Labambie Skrevet 7. januar 2008 #1 Skrevet 7. januar 2008 Var på Nav i dag,skulle fylle ut papirer til engangsstønaden. Både lege og jordmor hadde sagt til meg at siden jeg ikke hadde jobb,så ble det engangsstønaden. Men "feig" som jeg er,tør ikke jeg fylle ut sånne papirer aleine,og dro med meg barnefar ned på Navkontoret på timeavtale i morges. Dama kunne da fortelle meg at jeg har krav på vanlig foreldrepenger! Fordi dagpenger stiller seg likt med inntekt. Og i.o.m at jeg har jobbet helt fram til oktober,ville jeg komme ganske heldig ut av det sa damen. Jeg er så utrolig lykkelig! Klart det er bedre å få noen tusen i mnd,framover den engangsstønaden! Og da får også barnefar sin fedrekvote! :) Dama sa at regelverket for foreldrepenger er meget komplisert,og nesten kul umulig å forstå seg på. Og at selvom noe passet for et par i samme situasjon,kunne det hele få et annet utfall hos et annet par.. Så mitt råd til dere som er usikre på dette med Nav papirer,dra dit å få hjelp! De er pliktige til å hjelpe deg, samt å informere deg om dine rettigheter.. Kunne bare ønske jeg gjorde dette litt før,men trodde ikke jeg hadde dårlig tid med tanke på engangsstønaden.. Men dama hadde 2 uker på seg å hente inn opplysninger fra tidligere arbeidsgivere osv.. Men hun skulle gjøre sitt beste! Så flott når endelig noe går i orden...
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2008 #2 Skrevet 7. januar 2008 Åh, blir så glad og oppmuntret når noen faktisk får hjelp på NAV!!
Liten januarspire - nummer 4 Skrevet 7. januar 2008 #3 Skrevet 7. januar 2008 Ja, vi fikk også arrangert et møte med NAV, som endte veldig positivt . Vi trudde vi bare hadde rett på fedrekvoten og engangsstønaden siden jeg begynte på skole, men fikk ikke fullføre pga. for lang sykemelding . Men da vi dro ned til NAV så fant vi ut at jeg kan gjøre alt av skoleabeid på egenhånd (det vil si at jeg må møte opp til eksamner i mai, that's it). Og siden jeg gjør det så kan far bli hjemme i 7 og 1\2 måned, mens jeg gjør skolearbeid over PC hjemmanifra. Så vi får være hjemme alle 3, jeg fra fødsel (termin om 5 dager) til 20.august, og samboeren får være hjemme fra 25.februar til 15.september, hvor far har 100 % lønn og jeg har fødselsstipend fra lånekassen i 42 uker Tenk, hjemme med lønn i nesten 8 måneder sammen, gu hvor godt det skal bli
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå