yret Skrevet 7. januar 2008 #1 Skrevet 7. januar 2008 Jenta vår blir 6 mnd om få dager. Vi har holdt på med smaksprøver i snart 3 uker, men vi kommer ingen vei. De første dagene var hun litt nysgjerrig og smakte litt, men etter det har det bare vært blånekt - kniper munnen igjen og vrir på hodet. Vi har forsøkt maisgrøt, risgrøt - med og uten fruktmos - og så vidt litt grønnsaksmos. Hun vil heller ikke ha mme eller drikke fra flaske eller tutkopp. Det er mao. en skikkelig puppeelsker vi har. ;-) Er det noen som har noen råd? Vurderer å ta en pause noen dager nå i håp om at det kan hjelpe. Hun har litt dårlig vektoppgang. Heldigvis ikke noe prekært, men nok til at en småstresset førstegangsmamma blir litt bekymret. Alle forslag og gode råd tas imot med takk.
Gjest Skrevet 7. januar 2008 #2 Skrevet 7. januar 2008 Har du forsøkt med engangssprøyte? Eller slike drikkebegre som du kan gi mme med, dersom barnet ikke vil ta pupp? Du kan gi vellingen med dem. - Refleksen til å svelge er nemlig tilstede også ved 6 mnd, og da vil du jo uansett få i henne litt mat. Vi har lenge slitt med middagsmat, og i følge helsesøster er det bare å fortsette å prøve nye ting, ikke gi opp, og gjerne holde seg til faste rutiner, slik at de blir vant til at "nå-er-det-grøt/middags-tid". Vi brukte 7 uker på å få gullet til å spise 1 hel porsjon med grøt i døgnet, og det er cvisst ikke unormalt sier helsesøster.. så stå på! Plutselig er det puppen hun ikke vil ha!
Samsyn, Camilla og Therese Skrevet 7. januar 2008 #3 Skrevet 7. januar 2008 Hei Stå på :-) Jeg hadde også en del problemer med snuppa når det gjaldt innkjøring av mat samt drikke fra tutekopp. Det jeg kan anbefale er å ikke bytte tutekopp på minst 1 uke, ta ut antispill delen og tilby til hvert måltid. Når det gjelder fast føde så tror jeg det er viktig å tilby, kanskje ha faste rutiner og ikke stresse det alt for mye (vanskelig når de ikke vil). Prøv med litt forskjellige ting, og prøv mange ganger med samme tingen, det er sikkert bare kjempeuvant og "ekkelt" de første gangene :-) Snuppa mi er nå 9 1/2 mnd og er fortsatt ikke særlig glad i mme, kun de siste 3 dagene hun har villet ha (sikkert fordi jeg har sluttet helt å amme nå). Ammet kun om morgenen ganske lenge før jeg sluttet helt. Hadde heller ikke så veldig vektoppgang (tilogmed nedgang 1 mnd) men det går seg til :-) Men skjønner godt at du blir litt bekymret! Så lenge hun er våken, leker og virker normal. Har våte bleier og i fin form så tror jeg ikke du trenger å bekymre deg :-) Masse lykke til!!!
Millapril Skrevet 7. januar 2008 #4 Skrevet 7. januar 2008 Hold ut, det vil bedre seg. Det er nok en modningsprosess som alle må igjennom i sitt tempo. Hos oss funket det best å la henne spise og grise litt selv. Mat er moro! La biter av ting hun kunne spise. Veldig små, myke biter av feks. brød uten korn, banan osv. Også innimellom tilbød jeg en skje med middag, og jammen meg spiste hun. De glassene som fungerte best i starten er Hipp sine pastaretter. Feks. Pasta penne! Den er fortsatt en favoritt! Lykke til og hold ut!
Sanasol har 2 herlige jenter Skrevet 7. januar 2008 #5 Skrevet 7. januar 2008 Du kan jo prøve å tilby grøt eller annen mat før pupp, så babyen er mer sulten. Jeg vet at HS sier alltid pupp først, men her i gården (jeg ammet ikke, men det blir jo i prinsippet det samme med mme) var ikke mat interessant så lenge hun var mett på melk. Først når jeg begynte å snu på det og tilby mat først og melk etterpå, ja da ville hun ha. Og ikke stress med det, plutselig vil hun ha likevel. Det går seg til :-) Og som MIllapril sier, prøv Hipp's pasta penne. Den har vært en slager for de fleste ungene i gruppa vår :-)
Sanasol har 2 herlige jenter Skrevet 7. januar 2008 #6 Skrevet 7. januar 2008 Det ble menge L'er på deg der Milla, men stor I og liten l...jaja du skjønner hehe.
Två små trollungar Skrevet 7. januar 2008 #7 Skrevet 7. januar 2008 Er enig i alle forslagene over. Det som kanskje kan være lurt er også å prøve samme mat/grøt flere dager etter hverandre, slik at det ikke er noe nytt og ukjent hver dag. I en periode når hun var ca 5 måneder måtte jeg ta på grøt på skjeen for så å gi skjeen til Amanda som da puttet den inn i munnen selv. Fryktelig grisete, men hun ble skikkelig glad i grøt etter hvert. Lykke til!
Bellen^2 Skrevet 7. januar 2008 #8 Skrevet 7. januar 2008 Skjønner godt hvordan du har det:) Ikke noe stress som de skriver over, det ordner seg:) Småtten har aldri vært noen tungvekter og jeg var kjempebekymret for at han ikke la på seg nok og fikk i seg nok veske, men det gikk seg til etterhvert av seg selv. Det er bare å fortsette å prøve, få inn rutinen og gjør det når snuppa er opplagt og ikke altfor sulten. En rolig og koselig atmosfære hjelper mye på apetitten:) Lykke til med prøvingen:)
måken og vesla Skrevet 7. januar 2008 #9 Skrevet 7. januar 2008 Vi sleit med det samme :-) Snuppa er nå 9 måneder, og hun drikker fortsatt minimalt fra tutekopp (gir vann, mme har hun bare rynket på nesen av), men en gang innimellom drikker hun godt, så hun kan teknikken hvis hun vil, men foretrekker puppen. Mine råd, i tillegg til å holde ut, lage faste måltider og tilby et lite utvalg grøt og/eller frukt (og kanskje blande i litt mm), er å spise sammen med barnet. Det passet ikke til hvert måltid, men så sant jeg fikk det til så laget jeg frokost og lunsj til oss samtidig, så hun fikk se at jeg spiste, og smake og kjenne på noe av det jeg spiste. Et annet poeng var å sørge for "matro", dvs ikke for mange distraherende ting rundt. Lykke til!
yret Skrevet 7. januar 2008 Forfatter #10 Skrevet 7. januar 2008 Tusen takk for mange gode råd, alle sammen!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå