Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er sånn i tvil om jeg skal begynne med grøt nå eller vente en måneds tid.....Jenten min er 4.5 måneder og jeg full ammer. Synes egentlig dette er helt greit jeg. Men flere som sier jeg bør begynne med grøt. Dette fordi jenten min våkner mye om natten. Ca hver annen til tredje time. Hun vil da ha pupp....på siste kontroll hadde hun lagt på seg ca 250 g på tre uker....Ikke veldig mye, men HS mente det var ok. HS svarte meg ikke klart på om jeg burde begynne med grøt, men svarte litt tvetydig at de fleste begynte med grøt i 4 mnd alder.... Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre. Hun er blid og fornøyd og jeg vet at jeg har rikelig med melk.... Noen erfaringer å dele?:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

når babyen våkner om natten, spiser hun da rikelig med mm, eller vil hun helst kose?

 

det er vanskelig å gi deg konkrete råd, men selv, så har jeg fullammet mine to barn til de har vært 6 mnd. jeg har hatt nok melk begge gangene. baby nr.1, sov gjennom hele natten fra hun var 2 mnd, mens baby nummer 2 alltid har våknet fra 4-8 ganger mellom kl. 20.00-6-00, mange mente da at jeg måtte begynne å gi grøt, men jeg ventet til han ble 6 mnd. nå er han 9 mnd, og får 4 fulle matmåltider i tillegg til mm, men likevel, så våkner han. han vil nå ikke ha mm om natten, men han vil ha litt kos og underholdning (festlig!!!!). der jeg prøver å si er at det er ikke sikkert at jenta di sover gjennom hele natten/el sover bedre selv om hun får grøt.

 

det viktigste er at hun er blid, mett og fornøyd. og at du er opplagt og litt uthvilt.

Skrevet

Jeg har også et barn på 4,5 måned og jeg skal ikke starte med grøt enda. Ikke fordi han sover hele natten, for det gjør han ikke...

 

Men det er for det første ikke sikkert at det blir bedre nattesøvn av å begynne med grøt så tidlig.

For det andre er vel fremdeles anbefalingen at man starter med grøt ved ca seks måneders alder.

For det tredje er de jo faktisk mer slitsomt med grøt enn bare amming, og det kommer raskt nok.

 

Jeg tror ikke at de fleste starter ved fire måneder, men mer mellom fire og seks måneder.

 

Så lenge datteren din er blid og fornøyd og du er blid og fornøyd (om enn litt trøtt) og har melk nok ville jeg drøyet enda en stund.

 

Vi startet tilvenningen for førstemann rundt 5,5 mnd, men det tok lang tid før det var fulle posjoner. Vi vil nok gjøre det med minstemann også.

Skrevet

Takk for fine svar:) jeg vil gjerne fullamme selv til nærmere seks måneder.Men blir usikker når andre kommer med råd om å starte med grøt. Er bare litt i tvil siden hun er liten av vekst. Men på en annen side så er jo både jeg og far også liten,,hehe. og jeg tro nok det er mye kos hun søker for hun er ikke så storspist....

Skrevet

Enkelte godt voksne damer (inkludert min mor) er veldig opptatt av det at barnet må få grøt. Min mor synes nesten synd på at jeg ikke enda har begynt med det, nå når han er 5 måneder. Men her skal det fullammes til 6 måneder, om ikke noe annet skal oppstå ;)

 

Hadde jeg vært deg, ville jeg sett dette litt an og ventet med grøt. Og fulgt opp vekten hennes hos helsesøster. Og får du da beskjed om å gi grøt, er det ingen krise. Da jeg fikk førstemann for snart 9 år siden, var det vanlig å begynne med grøt når de var 4 måneder.

Skrevet

Hehe ja er de godt voksne damene som mener jeg bør gi grøt....De synes VELDIG synd på meg som ikke får sove....Men jeg opplever det ikke som et veldig stort problem selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...