Gå til innhold

Kan man virkelig gjøre sånn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi kom ned igjen til leiligheten vår idag, etter julefeiring og nyttårsfeiring hjemme på vestlandet. Da vi kom inn i leiligheten fikk vi litt av en overraskelse, det var jo kjempe varmt, ca 30 grader. Da viste det seg at kablene på badet stod på, varmeovnen på soverommet, i stua og gangen stod på fullt. Vi sjekket at alt var av når vi reiste, så jeg gikk opp å spurte de vi leier hos om det var de som hadde skrudd på varmen hos oss, og hvorfor. De hadde skrudd på varmen for at vatne ikke skulle fryse!!! Alvorlig talt, er dette virkelig lov?

vi har vert vekke i 3 uker og her har stått på full varme hele tiden mens vi har vert borte, de har låst seg inn for at de egentli skulle fikse noen vinduer (noe de ikke har gjort) men da hadde de sett at vi hadde skrudd av varmen og satt den på igjen! Klart vi skrur av varmen når vi skal være borte i 3 uker, vil jo ikke ha høyere strømregning enn nødvendig!

Ble skikkelig sint jeg nå!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde jeg blitt også. Flydd i fistel eller noe. Den strømregninga får de jammen betale sjæl!!

Skrevet

Dere plikter å holde det varmt så det ikke blir frostskader, men det er snakk om å ha ovnene på ganske mye lavere enn 30 grader. Det de har gjort er å ta seg inn i en leilighet de leier ut uten deres tillatelse (det er ikke lov) og å gi dere høyere strømregning er nødvendig. Ikke spesielt sympatisk akkurat.

Skrevet

dere bor nede og de oppe?

Kan det være de skrudde på full guffe for at de selv skulle få litt varme oppe til seg selv? for varmen stiger jo opp den!!!

MEN uansett de har ikke lov å låse seg inn uten å SPØRRE dere først om det er greit.

Trenger ikke ha full guffe med varme for at vannet ikke skal fryse da..skulle tru det var nok med bare litt varme da..

Hvor kaldt er det der dere bor da?

Skrevet

Fy.... f.... Den regningen viser du dem og sier de skal betale minst halvparten!!

Hvor dum går det an å bli egentlig? Alle tar jo av varme før de reiser...

Skrevet

Kan skjønne at de tenkte på vannet, men kunne de ikke ha ringt dere først da! Jeg hadde blitt fly forbanna! Si i fra at de ikke kan gjøre sånt uten å kontakte dere!

Skrevet

De har lov til å låse seg inn hvis det er fare for skader på leiligheten.

Hvis det er fare for frosne rør går jo det under skader, siden det kan føre til at rørene sprekker.

Noe annet er det å skru varmen på fullt, det er uakseptabelt!

Også kunne de jo ringt dere da.

Be de om å betale strømregningen for de tre ukene.

Skrevet

Takk for mange gode svar! Begynte å lure på om jeg var veldi urimelig her.. Har ikke varmekabler i noen av rommene bortsett fra badet, og der stod kablene på 1 så d var helt greit, kun der d var fare for at noe vann kunne fryse.

De skyldte også på ett fuktproblem som vi har i leiligheten (som de nekter å gjøre noe med) det dreier seg om at d blir kondens på vinduene og de fryser når vi er hjemme, det dreier seg da om et ventilasjonsproblem, noe som ikke er der når vi er borte!

her er ca -10, men tror ikke her er en bostand som har 30 grader inne når de er hjemme en gang, så vi er lite interesert i å ha det når vi ikke er hjemme en gang. De sa også at de hadde gått inni i leiligheten å skrudd litt opp og ned på varmen ettersom hvor kaldt det var ute. Det vil jo si at de har gått inn og ut her i julen!!! Ble helt sjokka jeg!!

Skrevet

Om de vet at det står lav varme på så har de ikke lov å låse seg inn helt uten videre nei.

HI: det høres ut som en dårlig leilighet. Kanskje lurt å finne noe annet å leie?

Skrevet

Meg & lille vampyr: Vi er på utkikk etter ny leilighet, men er 7 mnd. på vei, så blir slitsomt å flytte nå...

Men tro meg, vi skal ikke bo her lenge etter vesla er født!

Skrevet

forskjell på en varmeovn for rørene og 30 grader da. Jeg hadde blirr sinnsykt forbanna, nå som jeg er gravid i hvertfall! Hadde nok nektet litt for å betale strømregninga evt jugd til jeg flyttet slik at de fikk baksmell etter sluttregninga mihahaha.

Og nei det er ikke lov. En ovn ja, og hvis de sier i fra, men det må da vre grenser?

Skrevet

Det som er absolutt mest provoserende er at de har gått inn og ut av leiligheten uten å gi beskjed, det at strømregningen blir ekstra høy, er på en måte bare prikken over i`en!!! og det eneste som trengte å stå på for rørene sin del var kablene på badet, de andre ovnene påvirker ingen rør...

Skrevet
:) Bra for dere. Men et tips: kan hende det er mindre slitsomt FØR den lille kommer;) å flytte mener jeg. Det blir ofte kaos etter en fødsel:)
Skrevet

for at vannet skal fryse må det være under 0 grader, å det er stor forskjell på 0 og 30 grader, hadde blitt fly forbanna! det er innbrudd å gå inn i deres leilighet. jeg hadde anmeldt dem på stedet.

Skrevet

Lurer på hvor mange som lar varme/ovner stå på dersom de skal være

vekke i en lengre periode?Tviler på at det er så mange,vanligvis skal

jo alt slåes av når det ikke når det ikke blir sjekket regelmessig.

Enten er de komplette idioter elle tatt en skikkelig spansk en.Det er

vel helst det,siste så de kunne spare strøm på dere.At de hadde vært

inne med mine private ting????Hadde blitt så sint,ha så liten respekt

for andres privatliv???

Den saken der hadde jeg gått videre med,makan til folk altså!!!

Skrevet

4-5 grader er virkelig mer enn nok for å unngå frost på vannrør.

Vi har 2-3 grader i huset vårt (holder på å bygge) og det er mer enn nok for å unngå frost på vannrørerene..

Skrevet

På grunn av forsikring og fare for skade på rør så tror jeg at leiligheten skal holde minst ti grader (men er ikke helt sikker på om det er riktig). Uansett så er det å reise fra leiligheten med all varme avskrudd midt på vinteren ikke forsvarlig.

Når det er sagt så burde utleier aldri - og jeg gjentar aldri! - ha låst seg inn i deres leilighet uten først å kontakte dere. De burde heller ikke ha skrudd varmen så høyt opp. Vi har selv leieboere i sokkel og kunne aldri funnet på å gå inn i deres leilighet uten først å kontakte dem, og vi skulle selvfølgelig hatt en veldig god grunn til å gjøre det. Det er kanskje de som eier huset hvor dere bor, men nå har det seg slik at du betaler for å bo der, og det er jo ditt hjem. Hadde blitt rasende hvis noen hadde trengt seg inn i min leilighet på den måten.

Vi snakket med våre leieboere før ferien og minnet dem på at de måtte ha litt varme på før de dro, men at det holdt med å ha ovnene på minimum. Det burde nok din utleier ha gjort også.

Skrevet

De burde har ringt før de gjorde noe med det. Det hadde holdt å sette ovnene på 10-12 grader. 30 grader er jo varmere enn det man har til daglig!

De har lov til å gå inn i leiligheten når det er fare for skade der, men det er jo visst det er noe akutt. De kan gå inn hvis de mistenker vannlekasje, fare for brann e.l.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...