Gå til innhold

Fra mammas seng til egen.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det for tidlig å prøve å legge babyen i egen seng når han er 10 uker? Har prøvd flere netter på rad men han bare hyler. Nå skal det sies at han er vant til å sovne til puppen, men disse stundene blir bare lengere og lengere så nå vil jeg gjerne få litt søvn. Bør jeg fortsette å prøve å legge han i egen seng eller avvenne han med å sovne med puppen og heller bare få sovne ved siden av meg først?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Begge mine har sovet i egen seng siden dag én. Det er det som er anbefalt, ettersom samsoving øker risikoen for krybbedød. En lettvint løsning kan være å la babyen sovne ved puppen og vente til den har sovnet, for så å legge den i egen seng.

På sikt er det heldigst dersom du greier å få babyen din til å sovne av seg selv. Du vil jo ikke amme gutten din i søvn til han blir ti år, eller hva? ;-)

Skrevet

Jeg valgte å ta det gradvis. Vi la han i en barebag rett ved siden av sengen vår på min side i samme høyde som vår egen, slik at jeg kun trengte å ta handa ned til han så han roet seg. Etterhvert så la vi han på eget rom, men ikke langt fra oss. Da stod jeg opp og la hånden på kinnet hans, til han sovnet igjen. Han ville ha pupp hver 3. time som regel, men på sykehuset sa de: gi han en pupp, få han til å rape så gi han andre puppen. Hvis han sovner så vekk han litt så han får i seg nok mat, så få han til å rape igjen. Da skal han kunne klare å sove i 4 timer sammenhengende.

Skrevet

Det var jo det spørsmålet mitt egentlig var; hvordan jeg skulle få til å slutte med denne soveamminga og få han til å sove i egen seng.Lønner det seg å ta en ting av gangen (ligge ved siden av han i min seng uten å amme) eller bare legge han ned i sin egen seng? Virker ikke som noe virker for han hyler uansett og det skal de jo ikke.Har prøvd å amme og legge han i senga etter at han har sovnet, men han våkner enten i det jeg legger han ned eller etter et par minutter. Da bare hyler han og roer seg ikke uansett hva jeg gjør(bortsett fra å ta han opp). Har gått med han og bysset han i søvn også, men han våkner uansett. På sykehuset anbefalte de å sove mest mulig sammen med barnet pga kroppskontakt. Skulle ønske jeg hadde lagt han i egen seng fra dag en jeg også. Håper det går seg til litt etter hvert. Han er jo liten enda.

HI

Skrevet

Hvor gammel var han da du begynte med det? Gutten min roer seg ikke dersom jeg holder han i hånden eller stryker han på kinnet. Han blir rolig i to sekund dersom jeg stryker han på kinnet, men det er kun fordi han tror det er puppen som kommer. Han har nok blitt bortskjemt allerede. Har gitt han mat fra begge puppene også, men jeg tror det er mest kosen han vil ha for han kan ligge leeenge og sutte. Hadde han bare tatt smokk.

HI

Skrevet

EnnaH, dette stemmer ikke!!! : "Begge mine har sovet i egen seng siden dag én. Det er det som er anbefalt, ettersom samsoving øker risikoen for krybbedød."

Jeg fikk gutten min til å sove i "egen" seng (sprinkelseng med ene veggen fjernet, satt helt inntil min seng og med madrass på samme nivå) da han begynte med smokk. Han var også en sånn som bare sovnet med puppen i munn, men det løste seg altså når han kunne begynne med smokk.

Noe videre flytting har jeg ikke tenkt på enda, tror han får sove slik en god stund til. Og koselig å ha han så nærme, men veldig deilig at jeg kan snu meg hit og dit uten å være redd for å legge dyna over han eller legge meg på han osv.

Skrevet

Ser du skriver "hadde han bare tatt smokk"... Og ja, det forenkler en hel del! Uten smokk har ikke jeg noen lure råd i hvert fall, får håpe han finner ut at smokk er ålreit...

Skrevet

Hei!

Hadde det akurat likt deg da jenta vår var like gammel som din. Varte enda noen uker, og jeg trodde jeg skulle bli gaaaal. Måtte amme henne i søvn(tok gjerne 2 timer), så jeg måtte derfor legge meg senest 9 for å få noe søvn. Men plutselig så løsnet det i julen! Hun begynte plutselig å sovne halv ti etter byssing og pupping i stua. La henne i senga og der sov hun. Vet ikke helt hvorfor det ble slik. Men jeg prøvde i denne perioden å følge rutiner SLAVISK. Stod opp klokka 7 hver dag, Gikk tur kl 9 i tre timer. fulgte de andre nuppene på dagen ganske etter klokka. En klokka 2, og en ca klokka 5. Tar kveldstellet kvart over 6, og legger henne ca 7. (da sover hun en halv time) Tar henne da opp og når hun igjen er trøtt ca 21.00 så klarer jeg etter mye styr å få henne til å sovne halv ti. Fantastik:) Mange ganger så er hun halveis våken når jeg legger henne der.

Jeg har alltid tidligere, ammet henne i søvn i senga vår, når hun har vært helt idrømmeland (dvs når puppen faller ut av munnen, så har jeg båret henne over i hennes seng. Våkner ikke da.

Så jeg har valgt å få henne til å sovne for natten (uten å bli ammet i søvn i min seng) så får jeg prøve å avvenne henne med å sovne med puppen etterhvert + få henne til å legge seg tidligere. Tar en ting om gangen.

Poenget mitt er: at jeg tror at det løsner av seg selv når babyen bare blir litt eldre...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...