera i 3 mnd) om jeg fikk el. Hun mente også at jeg kunne bli gravid mens jeg gikk på pillene, men hvis det er en type p-pille som forhindrer el, går jo ikke det.. Nå ble jeg forvirret kjente jeg. Jaja, tusen takk for svar i allefall! Tror jeg må ringe gynekologen igjen for å høre litt. Kjedelig å gå på den i 3 mnd hvis jeg helt sikkert ikke kan bli gravid mens jeg går på pillene.
kattungen Skrevet 7. januar 2008 #5 Skrevet 7. januar 2008 Det kan jo hende at hun mente å starte på de noen dager, ikke hele sykusen?? Det er en god stund siden jeg fikk de, og da husker jeg nok feil, sorry!!!!!!! Leste i felleskatalogen nå og du kan lkese selv: TABLETTER 5 mg og 10 mg: Hver tablett inneh.: Medroksyprogesteronacetat 5 mg, resp. 10 mg, laktosemonohydrat 84,2 mg, resp. 110 mg, sukrose 1,5 mg, resp. 2 mg, hjelpestoffer. Fargestoff: 5 mg: Indigotin (E 132). Med delestrek. Indikasjoner: Dysfunksjonelle uterinblødninger pga. for lav progesteronproduksjon. Gestagentest som et ledd i utredningen av sekundær amenoré. I kombinasjon med østrogener ved klimakteriske plager. Palliativ behandling av ukomplisert endometriose. Dosering: Dysfunksjonelle blødninger: 5-10 mg daglig i 5-10 dager fra 16. eller 21. dag i syklus. Behandlingen bør fortsette i minst 3 sykler. Se for øvrig spesiallitteratur. Bortfallsblødning oppstår vanligvis 3-7 dager etter at terapien er seponert. Klimakteriske plager: Ved syklisk østrogenbehandling gis østrogen i 9 dager alene. Deretter gis 10 mg medroksyprogesteronacetat daglig i 12 dager. Etter 7 tablettfrie dager startes behandlingssyklus på nytt. Palliativ behandling av ukomplisert endometriose: 10 mg 3 ganger daglig i 3-9 måneder. Behandlingen startes på menstruasjonens første dag. Hormonterapi med østrogen/gestagen hos postmenopausale kvinner bør begrenses til laveste effektive dose og kortest mulig behandlingsvarighet i.h.t. behandlingsmål og risiko for den enkelte, og behandlingen bør vurderes regelmessig. Det anbefales ikke å gi tilleggsbehandling med gestagener til kvinner uten intakt uterus, med mindre kvinnen tidligere har fått diagnostisert endometriose. Så da er det nok ikke p-pille...blandet med p-sprøyte antagelig, siden de heter det samme...Unnskyld!
kattungen Skrevet 7. januar 2008 #6 Skrevet 7. januar 2008 Oi, leste om bivirkninger: Bivirkninger: Gastrointestinale: Kvalme, dyspepsi. Hud: Hirsutisme, akne, alopeci, eksantem, pruritus, urticaria. Lever: Gulsott. Sentralnervesystemet: Svimmelhet, svette, tremor, insomni, somnolens, uro, nedstemthet. Sirkulatoriske: Tromboembolisme. Urogenitale: Uregelmessig, økt eller redusert vaginalblødning, «spotting», amenoré, endret utflod, sår på livmorhalsen, dysmenoré, manglende eggløsning, galaktoré, nedsatt libido. Øvrige: Vektøkning/-endring, hodepine, feber, tretthet, brystspenninger, væskeretensjon/ødem, redusert glukosetoleranse, påvirkning av laboratorietester (se Forsiktighetsregler), anafylaktisk reaksjon, angioødem. Ser du at det står manglende EL? Men det kan være ved bruk over lengre tid. Snakk med legen og få skikkelig info. Lykke til, da!
Anja83 Skrevet 8. januar 2008 Forfatter #7 Skrevet 8. januar 2008 Så utrolig søt du er som har sjekket alt dette for meg! :-) Ser at det står manglende el der ja. Det var jo en lei bivirkning (selv om de andre bivirkningene som er listet opp der ikke frister så mye de heller.. hihi..). Har ikke ringt gynekologen ennå, men må nesten gjøre det. Hun har vel sikkert tenkt at jeg må bruke 3 mnd på å ordne opp i syklusen, for deretter å prøve og bli gravid igjen.. Æsj, det er isåfall skikkelig kjedelig. Tenkte virkelig å gå for en 2008-baby. :-) Men jeg tenkte forsåvidt å gå for en "vår-2008-baby" en gang også, og vi ser jo hvor bra det gikk. Hehe.. En annen ting som bekymrer meg litt med disse pillene er at jeg i følge gynekologens undersøkelser har el i disse dager, og skal begynne på pillene i morgen. I pakningsvedlegget står det at pillene ikke skal brukes hvis man er gravid.. Hva hvis jeg omsider traff en el, og er gravid nå da?? For så å begynne på piller som kan skade fosteret? Noen tanker om dette?
kattungen Skrevet 8. januar 2008 #8 Skrevet 8. januar 2008 Skjønner at du blir stresset over problemet piller- gravid, det hadde jeg også blitt. Jeg ville snakket med legen om det. Virker ikke som du fikk så god innføring i hva pillene gjør, bivirkninger ol. Så det er absolutt ikke teit å ringe å spørre litt, eller bli bekymret når man leser rundt. Synes det er bra å være litt kritisk.... Men ang. at du kanskje må gå på pillene i 3 mnd, så er jo det evt bedre enn å ha syklustull i 1 år til eller mage mnd...Men forstår frustrasjonen din! Min p-sprøyte ble gitt ved en feiltagelse når jeg var innlagt for lap, og den brukte 11/2 år på å gå ut av kroppen/til syklusen var tilbake. Legene beklaget det, men det var jo ikke gøy. Så jeg hater også tull i syklusen, nemlig:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå