Gå til innhold

Til dere som har tatt keisersnitt


Anbefalte innlegg

Skrevet

Har tenkt litt på det med keisesnitt,hvor stort er det arret man får? er det fra person til person? Er det svært synlig? Noen som har hatt en del problemer i ettertid,med tanke på sårhet og sånn? Hva er fordelene/ulempene ved keisersnitt? Spør pga jeg sliter litt med fødsels angst,og vurderer keisersnitt som et alternativ.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har bare positiv erfaring med KS. Arret vises nesten ikke nå (etter 5 år), og det ligger rett over bikinikanten. Arret er ca 10 cm. På meg stiftet de sammen operasjonssåret, og tok disse ut etter 5 dager. Det var ikke vondt i det hele tatt.

 

Fikk utført KS med spinalbedøvelse pga komplikasjoner under fødselen, og det tok vel ca 5 timer fra jeg kom på oppvåkningen til jeg var nede på fødeavdelingen. Dusjet og var på beina med det samme. Brukte vanlig paracet pga litt ømmhet, men bare de første dagene. Ellers så tok det vel tre fire uker før jeg var helt meg selv igjen, men jeg tok det veldig med ro, slik som legen anbefalte.

 

Jeg vil anbefale deg å snakke både med legen din og med jordmor, evt med jordmor på fødeavdelingen. De kan sikkert gi deg mer info. Det var en annen som føde med KS samtidig som meg, og hun syntes KS var fryktelig. Så tror nok det er veldig individuelt.

 

Lykke til =)

Skrevet

Jeg har ingen positiv opplevelse med ks, ble tvert om et rent mareritt for min del. Ble akutt ks da. Arret er ca 20 cm langt, rett ovenfor skambeinet. Vises ikke så veldig godt.

 

Etter opperasjonen, hadde jeg masse komplikasjoner. Indre blødninger, såret sprakk opp, mye fram og tilbake fra sykehuset. Tok ca 3 mnd før jeg var meg selv igjen. Den første tiden sammen med min førstefødte ble ødelagt. Var bare smerter hele tiden. Og fikk ikkte til å gå skikkelig oppresist før etter 2 mnd...

 

Heldigvis er dette en historie av de sjeldne. De fleste kommer seg helt fint igjennom et ks. Men slik er det jo ved en vaginal fødsel også. hos de fleste går det helt fint, mens andre får masse kompikasjoner og plager i ettertid.

 

Mener ikke å skremme deg, men er greit å vite hvilke komplikasjoner et ks kan få også.

 

Lykke til:)

Skrevet

Jeg fikk forresten narkose under opperasjonen, pga spinalbedøvelsen gikk helt opp i hodet på meg. Var altså helt lammet. kunne ikke engang blunke... Var der og da sikker på at jeg skulle dø....

 

Sorry at jeg skriver dette, men det kan faktisk skje, slik om ved feks totalruptur ved fødsel...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...