Anonym bruker Skrevet 7. januar 2008 #1 Skrevet 7. januar 2008 Syns det er så ensidig for tida, vil ikke ha middag... Så da blir det grøt til frokost, 2 brødmåltider i b.hagen + frukt og yogurt, lite/ingen middag, og grøt eller brød til kvelds.... Veldig mye kornprodukter/karbohydrater, mao. Heldigvis liker hun makrell i tomat, så får i henne litt fisk. Supper er hun glad i, så det hjelper også. Hva spiser deres småtroll/er glad i for tida? Middagstips?
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2008 #2 Skrevet 7. januar 2008 Min gutt som blir 3år i mars kan en dag spise mer enn en voksen mann, for så å spise som en fuglunge neste dag. Men tar en gjennomsnittsdag jeg: Frokost kl 07: Brødmat med melk Lunsj kl 11: Brødmat med melk Lunsj 2 kl 14.30: Frukt Middag kl 16: Middag (favorittene er pasta, pølser,pomme frites, løvbiff, vårrull) Alt med grønnsaker. Kvelds kl 18.30: Ikke alltid dette blir spist. Noen ganger blir det bare noen havrekjeks, litt frukt eller en brødskive. Må si at baconbiter og løvbiff går ned på høykant. Det er ikke det sunneste, men samtidig så er gutten flink på grønnsaker. En maiskolbe og hvitløksbrød er også en populær ting å ha ved middagen. I dag skal vi ha makrell - det blir nok en kamp:)
sekke Skrevet 7. januar 2008 #3 Skrevet 7. januar 2008 min 2 åring har til tider vært dårlig til å spise,men bedre i det siste. til frokost grøt/ 1 brødskive med mye smør/pålegg og melk lunch:1 brødskive med pålegg og joghurt el frukt og melk litt mellom måltidene med frukt og kornmo middag: litt potet og kjøtt/fisk. dette er det måltidet hun spiser dårligst til. nekter å spise grønnsaker. hun er veldig glad i alt med karbohydrater som ris og pasta. men fisk og kjøtt spiser hun kun litt av.drikker vann til middag kvelds: grøt og melk.
fox`y Skrevet 7. januar 2008 #4 Skrevet 7. januar 2008 min gutt på 2.5 år spiser dette gjennom en dag: Frokost: 1 banan Lunch: 3-4 brødskiver mellom måltid: 1 yoghurt Middag: fisk/kjøtt,potet,ris.(liker ikke spaghetti,anna pastamat,heller ikke pizza,taco å slike ting) favoritt er fiskeboller,pølse,kinamat... kvelds: 2 brødskiver drikker kunn vann denne gutten:)
nybebis Skrevet 8. januar 2008 #5 Skrevet 8. januar 2008 Datteren min er 2.5. Hun spiser: 1 bolle frokostblanding( uten sukker) og en 1 brødskive til frokost 4 brødskiver i barnehagen middag, spiser det meste, favoritt for tiden er fiskegrateng. masse frukt; eple, mandarin, banan, druer, rosiner osv. ( ikke allt dette på en gang selvfølgelig..) Nå skal det sies at hun ikke er særlig kresen, kjenner 2 åringer som ikke liker noen ting.
may-mom-05 Skrevet 8. januar 2008 #6 Skrevet 8. januar 2008 Vesla vår på 2 år og 8 mnd. er veldig varierende når det gjelder matinntak, men kjennetegnet er uansett at hun er småspist - stikk mottsatt av mammaen og pappaen sin som småbarn. Hun får cornflakes og/eller brødmat til frokost med melk. Sender med henne to brødskiver til barnehagen, som sjelden blir spist opp, kanskje en halv til èn hel brødskive. Sender noen ganger med druer eller fruktmos som såvidt jeg vet blir spist opp. Ellers blir det servert annen frukt i barnehagen hver dag som hun er glad i. Ved middagen går enten alt ned, eller nesten ingenting. Uansett om det er det samme på alle tallerknene, så vil hun helst ha det som er på tallerkenen til pappa! Hjelper ikke å ta hennes mat over til han og så servere - hun skal ha pappas mat. Men andre ganger kan hun spise av egen tallerken, det er veldig varierende. Er enten eller, både når det gjelder hvor mye hun spiser og hvilken tallerken det er på Merkelige greier, men sånn er det nå. Kveldsmat er sjelden aktuelt for henne, hvertfall hvis middagen ble sen. Så hvis hun vil ha mat, så er hun veldig flink til å si fra.
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2008 #7 Skrevet 9. januar 2008 Det går i mye brødmat her og, det er ikke mye middagsmat vi får i dattera vår, men hun legger da normalt på seg, så da er det vel ingen grunn til bekymring
r r r Skrevet 10. januar 2008 #8 Skrevet 10. januar 2008 Det varierer en del hvor mye hun spiser - er akkurat 2,5 år nå. Men vanligvis ser det omtrent slik ut: Frokost: 1 skive pluss melk og tran Lunsj: brød + melk eller jus "Seinmat" (det de kaller dette måltidet i barnehagen) brød og frukt Middag: Ikke akkurat favorittmåltidet. Vil helst ikke ha poteter og ris, men er veldig glad i pasta. Kvelds: brød og melk eller jus Hun spiser mye brød! Men det er ikke for ingenting at man satte folk til "vann og brød" i fengsel - det er faktisk mulig å leve bare på dette! Og med pålegg, melk og en del frukt i mellom så tror jeg det går bra!
Gjest Skrevet 10. januar 2008 #9 Skrevet 10. januar 2008 Du kan jo gjøre noen enkle grep for å variere litt, tenker jeg: hva med å sende med fiskekaker som matpakke, for eksempel? Genialt! Kjøper en pakke fiskekaker og fryser ned med matpapir i mellom sånn at man kan plukke ut en og en på kvelden før barnehagen - skjærer opp noen skiver agurk og legger med, kanskje en cherrytomat eller to, minigulrøtter og babymais er også populært. Det MÅ jo ikke være brød i matpakka hver dag. Middagsreter, kokte pastarester, noen oliven, et par druer, grønnsaker av ymse slag (kokt brokkoli, gulrot,blomkål, ferske sukkererter etc)... Eller hva man nå måtte ha for handen. Sende med rugfras i en boks og en liten yoghurt som de kan blande sammen for henne?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå