Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trenger desperat hjelp her, er det noen som har noen gode råd mot kolikk?

Har en 6 uker gammelt barn som bare skriker og skriker hver ettermiddag/kveld i flere timer, kan til tider stilne litt med minefondråper men ikke særlig til hjelp.

Vi har prøvd alt fra sukkervann, til vugging, ligge på mage osv.

Han har også navlebrokk men legen sa at det ikke skulle ha noen med luftsmertene?

Blir glad for masse råd for jeg vet ikke lenger hva jeg skal gjøre

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gutten vår hadde kolikk i 5 mnd. Det beste rådene jeg har til deg er: Kutte ned på melkeprodukter hvis du ammer ( du trenger ikke slutte med melk men prøv å kutte ned på ost og ikke drikk melk), massere magen et par ganger til dagen( du kan kjøpe babymassagebok eller søke på internett), Prøv å ikke roe babyen med å gi mat, prøv å hold faste tider. Mer mat, mer vondt. Prøv å la det gå ca 3 timer mellom mat ( men du må jo selvfølgelig gi babyen oftere hvis den er sulten).

La babyen ligge og sprelle så ofte du kan...bevegelse er godt for tarmen.

Gå til soneterapi. Det koster ca 400kr per gang men babyen trenger kun 3-5 behandlinger så blir det som regel bedre.

Vi var hos kiropraktor uten at det hjalp mens soneterapi hjalp. Vi fikk i tilegg et pulver av soneterapeuten. Det var fryste tarmbakterier som babyen skulle ta morgen og kveld. Soneterapeuten sa at hvis babyen har hvit tunge kan det være at han har for lite tarmbakterier og da vil det hjelpe å få litt ekstra. Etter et par uker forsvant det hvita fra tungen.

Så vil jeg bare si til deg at selv om det er en mager trøst nå, så går kolikken over!!

Masse lykke til!

Skrevet

hei,

kolikk er veldig veldig kjedelig for alle i huset som er rammet!

det finnes en nettside med masse masse råd om mors kosthold, byssemetoder o.l., www.askdrspears.com .

vi trodde også at lillemann hadde kolikk, i ettertid er jeg ikke så sikker på at det var magen som var problemet. som usikker førstegangsmor fulgte jeg "alles" råd om at babyen skulle styre dagen, at babyer sover når de er trøtte, spiser når de er sultne osv. Dette gjaldt tydeligvis ikke for min baby, for han ble så oppspilt at han ikke sovnet av seg selv når han var trøtt, han ble bare overtrøtt, og da fikk han ihvertfall ikke sove. slik ble det en ond sirkel, som resulterte i trøtte og sure foreldre og barn. det som hjalp for oss, var at vi innførte faste sovetider, og til en viss grad faste spisetider. for første gang siden han ble født sov han de 15,5 timene i døgnet spedbarn skal sove, han sluttet å være så sur og skrikete på ettermiddag/kveld - det var utrolig deilig.

min baby trenger hjelp til å roe seg for å sovne, uansett hvor trøtt han er. det er mange som advarer mot å gi babyen dårlige vaner ved å bysse den i søvn. jeg er til en viss grad enig at en baby må lære seg å finne roen selv, men etter vår erfaring ble lillemann så vant til soverutinene sine at nå, når klokken er dags for å sove, greier han oftere og oftere å finne roen bare vi legger ham til rette i sengen hans og trekker for gardinene.

jeg vet jo ikke om sovingen er problemet, det kan godt være at magen holder ham våken. de aller fleste små barn har jo litt vondt i magen, det er slitsomt men det går over. (stor trøst eller hva, jeg ble så oppgitt da folk sa det til meg da det stod på som verst. :) 3 måneder er kanskej kort tid i det store og det hele men det er uendelig lenge å vente på å få seg litt søvn... jeg kan trøste deg med at "kolikken" til lillemann ga seg da han var 2 måneder, helt spontant. )

lykke til til deg og ditt lille gull!

Skrevet

Prøv fotsoneterapi! Det gjorde vi med vår lille og det fungerte. I tillegg har jeg drukket masse ammete - gjør det fortsatt - og gitt den lille chamomillepiller ristet ut i vann (naturmiddel anbefalt av fotsoneterapeuten)

Føler med deg...Lykke til:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...