Gå til innhold

Lillebaby har fått eksem...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ikke verdens undergang, i forhold til det andre her inne sliter med er det jo en småplage ;-) Men ikke kjekt for det.

Han er 4 mnd og har ille rødt og kløende eksem både i ansikt, og resten av kroppen. Flekkvis på mage, rygg, armer og ben, og på typiske eksemsteder som knehaser og i hudfolder. Vi smører og smører med fuktighetskrem. Søndag var vi på legevakten, for da hadde han væskende sår i hodet (i tillegg til hodeskurven han har hatt en stund) og bak ørene. Så ikke bra ut og var infeksjon i eksemet! Men fucidinsalve med hydrokortison har vært effektivt, nå er han kjempefin på skalpen ;-)

Skal til fastlegen på torsdag, og håper på hjelp til en behandling som fungerer. Allergi?? Jeg fullammer, har prøvd å kutte ut melk uten at det hjalp. Håper det er "spebarnseksem" som han vokser av seg! Han sover søtt med sokker på hendene nå, så han ikke skal klore seg opp i søvne.

Noen her inne med erfaring?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei på deg!

Jeg har ikke erfaring med spebarnseksem selv, men min søster hadde det da hun var baby. Det forsvant ganske fort igjen, men kom tilbake i tenårene. Jeg hadde det ikke som barn, men fikk det likevel i en alder av 30 (!), så det er nok arvelig hos oss. Det skader jo ikke å sjekke litt i familien om noen andre har hatt det?

Kortison er ganske sterkt for huden til både store og små, så jeg ville ha begrenset bruken av det. Selv bruker jeg forskjellige parfymefrie kremer fra apoteket og er mest fornøyd med A-DERMA-produktene.

Lykke til, håper det forsvinner! Det er jo ikke farlig, men veldig ubehagelig og irriterende :)

Skrevet

Joda, det er nok i familien - men ikke fra mine gener ;-) Pappaen hadde eksem som barn, men husker ikke helt når. Men han har masse allergi mot pollen, dyr og mat, så det er godt mulig vi har fått en liten atopiker/allergiker.

Og kortisonkremen bruker jeg kun på det eksemet som var infisert etter beskjed fra lege. Jeg er også veldig skeptisk til bruk av kortison, særlig på et så lite barn. Men de sier det er bedre å behandle enn å ikke behandle eksem...?, men vi trenger uansett en behandlingsplan. Håper fastlegen kan noe om det.

Skal prøve aderma, takk for tips!

Skrevet

Aderma er superduper på eksem. Du trenger et skikkelig smøringsregime for å knekke eksemen. Smøre hver 3. time, kanskje oftere til det blir bedre. Locobase er og en fin salve. Vær forsiktig med vaskemidler og skyllemidler, såpe og for mye bading. Oljebad kan og bidra til å hjelpe på eksemen. Vet at min svigerinne bader i noe lilla greier- hun har ekstremt mye eksem. Er det kaliumpermagnat eller noe sånt??

Lykke til med lillebabyen

Skrevet

Hei, jeg har to venninner som begge har fått barn med den type eksem du beskriver, og de har begge funnet ut at ungen ikke tåler former for ull. Den ene reagerte med eksen på halsen, i fjeset og hodebunnen av Alpakka ull. Den andre regarete på kombinasjonen av temperatur forskjeller og ull rett på kroppen. Det var den ulla som inneholder lanolin han ikke tålte. Begge disse ulltypene er jo trygge naturlige ulltyper, men kanskje nettopp derfor reagerer noen barn. Ikke vet jeg, jeg har ikke forsket på det. Jeg bare vet at når alpakkaen ble borte ble eksemen borte, og når lanolinulla var borte ble eksemen ikke borte men mye lettere å hanskes med.

Ellers er alt som er sagt de de jentene har fortalt meg om hvordan de håndterer saken. Lite vaskemiddel og ingen skyllemiddel og fet krem uten parfyme.

Men du, Det er jo ikke helt sant at jeg ikke har erfaring med tørr hud på ungene mine, han eldste fikk det på armene da hn var baby og det er ikke borte, men det blir alltid mye bedre når jeg går inn for å hjelpe ham. Da BBruker jeg Lavera- produktene av ymse slag. Phantomet viste meg dem for et år siden, og etter det har de vært min beste venn.... Men de er det parfyme i så ikke vet jeg :-)

Lykke til i alle fall,og se om ullfjerning kan være en mulighet en liten stund. Det morsomme er jo at disse mammane er som meg, at kun ull er det som duger, så de ble litt fortvila, men fant ut at den ulla de har på Cubus, den med blanding av bomull og ull går fint.

:-)

Skrevet

Jeg anbefaler å gi ham fettsyrer og prøve homeopati. Har prøvd på min eldste som hadde slik eksem du beskriver. Hun fikk en liten forverring etter homeopatidosen og ble sakte men sikkert helt bra igjen:-)

Å tilføre kroppen stoffer utenfra er som regel bare med på å dempe symptomer og tar ikke tak i årsak, men kan selvfølgelig lindre plagene for den lille, noe som er kjempeviktig!

Ser de over har mange tips som er verdt å prøve. Siden du fullammer så er det ingenting i matveien hans du kan fjerne, men se om du kan holde deg unna rød mat en periode. Rød mat og røde klær kan forverre symptomene du beskriver!!!

Syntetiske stoffer er fy og her handler det også om sømmer i plagg, som er syntetisk ofte, da det er mer slitesterkt enn feks bomullstråd.

Forhåpentligvis så kan han vokse det av seg, men det er alltid lurt å hjelpe kroppen litt igang:-)

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...