FrøkenKnallkul Skrevet 7. januar 2008 #1 Skrevet 7. januar 2008 Jeg har hele tiden tenkt på utdannelse som noe man tar på høyskole/universitetsnivå. Men hører jo flere bruke benevnelsen også på videregående skole, det være seg frisør, hjelpepleier osv. For meg er dette nærmest obligatorisk skolegang (er vel strengt tatt ikke det, men det er vel ikke så mange som avslutter skolegangen etter ungdomsskolen . På høyskole/universitetsnivå er man student, mens man er elev i den videregående skolen, etter min mening. Det er vel neppe noe fasitsvar på dette, men likevel interessant å høre deres synspunkter! Diskuterte litt med en venninne her om dagen Mulig jeg er heeeelt på jordet her!
Gjest Sekretøsa Skrevet 7. januar 2008 #2 Skrevet 7. januar 2008 Alt man har et fagbrev på, er vel en utdannelse? Man kan jo fint gå på videregående, uten og ha utdannelse (sånn som jeg)...
blittmamma07 Skrevet 7. januar 2008 #3 Skrevet 7. januar 2008 all skolegang er utdanning. økonomisk sett er det jo bra at det gir deg en bestemt jobb, men skolegang vil jo uasnett gi en eller annen form for utdanning.
Gjest Skrevet 7. januar 2008 #4 Skrevet 7. januar 2008 For meg finnes det utdannelse og høyere utdannelse. Kjipt om man går 12 år på skole og ikke har noen utdannelse i det hele tatt.
AnonymMamma Skrevet 7. januar 2008 #5 Skrevet 7. januar 2008 Ein er utdannet hjelpepleiar, ergo en har tatt utdannelse innen faget. Høgskole\universitet er høyere utdannelse.
Gjest Sekretøsa Skrevet 7. januar 2008 #6 Skrevet 7. januar 2008 japp ED-DA, fryktelig kjipt.. men det er aldri for sent! ;o) Forøvrig enig i definisjonene dine
Bring_it_on!!:)) Skrevet 7. januar 2008 #7 Skrevet 7. januar 2008 Det var en noe merkelig tankegang fra deg vil jeg si ja.. hehe.. Altså ta f.eks rørleggere, snekkere, forkslaningssnekkere, sykepleiere osv.. Det var bare noen få utdannelser som jeg mener at norge er avhengig av.. Det er ikke høyskoleutdanning.., men allikevel veldig viktig at noen tar den utdannelsen.. Man får fagbrev og er faktisk pliktet til og ha fagbrev for og yte mye av den servicen de gir tross ikke høyskole.. Hvorfor mener du at 3-4 årig skole ikke er utdanning kontra høyskole??
LadyLuck & Skrevet 7. januar 2008 #8 Skrevet 7. januar 2008 Jeg velger å kalle det jeg har en utdannelse, sev om jeg kke har tatt fagbrevet. Har gått B&U på vgs (+allmenn påbygg), 2 års læretid der hoedvekten av læretiden har vært med autister, og trening i opplæring av autister og andre med "avvik" (hater det ordet). Har fått beskjed at jeg har like mye erfaring og kunnskap som enhver annen innen faget med fagbrev og kompetansebevis på fordypning, bare at jeg ikke har papirene.
Hva skjer'a?♂ Skrevet 7. januar 2008 #9 Skrevet 7. januar 2008 Ser at du har et skikkelig gammeldags syn på hva som er utdannelse, ser at du inkluderer høyskoler da... Tidligere ville Blindern studentene hardt påstå at høyskoler ikke var tungt nok til å kalles høyere utdanning. Synes det virker som du har en litt nedlatende holdning til yrkesfag ol. håper jeg misforstår deg =)
er det muuulig Skrevet 7. januar 2008 #10 Skrevet 7. januar 2008 haha og jeg kaller meg selv student selvom jeg nå driver å tar allmennfag for å få studiekompetanse.....så d-såhh...... om jeg bare ar elev så sku d logisk sett hett "elev-kompetanse" (hohohoho morrahumor en mandag morgen...hihihi)
FrøkenKnallkul Skrevet 7. januar 2008 Forfatter #11 Skrevet 7. januar 2008 Synes det er kjempeviktig med yrkesfag jeg Ser IKKE ned på rørleggere, hjelpepleiere osv! Men må vel likevel få lov til å ha min mening når det gjelder definisjon på ordet utdannelse...? Forøvrig så synes jeg ED-DA hadde en god definisjon, som jeg fra nå av velger å ta utgangspunkt i. Så skulle vel alle bli fornøyde
Gjest Skrevet 7. januar 2008 #12 Skrevet 7. januar 2008 Utdannelse er all type utdannelse, også fra grunnskolen. Student er man på høgskole og uniersitet. Man er elev på videregående skole. (Det er riktig, bare slå det opp!). Virker som om noen ikke liker å bli kalt elever, men elev er man når man går på videregående skole. Enten man liker det eller ei. Ingen utdannelse er dårligere enn andre, bare for å ha sagt det!
Hønseføtter og gulerøtter Skrevet 7. januar 2008 #13 Skrevet 7. januar 2008 Sykepleier er da høyskole utdannelse...
Carnivale Skrevet 7. januar 2008 #14 Skrevet 7. januar 2008 Utdannelse er all skolegang. Høyere utdannelse er all skolegang utover videregående skole, dvs høyskole og universitet.
Gjest Skrevet 7. januar 2008 #15 Skrevet 7. januar 2008 Både videregående og høyere utdannelse anser jeg som utdannelse, men jeg ville ikke sagt at en som tok videregående var student. De er elever.
Kaffemocca Skrevet 7. januar 2008 #16 Skrevet 7. januar 2008 Jeg syns du er helt på jordet ja. Man har da en utdannesle med fagbrev også.Jeg gikk da på vgs for å få meg en utdannelse, ikke for moroskyld! Jeg mener at når du tar en utdannelse lærer du om spesifike teamer som tilslutt gir deg en utdannelse, det er revnenede likegylding om du som klar for arbeidslivet har tre år på vgs, fagbrev eller en grad. Og jeg håper som ei over her at jeg tar feil når jeg får følelsen av at du ser ned på de med "bare" vgs eller fagbrev!!
Ioren Skrevet 7. januar 2008 #17 Skrevet 7. januar 2008 Jeg synes også at ED-DA hadde en fin definisjon. Jeg har fagbrev,så jeg anser meg som utdannet innen faget mitt,selv om det "bare" er videregående... (som er langt fra obligatorisk, det er bare normen i samfunnet i dag...) Samboeren min går nå siste året for å få Bachelorgrad,og jeg anser det som at han da har høyere utdanning.
Verdens peneste gutter er mine Skrevet 7. januar 2008 #18 Skrevet 7. januar 2008 Så lenge enn får en yrkestittel ut av videregående /lærlingplass så har enn utdannelse. Jeg er utdannet om omosrgsarbeider altså utdannelse. Høyskole er høyere utdannelse.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå