Nit@™ Skrevet 7. januar 2008 #1 Skrevet 7. januar 2008 Finnes det noe alternativ til youghurt? Minsten er glad i frokostyoughurt, men det kan han jo ikke spise lenger. Nå har jeg vært og handlet soyamelk med sjokoladesmak, vaniljesmak og havremelk med sjokolade. Krysser fingrene for at han liker noen av dem. Han liker ikke vanlig sjokomelk, så får kanskje satse på vaniljesmaken ;o)
d",)~^~^~ Skrevet 7. januar 2008 #2 Skrevet 7. januar 2008 Mener jeg fikk tak i soya yoghurt til eldstemann da han ikke tålte melk.
nicknavn Skrevet 7. januar 2008 #3 Skrevet 7. januar 2008 Soya yogurt er å få kjøpt på de fleste butikker. Jeg kjøper de på rema 1000, men det varierer sikkert fra butikk til butikk på hva de tar inn.
Nit@™ Skrevet 7. januar 2008 Forfatter #4 Skrevet 7. januar 2008 Kikket etter det på butikken, men det eneste jeg fant var sjokoladepudding ;o) Kan jo ikke sende med han det i bhg, med musli oppi *he he* Kanskje jeg må på helsekosten for å få tak i noe slikt? Er så greit å ha til frokost i bhg.
Nit@™ Skrevet 7. januar 2008 Forfatter #5 Skrevet 7. januar 2008 Jeg var på Meny nå, for tenkte de hadde størst utvalg av slike varer. Men da skal jeg ta en tur på rema 1000. Takk for tipset!
nicknavn Skrevet 7. januar 2008 #6 Skrevet 7. januar 2008 Jeg har kjøpt det på ica, rema, helskost og noen mega butikker. Men det er ikke alle som tar det inn. Finnes også is han kan spise om du ikke allerde vet det.
Virgo79 har fått prinsen sin Skrevet 7. januar 2008 #7 Skrevet 7. januar 2008 Jeg ville vært litt forsiktig med soyaprodukter til barn, da disse inneholder planteøstrogener og kan virke inn på forplantningsevnen senere i livet. Bare et lite tips
nicknavn Skrevet 7. januar 2008 #8 Skrevet 7. januar 2008 Ja jeg vet det, men det er ikke så mange alternativer til mitt barn med melkeallergi, så da blir det nok en del soya produkter. Finnes mye annet også som barn ikke skal ha eller ikke bør ha av div østrogener, parbabener, e-stoffer osv.
Herlige barn har jeg fått Skrevet 7. januar 2008 #9 Skrevet 7. januar 2008 Helsekost har masse deilige soyayogurt med både vaniljesmak og div og vet også ica har masse slike produkter og godt utvalg.
Nit@™ Skrevet 7. januar 2008 Forfatter #10 Skrevet 7. januar 2008 Oi.. det var jeg ikke klar over. Men noe må han jo drikke også. Og så lenge han ikke drikker vann (dessuten er det 0 næring i vann) så må vi jo finne alternativer. Juice er jo greit av og til, men som "matdrikke", altså drikke som han får hver dag vil jeg gjerne finne noe litt sunnere alternativ. Juice synes jeg blir sukkerkliss.. Har kjøpt litt forskjellig i dag så jeg får bare prøve å gi litt av hvert av det han liker tror jeg. Men noe må han ha til drikke i bhg også.
Virgo79 har fått prinsen sin Skrevet 7. januar 2008 #11 Skrevet 7. januar 2008 På helsekosten har de en fløteerstatning basert på palmeolje som heter Odense Erlet. Denne kan brukes i mat og så kan den blandes med vann for å få melk. På pizza, lasagne, gratenger osv. kan man bruke "osten" som heter "Revet" (fra X-tra eller First price tror jeg, veldig billig). Denne er også basert på palmeolje. Noen rismelktyper er tilsatt kalsium, men det er ikke så mye næring for små barn i ris-, havre- og soyamelk. Nutramigen (morsmelkerstatning fra apoteket) er ypperlig, men smaker ikke så godt. Kan blandes med litt juice for å få bedre smak tror jeg. Bruker man Nutramigen vet man hvertfall at barnet får i seg det det trenger. Det er ikke så mange yoghurttyper å velge mellom bortsett fra soyabaserte, men bruker man andre produkter enn soya ellers, så er det sikkert ikke så farlig om det er soya i yoghurten. Alt med måte
Hønseføtter og gulerøtter Skrevet 7. januar 2008 #12 Skrevet 7. januar 2008 Hei Nit@ & firkløveret :-) Regner med at du har vært hos samme lege på SB som oss, og er like forvirret i øyeblikket som vi var etter vi hadde fått resultatet av ph målingen og fått beskjeden om melk. Kan anbefale deg siden www.utenmelk.no den har hjulpet meg masse. Snuppa vil fremdeles ikke drikke ren soyamelk så vi har blandet den ut med soyamelk med sjokoladesmak. Denne finnes også med jordbærsmak(smaker akkurat som litago). Ellers får snuppa soyayoouhurt, den finnes i jordbær, bringebær, banan, annanas og kirsebær + fersken tror jeg det var. Det finnes også et par deserter som er med enten sjokolade eller vanilje. Disse er faktisk gode. Vi bruker soyamelk tilsatt kalsium til drikke. Og gir henne denne med kornblanding(som velling) da går det ned. Ellers bruker vi havremelk med kalsium i matlagning, dette smaker som vanlig. Og husk at det er melk i smør, så du må kjøpe melange uten melk + vanlig bordsmør uten melk. Ellers handler vi på meny+obs+maxi det er disse butikkene som har best utvalg. Vi startet med utgangspunktet kun rene melkeprodukter, men har endt med å fjerne alt.(Fordi det ikke hjalp så mye) Og det fungerer igrunnen greit når man har lært seg hva man skal holde seg unna. Lykke til :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå