Gå til innhold

Australia reise i 2 trimester

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenker å besøke en venninne av meg i Australia i februar.

Er da ca 5mnd på vei. Er det utrolig dumt av meg å gjøre, eller er det trygt. Noe jeg må være litt OBS på?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De fleste som reiser under svangerskapet kommer hjem uten at barnet har tatt skade av det. Det man bør tenke over er vel hvordan bakteriefloraen og evt muligheter for smitte av sykdommer er dit man skal, og ta forhåndsregler for dette for å være på den mest sikre siden. Feks drikke bare flaskevann, og ikke fra springen, og være påpasselig i forhold til hva man spiser..

Australia er vel ikke det skumleste landet å dra til. Det som kan bli en utfordring er den lange flyreisen. Regner med du blir sittende på økonomisklasse, og der er det ikke akkurat romslig. Selv var jeg til Gran Canaria i sist svangerskap (uke 28-29). Flyturen dit tar "bare" fem timer, men det var ikke noen behagelig opplevelse. Ble til at jeg stod eller gikk rundt mesteparten av tiden, var vanskelig både for pust og rygg å sitte stille nesten rett opp og ned lenge. Noen ganger er man heldig og får legge seg ned på flere seter om flyet har mange ledige plasser. Men det kan man ikke regne med..

Ellers er sjansene for blodpropp større på flyturer, og spesielt for gravide, så man bør ha støttestrømper og bevege beina titt og ofte for å sikre at blodstrømmen går som den skal.

Som sagt går de fleste reiser bra. Husker jeg leste her inne på BIM da jeg skulle til Gran Canaria i forrige svangerskap om dette temaet. Da var det ei dame som hadde opplevd at fødselen satte igang tidlig mens hun var på ferie, og gutten ble født der nede. Han overlevde med nød og neppe, og har en del utfordringer i dag. Hun klarte ikke tilgi seg selv for å ha reist, og klandret seg selv for skadene gutten har i dag. Selv om hun ikke visste om det hadde gått bedre om de hadde vært hjemme. Så hun anbefalte alle til å bli hjemme - for å få mer sjelefred dersom man skulle være en av de få som er uheldige mens de er på reise. Sånn tenker jeg også nå - ut i fra den erfaringen jeg selv har fått.

Turen min til Gran Canaria gikk bra. Men, jeg var i Sverige i uke 34 i forrige svangerskap. Og da ble det plutselig stille i magen på hjemreisedagen. Gutten vår ble hentet ut samme dag, men døde fem dager senere. Det som er min erfaring, er at terskelen for å oppsøke sykehus om man blir bekymret når man er i utlandet, blir ofte mye høyere enn om man var i nærheten av sykehuset hvor man har fødeplass. Og i noen tilfeller kan timer og minutter være avgjørende. For vår del hadde vi vært i allefall 6- 8 timer tidligere på sykehuset om vi var hjemme, og kanskje tidligere også. Nå hadde det ikke utgjort noen forskjell i vårt tilfelle, ettersom årsaken var akutt oksygenmangel og da tar det max 20 min før skadene på hjernen ikke er forenelig med levedyktighet. Men du verden som jeg har tenkt på det og klandret meg selv i ettertid likevel.. tenk om - tanken lar seg ikke slå av selv om legene sier det ikke hadde nyttet likevel..

I dette svangerskapet holder jeg meg i byen hvor jeg bor fra ca uke 24 til barnet er ute... Hadde sikkert gått bra om jeg ikke gjør det også - men nervene mine klarer ikke noe annet...

Ønsker deg uansett lykke til i ditt valg - du må bare finne ut hva som er mest riktig for deg..

Skrevet

Uff, det var virkelig leit å høre! Men tusen takk for at du ville fortelle meg dette! Jeg skal definetivt vurdere reisen en gang til eller to,og ikke minst snakke med jordmoren jeg går til før jeg bestemmer meg.

Tusen takk igjen!

Skrevet

Anbefaler deg å google litt på nettet. Det jeg har lest er at det er i 2 trimester man anbefales å reise dersom man har ønske om en "siste tur" alene på en liten stund. Til og med Amerikanske sider sier dette så fly kan ikke være så farlig.

MEN vi er mer utsatte for blodpropp som gravide og må derfor bevege masse på oss og ha støttestrømper er anbefalt...Ellers så er det veldig mange som reiser med fly i svangerskapet så tror ikke du skal være så engstelig for det! Du kan jo google litt rundt på barnimagen og babyverden? Hadde iallefall jeg gjort! Og selvsagt snakket med lege/jordmor. Men er så ulikt hva de sier også syns jeg. Noen sier hold deg hjemme akkurat disse mnd. Min lege derimot feks mener man kan gjøre og spise ALT mens man er gravid.. hehe..

Det viktigste er helt klart at dette er rett for deg slik at du ikke i etterkant angrer og tenker så masse på at du kanskje ikke burde gjort det etc.

Har selv styrt unna en etterlengtet USA tur, men mest fordi vi ikke har sååå mye penger. Reiser til Munchen istedet og det kan ikke helt sammenlignes ;)

Matmessig derimot hadde jeg ikke vært engstelig så lenge maten er stekt eller kokt. IKe hørt noe om at Australia skal være så spesielt ille..?

Masse lykke til i valget. Dersom noe går galt har jeg inntrykk at det som oftest går galt uansett hvor man er.

;)

Skrevet

Hei! Jeg har bodd i Australia i snart 1,5 år og stortrives!! Som gravid kan du trygt komme hit. Det eneste som jeg ville tenkt meg om for er flyturen - den er lang! Å fly i seg selv er ikke farlig, men som de andre skriver er det viktig å bevege seg mye, drikke MYE vann og bruke støttestrømper. Det kan også bli ubehagelig og slitsomt å reise så langt... Men jeg vet om flere som har klart turen, så hvis du virkelig vil går det sikkert bra.

Å være gravid i Australia er ikke noe problem. De er litt mer hysteriske i forhold til Listeria her enn i Norge virker det som, men det er jo forholdsvis enkelt å holde seg unna mykoster (inkl Philadelphia etc), kjøttpålegg (og ALT kaldt kjøtt), ferdiglagede salater (f.eks fra McDonalds) og softis. Når man kjøper seg mat ute er det viktig å forsikre seg om at den er fersk og varm. Helsevesenet her er godt, i alle fall i de store byene, så hvis du skulle få behov for å kontakte lege skulle ikke det være noe problem så lenge du er forsikret. Ville kanskje ikke reist langt ut i "outback'en" som gravid, kommunikasjon kan være begrenset...

Ellers kan jeg ikke komme på at det er andre farer her enn hjemme. Fordi det er varmt i februar vil jeg anbefale å alltid ha rikelig med drikkevann tilgjengelig og stadig ta slurker selv om du ikke føler deg tørst. Bruk solkrem flittig, helst med faktor 30. Å ha på seg hatt (helst med bred brem) i solsteiken er også overraskende hjelpsomt!

Hvis du bestemmer deg for å bli hjemme forstår jeg det godt, som sagt er det en lang flytur. Hvis du bestemmer deg for å dra tror jeg du får en super opplevelse-dette landet har mye flott å by på! Lykke til uansett :)

Skrevet

Hei

Jeg bodde i australia under mitt forrige svangerskap og fløy og opp og ned til Norge tre ganger..... Det var ikke noe problem. Jeg trodde jeg skulle få litt ekstraservice på flyet og ble litt skuffet over at jeg ikke fikk det, ellers var det ikke så annerledes enn å fly uten å være gravid. Det kommer selvsagt litt ann på din egen form i utgangspunktet da, men siden du har tenkt til å reise regner jeg med at formen er bra! Det eneste jeg vil anbefale deg er faktisk å kjøpe støttestrømper.

Å være gravid i Australia er som hun over her sier ikke noe problem! Det kan være sykt varmt i februar litt avhenging av hvor du skal, men de fleste steder har jo air con så da er det jo ikke noe problem.

God tur!! Jeg skulle gjerne vært der en tur selv jeg ;-)

Skrevet

Å men dere er greie som gir meg så mange gode råd!!

Tusen takk alle sammen. Setter veldig pris på det.

Har enda ikke bestemt meg, men flybilletten er plukket ut...klar til å bestilles....tørr ikke helt enda. Skal snakke med jordmor på torsdag, så får ta en avgjørelse etter det tenker jeg:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...