LilleVilleVilja Skrevet 6. januar 2008 #1 Skrevet 6. januar 2008 Skal vaksinere jenta mi i morgen (3mnd), og var inne på vaksinasjonsdebatten. Og nå er jeg rett og slett livredd for å vaksinere henne Men vil selvsagt ikke utsette henne for sykdommene det vaksineres mot heller. Noen som har utsatt vaksinene her? Syns det er tidlig å vaksinere når hun er 3 mnd, i og med at det virker som "alle" blir syke i dagesvis etter vaksinen. Hun er og født 5 uker for tidlig. Huff, ble helt rådvill av den debatten. Skulle nesten ønske jeg ikke hadde rota meg inn der, og bare hørte på hva hs sier, i tillegg til å lese brosjyrene vi fikk De er vel ikke så farlige, siden de er i et statlig helseprogram. Men det virker jo grusomt å sprøyte feks formaldehyd og andre gifter inn i beibisen sin... Blir ikke mye søvn her i natt kjenner jeg :S
OsloMor Skrevet 6. januar 2008 #2 Skrevet 6. januar 2008 Kjære deg! Du må ikke legge den debatten til grunne for bekymringene dine, husk dette er et nettforum med , unnskyld språkbruken,mange locos. Jeg er 100% for vaksine, og slapp av jeg har aldri hørt om noen som har blitt dårlig i dagesvis. Min eldste datter fikk 38.5 i feber den ene kvelden, hun sov godt den natten. Det er det eneste noen av mine har hatt av "sykdom" etterpå. Dette går fint, ikke vær redd! Dersom du lurer og har lyst til å vite mer, snakk med fastlegen istedenfor debatter her inne. Lykke til:-)
Gjest Skrevet 6. januar 2008 #3 Skrevet 6. januar 2008 Ikke hør på det, Bare skremselspropaganda! Har vaksinert, og kommer til å vaksinere begge mine barn. Barn kan faktisk dø av de sykdommene de vaksineres bort. F.eks. På 80-tallet var det svært mange tilfeller av bakteriell hjernehinnebetennelse, og mange barn døde av det. Idag vaksineres barn mot årsaksforholdet til bla. bakteriell hjernehinnebetennelse. Og idag ser man langt færre tilfeller av denne livstruende diagnosen. Mange av disse sykdommene som inngår i vaksinasjonsprogrammet er på vei tilbake, nettopp fordi folk lar være å vaksinere barna sine. Får for eksempel barnet ditt kikhoste, og ikke er vaksinert, kan det faktisk dø av kikhoste (som mange barn døde av før i tiden). Kikhoste er også en sykdom som er i oppblomstring. Har faktisk selv opplevd å få det i voksen alder (vaksinen varer bare i noen få år). Når det gjelder bivirkninger er vaksinene idag "renere" enn vaksinene bare noen få år tilbake. Dette har gjort at det sjeldent sees alvorlige bivirkninger. Jeg jobber på en barneavdeling, og har for min del ikke turt å la være å vaksinere barna mine. Det er livsviktig!
Hyacinth Bucket Skrevet 6. januar 2008 #4 Skrevet 6. januar 2008 Vi valgte først at han ikke skulle ta prevanarvaksinen. Syns det var for lite forskning på vaksinen og i tillegg syns vi at det var litt av en blanding å få 2 vaksiner på en dag for en så liten kropp. Så gikk det noen uker og vi ble litt usikre. Tenk om han ble syk, og vi kunne forhindret det med å gi han vaksinen. Da ville vi aldri ha tilgitt oss selv. Snakket med helsesøster om det og fant ut at vi ville gi han første dose prevenar når han var rundt 5 mnd. (Helsesøster var enig med oss om at det var mye å sette 2 vaksiner på en gang og trodde også at det var årsaken til at så mange babyer fikk feber etter vaksinene) Så nå i etterkant er jeg glad for at vi har valgt å følge hele vaksineprogrammet, men å ta de hver for seg. Vi velger å satse på at det ikke er alvorlige uoppdagede senskader. Lykke til med beslutningen!
LilleVilleVilja Skrevet 6. januar 2008 Forfatter #5 Skrevet 6. januar 2008 Takk Hadde snakket med legen om jeg hadde rotet meg inn på vaksinasjonsdebatten før i kveld, tenkte bare å lese litt før vi skal til hs i morgen. Og det skulle jeg nok ikke gjort. Har aldri vært mot vaksiner, bare litt skeptisk. Er vel skeptisk til alt man ikke kan nok om Men da er det altså ikke "alle" som reagerer på dem? Virket som om alle barna skiftet personlighet i kortere eller lengre perioder, etter debattene å dømme. Det verste var at de som uttalte seg mest bastant mot vaksinene, hadde så mye linker og dokumentasjon på at det var farlig for barna.
LilleVilleVilja Skrevet 6. januar 2008 Forfatter #6 Skrevet 6. januar 2008 Så hun anbefalte å utsette prevanar vaksinen til 5 mnd, Beretta? Det hørtes fornuftig ut, syns jeg. Vi kommer nok til å følge programmet, ble litt beroliget av dere alle. Var helt på tuppa i stad. Å lese vaksinasjonsdebatten i dag, var nesten som å lese fødselshistorier når man er høygravid, ikke bestandig det smarteste
mamman_til _♥♥♥♥♥ Skrevet 6. januar 2008 #7 Skrevet 6. januar 2008 var nettopp å vaksinerte jenta mi,å hun sov godt hele dagen OG natta,hehe:)) alle barna er vaksinert å ingen har tatt skade av det:)
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2008 #8 Skrevet 6. januar 2008 Så lenge du ammer er babyen din på en måte under ditt immunsystem. Så vi har valgt å utsette vaksineringen til hun er eldre, og kroppen hennes kan takle vaksinene bedre. Det er ganske umodent å kalle de som er i mot vaksinering for locos o.l. Det er mye bevis både for og i mot vaksinering. For øyeblikket mener staten at det positive veier opp for det negative. Men det er ikke lenge siden de hadde kvikksølv i vaksinene og garanterte for at dette var 100% sikkert... så man vet ikke alt. Det viktigste er at du tar en avgjørelse du er komfortabel med. Antageligvis går det bra uansett hva du velger. Lykke til med avgjørelsen!
Lolita<3prins&prinsesse Skrevet 7. januar 2008 #9 Skrevet 7. januar 2008 Jeg har vaksinert jenta mi, og jeg angrer ikke! Vil ikke at hun skal få de sykdommene vi vaksinerer mot. Hun ble ikke "syk" etter vaksinene, bare litt grinete de første timene etterpå. Nå i ettertid tenker jeg at jeg kanskje skulle delt opp de 2 sprøytene de får, både fordi det er mye for en liten kropp å bli utsatt for, og fordi OM hun skulle reagert på sprøytene, så vet man ikke hvilken av de to sprøytene hun hadde reagert på. Så på neste unge blir jeg å dele opp de to sprøytene over to ganger. =) Stol på magefølelsen din du! Du kan jo alltids utsette det til etter du har snakket med fastlegen din. Kanskje du blir litt "klokere" =)
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2008 #10 Skrevet 7. januar 2008 Heisann! Skjønner din skepsis, men det er faktisk en grunn til at de velger å vaksinere i et av verdens rikeste og mest opplyste land. Tenk om ungen din fikk en av disse sykdommene og fikk varige men av en ettersykdom, som ofte er like farlig som sykdommen selv.. Eller tenk om ungen din fikk røde hunder og smittet en gravid i omgangskretsen din, eller om din datter (som ikke var vaksinert) fikk røde hunder selv når hun ventet sitt føste barn, og barnebarnet ditt fikk en hjerneskade fordi du ikke vaksinerte... Nei, dette er godt gjennomtenkt av myndigheter og fagfolk! Har selv tre barn, alle er vaksinert etter programmet, den ene var litt grinete kvelden etter den andre vaksina, ellers har ingen av de reagert overhodet på noen av vaksinene! Men en ting jeg har gjort er å dele opp to av vaksinene, to av vaksinasjonsdagene første leveår får de en vaksine i hvert lår. Da har jeg valgt å gå til HS to ganger med 14 dagers mellomrom, så har hun sluppet med en vaksine om gangen. Synes kanskje det blir litt mye med to forskjellige vaksiner på samme dag.
ennaH Skrevet 7. januar 2008 #11 Skrevet 7. januar 2008 Det er min klare oppfatning at vaksinedebatten burde vært stengt. Jeg diskuterte vaksinering der i et par uker, men orker ikke mer av det. Årsaken er at vaksinemotstanderne peprer diskusjonen med - i all hovedsak - udokomenterte påstander. Og når noen våger å be om dokumentasjon, eller motviser påstandene med solid medisinsk dokumentasjon, så svarer de med floskler av typen "du er bare hjernevasket". Jeg er oppriktig bekymra for hva dette forumet har å si for helsa til små babyer. PS. Ja, du skjønte riktig. Jeg er tilhenger av vaksineprogrammet. Begge mine barn har vært og skal gjennom programmet. Og nei, de har ikke fått andre reaksjoner enn litt sutring/feber samme kveld. Det synes jeg er en mild pris å betale for å vite at mitt/mine barn slipper å dø eller få varige mén av en rekke sykdommer.
Kufiolilla Skrevet 7. januar 2008 #12 Skrevet 7. januar 2008 Pga masse stress og mas rakk jeg aldri å sette meg skikkelig inn i dette med vaksiner før gutten min skulle få sine første. Det føltes kjipt å ikke ha tatt noe "valg" på et grunnlag, men samtidig vet jeg jo at vaksineprogrammet har blitt til ved masse dyktige mennesker, og at ulempene nok er tatt med i beregningene deres. Så min gutt ble vaksinert, full pakke. Og han reagerte ikke på vaksinen i det hele tatt, ikke feber, ingenting.
mor & lillesusa Skrevet 7. januar 2008 #13 Skrevet 7. januar 2008 Hei. Jeg kommer akkurat fra helsestasjonen nå, og har vaksinert min lille jente på 3 mnd... Jeg satt også i går og leste på vaksinedebatten her, og ble litt urolig... Kanskje nettopp fordi det virket som motstanderne hadde satt seg så grådig inn i ting. Nå er jeg lettet for at jeg har tatt latt henne få den, og jeg trot jeg hadde gått med en gnagende dårlig samvittighet om hun ikke hadde fått den, for det beskytter jo mot så mye farlig... Har ei venninne som har valgt å ikke vaksinere, og hun provoserer meg, fordi hun grunnlegger med at "når alle andre gjør det, så er det mindre sjanse for at mitt barn blir smittet", så da gidder hun ikke gjøre det...Og det blir så feil. Tenk om alle skulle tenkt sånn. Nei, vi får beskytte barna våre, som best det lar seg gjøre ).. Lykke til i dag du og, for det virker som det er i dag du også vaksinere jenta di... Min ligger og sover godt i vogna si nå )
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2008 #14 Skrevet 7. januar 2008 Datteren min var født 2 uker for tidlig og veide 2000g, vi vaksinerte ved 3 mnd alder, med både trippel og mot hjerneh.betenelse, var ingen reaksjon i det hele tatt og ingen feber:)
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2008 #15 Skrevet 7. januar 2008 Tok deg på ordet ennaH. Nå har jeg lagt inn kritikk om vaksine-debatten inne på ris og ros.
*Smiley* Skrevet 7. januar 2008 #16 Skrevet 7. januar 2008 Fikk ingen reaksjon her:)Gikk kjempefint!!
LilleVilleVilja Skrevet 7. januar 2008 Forfatter #17 Skrevet 7. januar 2008 Vi tok vaksinene i morges, etter å ha snakket litt med hs. Som forøvrig også mente at vaksinedebattene på nettet var skumle. Foreløpig er hun i fin form, og jeg er trygg på at det var riktig avgjørelse. Hun er forøvrig like stor som andre 3 mnd gamle beibiser, så var ingen grunn til å bekymre seg for at hun var liten heller
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå