mittlillebøllefrø&bøllefrøkna Skrevet 7. januar 2008 #1 Skrevet 7. januar 2008 Hvorfor er det liksom noens rett i å fortelle meg at jeg er verdens største bitch fordi jeg og mannen deler på husarbeidet?? Ærlig talt, hvem har tid til å vaske klær, vaske hus, lage middag, ordne med regninger, gå på butikken, handle klær osv når man har en unge på 9 mnd som har en rasende utvikling og krever mammas oppmerksomhet så godt som hele tida mens hun er våken? Har ikke jeg rett til å sitte ned og slappe av og få i meg mat når hun sover? I tillegg til at jeg faktisk gjør masse husarbeid når hun sover (ta inn og ut av oppvaskmaskin, henge opp klær, koke middag til ungen, vaske klær, moppe gulv). Ærlig talt, jeg er ikke et dårlig menneske selvom mannen må ta sin del vel?? Så kommer hun og forteller meg at jeg er jo hjemmeværende husmor, så da må vel mannen få lov til å sitte ned og slappe av når han kommer hjem fra jobb vel?! Ærlig talt!! Sier hun som har hatt vaskekone og arbeidsledig stedatter på 20 boende hjemme mens hun har vært hjemme i permisjon, som har gjort alt husarbeid for henne! Ærlig talt, dama skulle hatt en nakkeskudd noen ganger!!! *godtåfåtømtutlittaggresjon*
LadyLuck & Skrevet 7. januar 2008 #2 Skrevet 7. januar 2008 er ikke alle som har fått med seg at å være hjemmeværende er et likestilt yrke (får jo pensjon for det å greier) Men noen lever jo bare i 50tallet.. Knip tennene sammen og tenk at det er hun som er ..... (utyper ikke mer der)
mummimammo gleder seg til jul Skrevet 7. januar 2008 #3 Skrevet 7. januar 2008 skjønner du har det travelt, men tenk deg litt om før du klager likosm, om du går hjemme hele tiden bør du nå kklare husarbeidet alene, da syne sjeg det er rart at du må ha hjelp, jeg er alene mor til to barn, en baby og en på 5 år, jobber 4 timer hver dag, jeg gjør alt husarbeidet alene og alt annet også. jeg klager meg ikke rundt forbi for det..
mittlillebøllefrø&bøllefrøkna Skrevet 7. januar 2008 Forfatter #4 Skrevet 7. januar 2008 mummimammo: men så har jeg en mann her, jeg er jo ikke alene..
mummimammo gleder seg til jul Skrevet 7. januar 2008 #5 Skrevet 7. januar 2008 ja du har en mann ja, men blir det mye ekstar arbeid av han? han kan i det minste avlaste deg med barnepass, slik at du kan gjøre andre ting. Da førstemann var baby hadd ejeg mulighet til å være hjemme, hadd ejeg også en mann og jeg kan ikke huske t jeg var veldig sliten hele tiden liksom , sånn at han måtte ta sin del av husarbeidet..
solstråle69 Skrevet 7. januar 2008 #6 Skrevet 7. januar 2008 Vel, når jeg var fulltids hjemmeværende sørget jeg for alt av stell hjemme, og tok det som en selvfølge. Mannen min dro på jobben kl 0500 og var sjelden hjemme før 1800, så jeg synes det bare skulle mangle. Tenkte ofte på hvor heldig jeg var som slapp både reiseveien og arbeidsmengden hans, og kunne kose meg hjemme med snuppa 24 timer i døgnet. Skjønner godt at han misunte meg! :-) Men hvis dette er en løsning som passer dere, så hvorfor ikke?
Odine! Skrevet 7. januar 2008 #7 Skrevet 7. januar 2008 All ære til alenemammaer, jeg skjønner ikke hvordan dere klarer det så bra. Men når mannen først er der, synes jeg godt han kan ta i et tak. Det er mye jobb med en baby (og dessuten så genererer en mann litt rot, oppvask og skittentøy også) Mannen min gjør kanskje mer enn meg, så jeg er superbitch, og selv om jeg skal prøve å gjøre mest mulig når jeg er hjemme i permisjon, så faller det nok litt husarbeid på ham da også.
mummimammo gleder seg til jul Skrevet 7. januar 2008 #8 Skrevet 7. januar 2008 ja men da bør ikke HI klage rundt forbi at hun ikke får tid til alt, og jeg synes at dersom mannen jobbe rmye bør han heller få tid sammen med barnet og tid til å ta seg når han endelig er hjemme fra jobb. og en famili epå 2 voksne og 1 baby er ikke akkuratt stor husholdning heller
mittlillebøllefrø&bøllefrøkna Skrevet 7. januar 2008 Forfatter #9 Skrevet 7. januar 2008 mummimammo: tror du misforstår litt her jeg... Poenget er ikke at jeg klager, verken på at jeg har mye å gjøre (bare kontaterer at det faktisk er mye å gjøre med hus, hjem og barn) eller på at mannen gjør lite, for det gjør han ikke. Poenget mitt er at en annen dame klager på at jeg og mannen faktisk deer på husarbeid og barnepass..
mummimammo gleder seg til jul Skrevet 7. januar 2008 #10 Skrevet 7. januar 2008 ja men hvordan vet hun det da, om du ikke har klaget liksom?
mamman_til _♥♥♥♥♥ Skrevet 7. januar 2008 #11 Skrevet 7. januar 2008 skal ikke si annet enn at jeg er hjemme med en baby, å har fire barn til. alene er jeg også. her er det rent og ryddig hver dag. middag har jeg hver dag også. men skjønner poenget ditt da.
Dotten Skrevet 7. januar 2008 #12 Skrevet 7. januar 2008 Min erfaring er at i perioder skulle jeg ønske jeg klarte å få tid til å gjøre mer hjemme, men med småbarn under ett år, var det nesten umulig. INGEN som ikke har selv vært hjemmeværende med baby, kan forestille seg hvor mye tid de krever, og hvor lite man faktsik får gjort. Helsesøster, sykehus o.a. anbefaler jo spesielt i begynnelsen, at også mor sover når barnet gjør det......! Så tid til husarbeid hadde man som oftes ikke. Selv om jeg sjelden sov likt med snuppa da.....! For meg var det avslappende å begynne å jobbe igjen, når permisjonen gikk ut! Så for min del ble jeg mer sliten av å gå hjemme enn å jobbe!!!!!!
Odine! Skrevet 7. januar 2008 #13 Skrevet 7. januar 2008 Kanskje vi kan få ei lenke, så vi vet nøyaktig hva vi diskuterer? Jeg synes i utgangspunktet ikke det er klaging å si at "det er mye jobb, og vi deler på det", men heller ikke jeg har lest denne tråden som jeg kommenterer...
*Vetlis* Skrevet 7. januar 2008 #14 Skrevet 7. januar 2008 solstråle69! Nå er det jo ikke alle som har 13 timers arbeids dag i Norge da :-) Dvs at mannen din er på jobb dobbelt så lenge som andre (normalt sett) Å da er vel ikke helt riktig å sammenligne det? Jeg mener at man får samarbeide. Å da mener jeg ikke at mannen min skal ta halve husarbeidet, men hjelpe til med feks levere i bhg når han alikevel skal på jobb. Støvsuge innimellom osv. Men selvfølgelig skal jeg gjøre mesteparten her hjemme. Akkurat nå faller mesteparten på mannen min, for han har fødselspermisjon og jeg er helt på felgen. Sover lite, ammer hele tiden og har fortsatt vondt etter KS. Men det retter seg nok snart håper jeg :-)
petite fleur Skrevet 7. januar 2008 #15 Skrevet 7. januar 2008 Samboeren min tar sin del av husarbeidet selv om han jobber, og det skulle da bare mangle! Ja, jeg gjør mer enn han hjemme, men vi lever da tross alt ikke på 50-tallet....hadde han hatt sofatjeneste hver dag etter jobb, vet jeg om ei som hadde blitt forbanna ja...;-) For meg er det en selvfølge at mannen også gjør husarbeid, jeg er ikke moren hans. De som skjemmer bort mannen sin ved å gjøre ALT selv - vel, de om det!
*Bluberrypai*og 3 prinsesser=) Skrevet 7. januar 2008 #16 Skrevet 7. januar 2008 mummimammo Hvis du jobber 4 timer hver dag har du vel barna i barnehage eller hos dagmamma. Jeg er hjemmeværende med to barn på 2 1/2 og 4år 4mnd. Mener du virkelig at jeg skulle klare hele husarbeidet samtidlig som jeg skal ta av meg to barn. Du vet vel at det blir mer å rydde når barna er hjemme. Dette er det som må gjøres i dette huset: Skifte på 4 senger Støvsuge 165 kvm Tørke gulv på 165 kvm Vaske vinduer Vaske to bad Rydde sammen skittentøy Sortere skittentøy Vaske klær(hvilket blir mye på 4 pers) Henge opp klær Brette klær Stryke klær Legge inn klær i klærsskapene Allmen rydding Lage frokost Rydde etter frokost Lage lunsj Rydde etter lunsj Lage middag Rydde etter middag Rydde inn i oppvaskmaskin Rydde ut av oppvaskmaskin Hjelpe barne å rydde leker Vanne blomster Ta inn posten Måke snø Klippe gress Bake Skifte gardiner Handle mat Fyre Tømme 3 peiser for aske Bære ut søppel +++ +++ +++ +++ +++ I tilleg skal jeg helst: Male og tegne sammen med barna Spille spill med dem Hjelpe dem m diverse ting Ta dem ut å leke Lese for dem Lage julepynt/påskepynt mm Gi dem min oppmerksomhet når de spør om noe +++ +++ +++ +++ Vet ikke hvilken verd du lever i hvis man rekker "alt" dette i løpet av 8 timer Jeg har da i hvert fall ikke noen dårlig samvittighet for at mannen min må gjøre sin del av husarbeidet.
Gjest Skrevet 7. januar 2008 #17 Skrevet 7. januar 2008 Hallo! har man først en mann, så får han jammen stille opp også! har man ikke, så MÅ man jo bare klare alt selv. Hvis ikke mannen min hadde hjulpet meg, så hadde jeg klikka tror jeg. Og jeg må aldri tvinge han heller, Han ser på det som en del av det å være pappa! Og forresten. Skal menn bare sitte i sofaen mens vi flyr rundt med skittentøy, klut, barn, mat, vasking osv osv!????!!! tenk så utrolig irriterende det vil være! Hadde jeg vært alene, så er det klart jeg måtte ha tatt alt selv, men ikke pokker om jeg tar alt når jeg har en mann!!
Gjest Skrevet 7. januar 2008 #18 Skrevet 7. januar 2008 Min må ta sin del han også når han er hjemme og kan hjelpe til. Jeg er hjemmeværende med en 2åring og baby på 8mnd. Krever sitt og med 5 stk i familien så blir det nok klesvask og mer en nok å rydde opp...så han må ta del i det meste når han først er hjemme..for vi er begge akkurat like slitne når ettermiddagen og kvelden kommer.
2. gutten har kommet Skrevet 7. januar 2008 #19 Skrevet 7. januar 2008 Mummimammo: jeg trodde virkelig ikke at dagens mødre har slike gammeldagse holdninger! Her i huset deler vi på husarbeidet, det er en selvfølge for begge av oss. Jeg gjør litt mer husarbeid enn han, det faller seg naturlig siden jeg jobber mindre enn han og nå som jeg er i permisjon har jeg litt tid i løpet av dagen til å få gjort unna noe. Men det er en jobb å ha narn også, de krever tid og oppmerksomhet, og jeg setter ikke barna mine foran tven hele formiddagen for at jeg skal få gjort litt husarbeid. Og barn er forskjellige, kanskje dine barn ikke krever så mye som andres? Jeg synes ikke du skal ha negative holdninger til HI her fordi hun og mannen, naturlig nok, deler på husarbeidet! Det er ikke et "kvinnfolkarbeid!"
___ Skrevet 7. januar 2008 #20 Skrevet 7. januar 2008 Å være hjemme med et barn er vanligvis ikke så tidkrevende at man ikke kan få gjort husarbid i tillegg, men om mannen din hjelper til er det jo ikke noe galt i det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå