Ladybug~N&E Skrevet 6. januar 2008 #1 Skrevet 6. januar 2008 hva hadde dere gjort/har gjort? dere som ikke er gift men har samboere med særkullsbarn. og hvor det er mannen som er hovedforsørgeren. vi har en forsikring som sier at en ev. forsikringsum blir utbetalt til meg personlig og ikke på gjelda vår. formuen hans blir da ikke så veldig stor og guttene får ikke så mye i arv siden det da er jeg som sitter på "penga" . jeg synes ikke dette er urettferdig overfor noen. begge guttene får like mye av farsarven. forskjellen er jo at den ene gutten, vår sønn, arver alt dette fra meg om jeg skulle dø og hans sønn får ingenting. men han har jo igjen sin egen mor som han vil arve når hun ev. faller fra. jeg skjønner på en måte om noen reagerer på at vi har gjort det slik mtp at hans sønn ikke får en diger farsarv. men med denne forsikringen "nekter" jeg jo min egen sønn det samme. dette handler ikke om penger men om å sørge for seg selv og barna, inkl. særkullsbarnet, etter at man har blitt alene. er det virkelig så galt å sørge for seg selv? barna i dag får søren meg nok fra før av. de skal ikke være avhengige av mors/farsarv for å klare seg. de skal klare seg på egenhånd slik vi har gjort. vi setter ikke barn til verden for å gjøre dem rike når vi dør... vi setter dem til verden for å gjøre dem rike mens vi lever. rike på kjærlighet, på opplevelser, på gode minner, gode venner og familie. i tillegg til en trygg og god oppvekst. hva mener dere?? er en stor farsarv/penger viktigere enn at de som er igjen blir sørget for? er penger alt???
Tally Skrevet 6. januar 2008 #2 Skrevet 6. januar 2008 Hvis jeg skjønner deg rett, så er denne forsikringen slik at du vil kunne betale ut arven til særkullsbarna uten at du må "gå fra gård og grunn"?? I så fall får jo barna den arven de har krav på og det er jo ikke galt. Personlig synes jeg det var litt sært i det tilfellet der far skrev alle verdier over på mor slik at hans særkullsbarn ikke ville få noe hvis han skulle dø. Men ellers synes jeg at foreldre bør sørge for at det er minst mulig arv igjen å krangle om for deres voksne barn...
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 6. januar 2008 #3 Skrevet 6. januar 2008 la oss si at du og far har 1 000 000 i formue da er 500 000 av de barna sine, uansett dine mine osv også er forsikringen som dere har tatt opp på 500 000 for at du skal kunne kjøpe ut de sånn at du skal kunne leve i huset? høres rettferdig ut for meg. barna får jo de pengene som er fars. man må kunne ha forsikring som sikrer at en selv kan bli boende i eget hus. hadde jeg kjøpt hus sammen med en mann så hadde jeg også forsikret han slik at han kunne hatt råd til og leve selv om jeg døde. men sønnen min skulle alikevel fått sin rettmessig arv av det jeg har tjent opp opp igjenom livet
Ladybug~N&E Skrevet 7. januar 2008 Forfatter #4 Skrevet 7. januar 2008 jepp det er for å kunne betale ut det de har krav på uten å måtte gi fra meg alt alt jeg. arven blir jo ikke stor men barna skal da ikke tjene på at foreldrene dør.....?? helt enig med det tilfellet du nevnte. det synes jeg var rimelig uhørt.... dette var jo også for å sørge for at hun slapp å gå fra gård og grunn men de gjorde det på feil måte. tror kanskje ikke de visste at det går ann å forsikre seg mot å miste alt ved en ev. arveutbetaling. men uansett får jo ingen av barna ,hverken særkullet eller felles noe farsarv i det hele tatt nå man gjør det på den måten. altså ved skrive over alt av verdier. men de felles barna får alt etter mor. hos oss får barna en mindre farsarv og hver sin morsarv. om hennes arv blir mindre enn min kan jo ikke akkurat jeg ta stilling til. eller omvendt. jeg får helt fnatt når jeg hører om folk som klager over at foreldrene bruker altfor mye penger på sine gamle dager så det ikke blir stort igjen til arven dems.... det er foreldrene våre!! ikke en snarvei til noen kjappe tusenlapper når de dør. barna får jaggu sørge for seg selv når de blir gamle nok. ikke bare sitte å vente på at folk dør så de kan overta formuen dems... sykt.
Ladybug~N&E Skrevet 7. januar 2008 Forfatter #5 Skrevet 7. januar 2008 for å forklare eksakt hva denne forsikringen går ut på: de pengene min mann er forsikret for blir utbetalt til meg om han skulle dø. de blir da mine. ikke utbetalt for at jeg skal gi halvparten av disse til barna. da er vi like langt. da sitter jeg igjen med et stort hus og stor gjeld. da må jeg selge alikevel. det som er greia er at om man har hus og gjeld når man dør må man betale inn gjelda og det som da blir igjen er det reelle formuen som skal da være arv. samme gjør vi nå. huset har en verdi bare på 300tusen i dag pga. gjeld. (1,3 i lån, verdi på huset 1,6) det er disse 300tusen som skal deles. halvparten er mine siden jeg eier halvparten av huset(og gjelda) 150tusen skal da deles på guttene våre. man kunne jo selvfølgelig sagt at jeg kunne betale ut myyye mer i farsarv siden jeg får så mange penger om han skulle dø men slik er det ikke. pengene går opp i opp med gjelden som jeg overtar etter at han er borte og farsarven utbetalt. disse pengene dekker gjelden. jeg kan da beholde huset siden det er gjeldsfritt. jeg har da et hjem å gi guttene våre. lånet hadde vært umulig for meg å betjene uansett. man kunne også har gjort det på vanlig måte. mannen min dør. gjelda blir betalt. jeg selger huset for 1,6mill og gir guttene 400tusen hver. hva får man for 800tusen i dag?? men nei jeg synes ikke det er riktig at jeg må selge fra meg alt jeg eier og har for at guttene våre skal få mest mulig penger om faren dems skulle dø.... jeg vil heller sørge for at vi alle kan leve godt dersom vi skulle bli alene.. om det betyr en liten farsarv så får det bare være...
Winterlady Skrevet 7. januar 2008 #6 Skrevet 7. januar 2008 Barn under 18 år kan særkullsbarn muligens ha krav på noe av livsforsikringen, da de ikke har fått sin oppfostring enda. Er de over 18 og forsikringen går til deg, så har de kun krav på farsarven. Det som er litt tragisk er jo at det ene barnet en dag arver verdien av sin fars livsforsikring (når du dør), mens det andre ikke gjør det. Men uansett, jeg synes du skal ta opp dette med din samboer, og følge hans ønske for hvordan han ville at du skulle gjort det!
Ladybug~N&E Skrevet 7. januar 2008 Forfatter #7 Skrevet 7. januar 2008 livsforsikringen blir utbetalt til meg. hans sønn og vår sønn for jo nøyaktig det samme av farsarv. det at min sønn arver sin fars forsikring når jeg dør og ikke den andre har du jo helt rett i. han vil jo få goder av det når jeg dør. men denne livsforsikringen sørger jo for at alle får leve og ha det godt og ikke måtte selge fra seg alt for at ungene skal få så mye penger som overhodet mulig. om det er slik at jeg kanskje må betale hans barn en tilleggsum som skal tilsvare barnebidrag frem til han er 18 eller noe slik gjør jeg jo det. denne forsikringen er jo for å sørge for oss etterlatte, for meg slik at jeg kan ta vare på mine barn i framtida, ikke for å sørge for at den ene ungen får mer enn den andre. det er ikke penger dette handler om. det er livssituasjon, videre livskvalitet og muligheten til å leve som før. vi er enig om dette egentlig. han vil ikke at jeg skal selge fra meg alt for at guttene våre skal få en stor arv. det er bedre å sørge for at guttene og jeg selv har et hjem og har mulighet til leve som før selv om vi har blitt alene. inkl. hans sønn. han bor jo ikke hos oss, men han er broren til gutten min og han inkluderes i det aller meste. jeg vil ikke ta fra han noe som helst men jeg må også tenke på meg selv. jeg vil ha muligheten til å ta vare på meg selv og mine/våre barn også etter at han er borte. jeg vil ikke slite meg ihjel om han slulle dø fra meg... er det riktigst av meg å selge alt slik at guttene får like mye av full gjeldsfri formue eller er det best å bruke livsforsikringen på det jeg mener den er ment som? sikre livet til de etterlatte? jeg stemmer på det siste.
Winterlady Skrevet 7. januar 2008 #8 Skrevet 7. januar 2008 Nei, tror ikke du må betale ham noe av summen dersom du overtar foreldreansvaret for gutten og reellt sett forsørger ham med dine penger. Men tror det blir annerledes dersom gutten ved farens død evt skulle flytte til moren, da ditt økonomiske forsørgeransvar for gutten ville falt bort- om du skjønner? Ellers er det jo gjerne meningen at en slik livsforsikring skal gå til samboer slik at de kan fortsette livet uten å havne økononomisk i uføre av den grunn. Gjør som du og samboeren ønsker du.
Ladybug~N&E Skrevet 7. januar 2008 Forfatter #9 Skrevet 7. januar 2008 dette gutten bor hos moren sin. de har delt foreldreansvar men ikke delt omsorgsrett. han er hos oss annenhver helg. så jeg har jo egentlig ikke noe forsørgeransvar for han i det hele tatt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå