♥Kristoffer&Harald♥ Skrevet 7. januar 2008 #1 Skrevet 7. januar 2008 har noen av dere her inne blitt omskolert? hvordan går man fram da
mamma søker barn-har fått 2 Skrevet 7. januar 2008 #2 Skrevet 7. januar 2008 Jeg holder på med yrkesrettet attføring. Går ut i fra at det er det du mener. Pga. helseplager kan jeg ikke fortsette i yrket mitt. Da fikk jeg legeerklæring hos legen min, så søkte jeg om yrkesrettet att. hos NAV. Og når den ble innvilget avgjorde vi hvilken utdannelse som var gunstig i forhold til plagene. Derfra ble det bestemt hvilken skole som egnet seg best. Så her sitter jeg å leser til datakortet med stor iver (not) men jeg har forstått at skal jeg komme videre trenger jeg data.... Videre utdannelse fortsetter så snart jeg er ferdig med datakortet.
Gjest Skrevet 7. januar 2008 #3 Skrevet 7. januar 2008 Ikke jeg, men mannen min. Han var sykemeldt 1. års tid med utredning og diverse behandlinger som ikke førte frem. Så gikk det egentlig slag i slag, han kunne ikke gå tilbake til den gamle jobben, begynte på yrkesrettet attføring (het det den gangen) og gikk så, var det 3 år, på skole. Men pga manglende rådgivning og dårlig oppfølging ble det opplegget nok ikke helt optimalt. Men han har en jobb i dag, som han stortrives i. Riktignok ikke innen det han tok utdannelse i, men dog. Min manns ekstrautd. er litt sånn ut i det blå egentlig, og tror dessverre aldri at han kan få seg en jobb innen det. Det positive var at han trivdes på skolen, jeg fikk meg en utdannelse mens han også holdt på (hadde vært vanskelig å få til, faktisk, med hans gamle jobbs jobbtider). Mitt råd er da hvertfall å tenke grundig gjennom hva du evt vil utdanne deg på nytt innen. Sjekke jobbmulighetene og andre krav.
mamma søker barn-har fått 2 Skrevet 7. januar 2008 #5 Skrevet 7. januar 2008 Glemte å legge til at jeg gikk sykemeldt i et år først. Men det er en fordel å komme i gang tidligere, for da får du sykepenger mens du går på skole. Og de er høyere enn attføringspengene, som er 66% av tidligere lønn. + noen småbarnstillegg.
♥Kristoffer&Harald♥ Skrevet 7. januar 2008 Forfatter #6 Skrevet 7. januar 2008 det er ikke for meg, men for mann min. Han har problemmer med ryggen og astma. Han jobber hele dagen med issolering noe som ikke er bra med tanke på adtmaen hans og så har han falt ned av stilasje osv. det er et veldig veldig tungt arbeid. Han kunne tenkt seg og utdannet seg til lærer og gått lærer utdanning. Det samme skal jeg. Men jeg skal ikke ha atføring. Jeg har sagt at han kan jo snakke med legen sin og høre med han, han skulle også høre med noen av kompisene sine om hva de hadde gjort for å gå fram med dette. Kan nok bli tøft siden han ikke har sittet på skolebenken på over 10 år. he he
♥Kristoffer&Harald♥ Skrevet 7. januar 2008 Forfatter #7 Skrevet 7. januar 2008 vil min mann få småbarns tillegg for min sønn.?
mamma søker barn-har fått 2 Skrevet 7. januar 2008 #8 Skrevet 7. januar 2008 Ha.... Jeg har ikke sittet på skolebenken siden 1989....Og jeg klarer det..... Så her er det ingen unnskydning.. Vil nok tippe det ordner seg for han. Isolering og asma bør vel ikke gå hånd i hånd....
overkill Skrevet 7. januar 2008 #10 Skrevet 7. januar 2008 Då tek ein kontakt med fastlegen som evnt. er behjelpelig med å søke. Kriteria for attføring er som følgjer: Målet med yrkesrettet attføring er at søker skal bli i stand til å skaffe seg eller beholde høvelig arbeid. Ytelser etter folketrygdloven kapittel 11 gis i forbindelse med tiltak som er nødvendige og hensiktsmessige for at søker skal oppnå dette målet. Ytelser i forbindelse med utdanning gis i inntil tre år, jf. § 11-6 tredje ledd. Det kan gjøres unntak dersom søker på grunn av sykdom, skade eller lyte ikke kan gjennomføre en nødvendig og hensiktsmessig utdanning i løpet av tre år, og er i en utdanningssituasjon som avviker vesentlig fra den som gjelder for andre. Unntaksbestemmelsen er behandlet i kap 6.2. Alle beslutninger om behov for yrkesrettet attføring, enten det er godkjenning av handlingsplaner eller vedtak om yrkesrettet attføring etter § 11-6 skal bygge på vurderingene av de tre begrepene "høvelig arbeid", "hensiktsmessige tiltak" og "nødvendige tiltak". Handlingsplanen og de ulike vedtakene om attføringstiltak skal synliggjøre hvilke alternativer som er aktuelle og hvorfor de bestemte valg er gjort. Vedtakene bygger på en tretrinns vurderingsrekke: Hvilket yrke/yrkesretning anses som høvelig? Hvilke tiltak/virkemidler er hensiktsmessige for at søkeren skal kunne sette seg i stand til å skaffe eller beholde det yrke som anses som høvelig? Hvilket av de hensiktsmessige alternativene er nødvendig? Når det skal vurderes om et attføringstiltak er nødvendig og hensiktsmessig, legges det vekt på: alder evner utdanning yrkesbakgrunn arbeidsmuligheter på hjemstedet arbeidsmuligheter på andre steder der det er rimelig at vedkommende tar arbeid, på lik linje med vurderingen som foretas etter § 11-5 andre ledd. Mens brukerperspektivet og de individuelle forutsetningene skal veie tungt i vurderingen av høvelig arbeid og hensiktsmessige tiltak skal nødvendighetsvurderingen primært være en utmåling i forhold til rammene for den yrkesrettede attføringen. Vurderingene må ses i sammenheng med bestemmelsene som gjelder hvilke begrensninger mht hvilke ytelser personen kan ha krav på, jf. folketrygdloven §§ 11-4 og 11-6 tredje ledd og attføringsforskriftens § 2-3 femte ledd. Det er særlege tidsavgrensingar i høve utdanning som attføringstiltak. Attføring skal helst føre fram til sjølvforsørging i løpet av eit kort tidsrom.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå