Gå til innhold

Maling...ønsker MANGE svar;-)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi bygger hus nå om dagen, og jeg vil gjerne hjelpe til litt...Kan jeg male inne? Ikke med oljemaling men med vannbasert? Hører mye rart om det, og har vondt for å bestemme meg;-) Hva ville du ha gjort????

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville ikke under noen omstendigheter verken malt selv eller oppholdt meg i et nymalt rom. Vi planlegger også litt maling, men jeg da flytter jeg ut noen dager til lukten har gitt seg. Vil tro det er noen forskjell mellom oljemaling og vannbasert, men jeg ville holdt meg mest mulig unna. Mulig jeg er litt hysterisk, men, men =)

Lykke til med husbygging og maling =)

Skrevet

Ja, du kan male med vannbasert.

Oljemaling kan du ikke male med. Den har en kort herde og tørketid, og vil være ute av huset raskt hvis man er flink til å lufte/varme.

Vannmaling kan du male med, men denne slipper gasser i MYE lenger tid enn oljemaling, og man skal helst ikke ha malt innendørs et par måneder før babyen kommer.

Er du usikker (eller som meg, lettere hysterisk ;o) er det beste du kan gjøre å kontakte produsenten av den malingen du skal bruke direkte.

Jeg kontaktet Jotun og fikk raskt og fyldig svar!

Skrevet

Noen sier det kan være skadeligt med både vann og olje..Ikke hvet jeg!!

Men tror når det gjelder større prosjekter i huset,ville jeg latt det være.

Men,samboer har malt litt i huset for eks vugga peisen så litt maling har jeg innhalert...Jeg er vel kanskje litt for lite ``hysterisk``

Gjør det du selv føler er trygt og riktig for deg:=)

Skrevet

Jeg er malerlærling..og Ja du kan male med vannbasert,bare luft godt eller ta pauser ute. Du år også kjøpt sånne hvite masker du kan bruke da,hjelper litt på lukta de:)

Skrevet

HI her.....

Ringte jordmortelefonen ang dette, og hun sa at det er IKKE farlig å male med hverkan vannbasert eller oljebasert maling, så lenge det er god lufting og man ikke skal bo der man maler....som er mitt tilfelle...skal ikke flytte inn før gassene er borte. De hadde også kontaktet folkehelsa om dette, som mente det samme. Faren for at fosteret skal ble løsemiddelskadet er så og si null...og da jeg spurte hva HUN ville gjort, svarte hun klart og tydelig at hun ville ha malt med god samvittighet;-) SÅ da får vi se hva jeg bestemmer meg for...Håper dette var informativt for andre i samme situasjon.

Ha en fin dag, jenter:-)

Skrevet

Jeg var på "Flugger" - butikken og kjøpte vannbasert veggmaling. Ekspeditøren (ei dame) forsikret meg om at jeg trygt kunne male mens jeg er gravid med den malingen jeg hadde kjøpt. Uansett gravid eller ikke anbefalte hun å lufte / varme godt.

Skrevet

Jeg kommer i alle fall til å male kommoder, hyller og kanskje noen vegger til barnerommet. Kan vanskelig tenke meg at babyen blir løsemiddelskadet, så lenge man ikke oppholder seg i malt rom over lengre tid, sånn som de som jobber som malere gjør ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...