Gå til innhold

Ser det er veldig mye diskusjon om forover/bakovervendt bilstol....Men hvorfor selger de

Anbefalte innlegg

Skrevet

da maxi cosi bilstol nr. 2 som kun forovervendt bilstol???

Den har nemlig vi for vi hadde hørt så mye bra om maxi cosi og da slo vi til. Men da hadde vi ikke hørt så mye om forover/bakovervendte Bakdeler/fordeler.

Maxi cosi 9-18 kg eller hva den heter.

http://forbrukerportalen.no/produkter/7888/

Det er denne du finner på linken bare at vi har uten isofix for det er 2 år siden vi kjøpte...

Er jeg en dårlig mor jeg da hvis jeg ikke skynder meg i vei å kjøper ny bilstol som er bakovervendt siden gutten min er 2 år og 9 mnd og har sittet i denne siden han var 8 mnd...

Og sikkert enda værre hvis jeg ikke kjøper ny stol nr. 2 til nestemann...?????(hadde nemlig tenkt at den skulle gå i arv)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En ting er at det første barnet ditt sitter forovervendt, du viste ikke bedre.

Men nå som du vet bedre og har lest om forovervendt kontra bakovervendt vil du ikke selv kjøpe ny stol slik at du kan sikre det yngste barnet ditt på best mulig måte??

Du får ikke ugjort det du allerede har gjort med det første barnet ditt, men du har muligheten til å gjøre et bedre og mer gjennomtenkt valg ifm bilsikkerhet nå denne gangen.

Jeg ville ikke vært i tvil, jeg ville kjøpt et annet bakovervendt setet til nestemann istedet for å la det første nr2 sete gå i arv.

Skrevet

Huff a meg, dette er tydeligvis et hett tema!

Gjør som du syntes er best du :-).

Jeg skal i allefall ikke dømme deg ;-)

Skrevet

Hehe takk for det. Men jeg lurer på hvorfor de selges jeg da....

Skrevet

herregud!! de selger jo forovervendte bilstoler også da...de er jo ikke ulovlig og man er ingen dårligere mor for det.Jeg personlig liker å kunne se i speilet hvordan ungen min har det når vi kjører!! hadde forover til min første og pga bilen vår blir det nok det med nr to også!!!Tror ikke det spiller veldig stor rolle hvis ulykken først er ute,hva med kræsj fra siden? eller bakfra? eller hvia man havner på taket?? nei de sier det er det BESTE i enkellte tillfeller men...man kan ikke helgardere seg for allt!!

Skrevet

Om du leser innlegget mitt ser du ingen steder hvor jeg har skrevet at du er en dårlig mor.

Men når det gjelder hvorfor de blir solgt... Hvorfor selges røyk?? Det er vel ingen tvil om at det ikke er bra for noen, alikevel selges det lovlig.

Du gjør jo som selv selv vil uansett, men du burde ta et veloverveid valg i forhold til fagstoff, ikke i forhold til antagelser iforhold til hva jeg eller andre her mener er det tryggeste ifm hver enkelt situasjon.

Les på trygg trafikk, på svt.se eller

http://www.sikringavbarnibil.blogspot.com/

Her står det fagrelatert informasjon som er bedre enn synsing her inne.

Skrevet

Jeg og lurer på det -hvis det er SÅÅÅ farlig? Dessuten, er det sånn at vi da kan klapse oss selv på skuldra hvis man er i en sånn tragisk situasjon, for at vi har gjort det riktige??? Vi skal leve som foreldre og, skal vi ikke? Ikke reduseres til bekymra hønemødre som skal prøve å unngå alle POTENSIELLE farer i livet i TILFELLE de skjer?!

Skrevet

Bra svart!! majamini!!

Skrevet

Vi har også brukt forovervendt bilsete til datteren vår siden hun skifta fra baby til større sete...

De selger dem jo enda i butikk så da kan de jo ikke være direkte farlige.

Tror jeg skal kjøpe nytt til gutten vår nå den tid kommer, men det er fordi det har gått i arv det som vi bruker nå....

Skrevet

Det er SÅÅÅ farlig at det er 5 ganger så stor risiko for å dø forovervendt kontra bakovervendt i en tilsvarende ulykke. Sååååå farlig er det. enkelt å greit...

Skrevet

Vi har ikke tenkt å dø i noen ulykke vi, gudskjelov ;-p.

Det er jo da merkelig at disse "dødsfellene" ikke er tatt ut av produksjon da, gitt... hmmm....

Skrevet

Det er da svært så kranglefant du skal være da :-)

Det eneste jeg sier er at man bør sette seg inn i enkle FAKTA før man tar en avgjørelse, og så får hver enkelt stå for hva de velger å gjøre.

Jeg for min del har ikke brukt mange kaloriene på å velge det tryggeste alternativet sett fra fagfolk sin side. Nemlig et rent bakovervendt sete i midtposisjonen i baksetet.

Og en ulykke kan like godt skje deg som meg uansett hva vi har lyst til eller ei, rimelig flåsete komentar.

Skrevet

Hehe litt av en debatt om disse stolene ja. Man får vel bare velge hva som er mest praktisk for hver enkelt. De tar jo mye større plass de bakovervendte, vi har så stor bil at det er ikke noe problem, men kan ikke se for meg at det er aktuelt i en POLO f.eks...

Jeg får se an litt, hvis gutten nå bruker stolen han har ett år til så er det nok så utslitt at vi må kjøpe nytt uansett, så da kjøper jeg ett sete som går begge veier, tror jeg har hørt at det finnes...

Skrevet

Eeeh jeg ser da min unge selv om han sitter bakovervendt, vi har montert Easy View-speil, så ser han både oss og framover hvis han vil.

Til HI: Hadde nok ikke kjøpt bakovervendt til den dere allerede har, men hadde garantert kjøpt bakovervendt til nestemann.

Skrevet

Går fint med bakovervendt sete i liten bil :-) Vi har hatt sete til snuppa i GOLF vi, og det satt bra der også.(Rent bakovervendt sete). Har også hatt det i en Toyota Celica og selv der fungerte det greit. Men til daglig står det i en større tryggere bil.

Ja, det finnes kombi seter også. Men det er faktisk tryggest å velge et sete som kun kan stå en vei.

Lykke til uansett.

Skrevet

Bakovervendt sete minsker faren for nakkeslengskader, og siden barnet ikke har noen særlig styrke i nakkemuskulaturen før det er ca 4 år, anbefales det at men bruker bakovervendt sete. Det er ikke påbudt. Andre seter er like trygge i forhold til andre skader ved kollisjon.

Jeg personlig kommer til å ha guttungen sittende bakovervendt til han blir helt umulig å ha med på biltur. Det gjør meg ikke til en bedre mor (håper da det er flere faktorer enn dette som spiller inn i en slik vurdering), men det gir meg en bedre følelse av trygghet når vi kjører bil sammen.

Skrevet

Blir litt trøblete det, siden jeg ikke har lappen og bil, men joda...

Syntes bare du formaner veldig. Vi har alle skjønt hva du mener om saken.....

Skrevet

Det er godt det er opp til hver enkelt dette her. Men til deg Titten på hjørnet....Vet ikke om du har barn fra før jeg men i noens tifeller så er det ikke bare å kjøpe å kjøpe heller. Hvis internett ikke fantes hadde du da hatt like store kunnskaper til å gjøre det "rette" hver gang? I mitt tilfelle så har vi en bil hvor det ikke er mulig å ha barna bakovervendt,vi voksne skal faktisk også ha plass foran. Og det er greit at det er forsket på at det er større risiko med forovervendt..men synes ikke du skal si til en person at du "visste ikke bedre sist" kjøp et nytt..?! Dømmer ikke deg som velger å følge ALLE anbefalinger å advarsler,men da må ikke du dømme de som lar vær eller ikke har valg heller. Og noen barn blir faktisk veldig bilsyke og klarer ikke å sitte bakovervendt enten du vil eller ikke!Synes det er helt greit å arve jeg så sant setet ikke tidligere har vært med i en kollisjon.=)

Skrevet

Det er ikke meningen å virke formanende, men blir provosert når man begynner å flåse om et tema som jeg anser for å være et viktig tema siden det er så mye feilinformasjon ute å går.

Til syvende å sist gjør alle som de selv ønsker, men jeg håper at det er et gjennomtenkt valg i forhold til konsekvenser osv.

Skrevet

Når man ikke vet bedre så er det ikke noe rart at barnet sitter fremovervendt. Jeg syntes du er tøff som sier at du faktisk ikke viste det, men nå har fått ny informasjon, MEN jeg ville absolutt kjøpt ny stol til nestemann om dere kun har en forovervendtstol dere vil han skal arve. Om dere ikke har noen spesielle medisinske grunner til å ha minsten fremovervendt så syntes jeg det er uansvarlig ja.

Man må ikke kjøpe ny stol for hver gang, så lenge den er i god stand så skal det ikke være farlig å bruke den igjen. Men den bør helst ikke være over 5 år gammel, da plasten etter hvert svikter og selene blir dårligere.

Jeg vet om en gutt som ble snudd bakovervendt igjen da han var tre år, nå er han snart fire og sitter fortsatt bakovervendt :-)

Maxi Cosi har en bakovervendt stol nå i alle fall, Maxi Cosi Mobi.

Skrevet

Nakkesleng var en pen måte å si det på, jeg ville nok ikke vært redd for å bruke sterkere ord om hva som faktisk kan skje.

Skrevet

Min lille alv :-)

Nå er det nå engang slik at internett finnes og jeg har brukt mye tid på å lese meg til hva som er anbefalt ifm bilsikring.

Men ja, jeg ville hatt like store kunnskaper uansett om internett fantes eller ei, for til tross for internett er det ikke alt jeg har følt jeg har fått svar på og da har jeg ringt til trygg trafikk mange ganger for å få svar på det jeg lurer på. Jeg er nok rimelig informasjonssøkende og gir meg ikke før jeg VET og ikke antar.

Jeg er også klar over at det ikke er "bare" å kjøpe. Penger gror ikke på trær, og man må prioritere det man mener er viktig. For meg er bilsikkerheten til barnet mitt uendelig viktig, og jeg ville strammet inn på MYE for å klare å kjøpe et annet sete til datteren min om jeg fant ut at jeg ikke hadde det tryggeste alternativet til henne.

Nå skrev jo HI selv at hu hadde fått det setet og ikke viste bedre da hun tok dette i bruk. Så det var ikke ment som noen vond kommentar.

Jeg har heller ikke skrevet at jeg dømmer noen eller at det ikke finnes tilfeller hvor man må velge forovervendt, men jeg skriver derimot at det før være et valg basert på kunnskaper ikke synsing.

Og for å svare på det første spørsmålet, Ja, jeg har barn fra før av. Har en nydlige datter på 2 år(rent objektivt sett mener jeg, hehe), og hun sitter i et rent bakovervent sete i midtposisjonen i bilen som er ansett for å være det tryggeste fra faghold.

Skrevet

Det er vel hevet over en hver tvil at bakovervendt er det tryggeste i en kollisjon. Og å kjøre bil er faktisk noe av det farligste en gjør. Tenk på hvor mange menneskeliv som går tapt i trafikken i løpet av et år. Og om en selv er en god sjåfør som følger alle regler i trafikken, så finnes det mange andre tullinger på veien. Og vi er bare mennesker alle sammen, så ulykker kan skje alle, desverre.

Jeg valgte likevel å snu jenta vår da hun var 1,5 år. Det var et skrik og et skrål uten like. Jeg kunne jo ikke se henne i speilet heller, så visste ikke om det var en filleting hun skrek for eller om jeg måtte stoppe. Jeg ble en ukonsentrert og dårlig sjåfør, hver biltur var et mareritt. Så vi bestemte oss for å prøve fremovervendt, og det funker kjempebra. Ble en drøm å ha henne med i bilen sammenlignet med tidligere, og jeg helt klart en sjåfør som klarer å konsentrere seg om hva som skjer i trafikken.

Men ja, vi tar en ekstra risiko når vi velger og ha henne fremovervendt. Men jeg syns også at det var en risiko når jeg ikke kunne konsentrere meg om det jeg burde....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...