Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har noen av dere prøvd dette? Tror det heter Embla-plaster og skal fungere som bedøvelse slik at baby ikke merker så godt til nålestikkingen. Noen som har erfaring?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lurer jeg også! Skal vaksinere baby på 3 mnd neste uke. Hva mener dere?? Burde en bruke det? Hvor skal det settes på kroppen hennes da?

Skrevet

Har forresten prøvd det selv da jeg var 10 år. Fikk på sykehuset før en operasjon, og husker at det funket på meg!! Gjorde ikke vondt. men skal en bruke det på babyene??

Skrevet

Emla er lokalbedøvelse som virker kun ute i huden. Vaksiner settes i muskelen, og der har ikke emla noen virkning. Du kan alltids prøve med emla. Men tror ikke det vil lindre smerten noe særlig. Noe vil det nok kunne lindre :)

Emla virker derimot svært godt ved blodprøvetaking og innlegging av veneflon.

Skrevet

Barna tåler vaksinene godt. Litt grining har ingen dødd av. Trenger vel ikke å få ungene til å bli pyser så tidlig:)

Skrevet

Jeg brukte Emla-krem både ved 3 mnd og 5 mnd vaksinene. Første gangen hadde jeg det bare på ene låret og merket stor forskjell (De får to sprøyter, en i hvert lår) Nå da hun fikk 5 mnd vaksinene gråt hun ikke overhodet, bare litt klynking på det siste stikket.

Sant at vaksinen settes intramuskulært, men den skal jo likevel gjennom huden og lindrer derfor godt.

Barna tåler helt sikkert smerten godt uten, men jeg tenker at hvorfor skal ikke babyen få bedøvelse, jeg bruker jo bedøvelse hos tannlegen......? Og,- ingen poeng i å la henne ha mere smerter enn nødvendig. Dersom jeg kan forebygge legeskrekk på noen måte overhodet, så gjør jeg det.

Skrevet

Husker et innslag på NRK programmet Puls for litt siden om spedbarn og smerter. Det har i alle år blitt akseptert at babyer skal tåle smerten ved nålestikk, men så har det vist seg at dette er mer traumatisk enn man egentlig har trodd. Husker de snakket om smertetraumer, Hvorfor i all verden skal babyen min kjenne smerte dersom hun ikke trenger det?!!! Emla-plaster bedøver huden, så nålestikket vil det hjelpe mot men i.o.m at vaksinen settes i muskel hjelper ikke bedøvelsen muskulært. men stikk er vondt det og. Jeg skal bruke plasteret.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...