Gå til innhold

Søvnrutiner for barn på 2 mnd.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som kan gi meg sine? Prøver å komme inn i en rutine, men er redd for at han skal sove for mye på dagen. Han sover nemlig ikke på natta.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå har snuppa mi blitt 2 1/2 måned da, men svarer likevel.

Jeg våkner kl. 8 uansett hvor lenge jeg har vært oppe. Vesla våkner av alarmen min som regel. Da steller jeg henne og kler på henne, for så å gi henne mat. Etter hun er ferdig å spise, "leker" vi 1 time ca på babygymmen, før jeg gir henne litt mat igjen. Da sovner hun, og hun sover 3 timer ca. Så får hun mat igjen, før jeg kler på henne og går 1 times tur med henne. Da sovner hun og sover ia lel fall den timen jeg er ute, og det hender at hun fortsetter søvnen når vi kommer inn. Når hun våkner igjen, er det mat. Så er hun våken en stund - 1-3 timer allt ettersom hvordan natta har vært. Resten av kvelden er hun stort sett våken, med unntak av små soveperioder på max 1/2 time av gangen. Om kvelden ammer jeg henne oftere. Dette var et råd jeg fikk på helsestasjonen. Hvis man ammer oftere om kvelden, vil barnet mest sannsynligvis sove lenger om natten. Så derfor begynte jeg med det. Rundt kl 23 gir jeg vesla 100-150 ml pumpet melk på flaske, og legger henne etter måltidet. Sover da fra tolv til vekkeklokken min ringer klokken 8 dagen etter.

Skrevet

Jenta vår er snart 10 uker. Hun sover bra om natta, fra ca 19.00 til ca kl 08.00 avbrutt av amming ca kl 23.00 og ca kl 04.00. På dagen strever vi med å få henne til å sove noe særlig lenge om gangen. En halvtime her og en halvtime der. Noen dager 2-3 timer lange dupper. Vi jobber også med å prøve å få rytme på dette, men tror hun er litt lita ennå og at det kommer etter hvert så lenge vi fortsetter å prøve. Det er helt uproblematisk å legge henne for natta, men om dagen vil hun være så nær oss som mulig. Sover gjerne på skuldra vår men helst ikke i senga si. Funker bra å få henne til å sove når vi triller da.

Skrevet

Gutten min er 2 mnd i dag, og han sover veldig bra om natta. Legger ham rundt kl 19 hver kveld, etter kveldsstell med skifting til pysj, tran og godnattsang. Ammer i vår seng før jeg legger ham i sin egen seng. Da sovner han stort sett med en gang, men våkner igjen etter en halvtime-times tid, og da kan det ta litt tid før han finner roen igjen, ofte med en ny runde pupp. Men når han først sovner (vanligvis ca kl 21), sover han helt til ni neste morgen, bare avbrutt av et par måltider.

Har erfart at det blir lettere å få ham til å sovne på kvelden hvis han har fått nok søvn på dagen, søvn avler søvn, rett og slett. Har strevd litt med å få ham til å sove på dagen, men nå sover han som regel når vi triller, pluss et par-tre timer i vogna etter at vi er kommet hjem igjen. Så kan han ha flere smådupper i løpet av dagen, og som regel en litt lengre på ettermiddagen, før vi begynner med kveldsstellet halv sju-sju igjen.

Merker i hvertfall godt på kvelden hvis han er overtrøtt, da tar det ofte lengre tid å få ham til å roe seg...

Men synes jeg er veldig heldig som har rutiner som fungerer allerede, selv om det nok kan forandre seg etterhvert:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...