vipz82 Skrevet 6. januar 2008 #1 Skrevet 6. januar 2008 Det er så rødt og hissig selv om jeg prøver å la henne lufttørke flere ganger om dagen. Hun er bare 4 uker. Tips til evt salve og antall påsmøringer per dag?
Gjest Skrevet 6. januar 2008 #2 Skrevet 6. januar 2008 Hei! Jeg fikk dette tipset på Helsestasjonene: vask med olje istedenfor vann, og smør tykt på med Inytynol om kvelden.( Fåes kjøpt på apoteket) Dette hjalp på tulla mi
Solskinnsjenta Skrevet 6. januar 2008 #3 Skrevet 6. januar 2008 Har du prøvd å bytte bleietype? Noen barn reagerer på bleiene. Hvis du bruker libero, bytt til pampers eller omvendt. Eventuelt kan du prøve tøybleier. Bomull rett mot huden er bedre enn plast og kjemikalier. Du bruker store "gulpekluter" i gas eller flanell, og har et sperrelag i PUL (et pustende plastikkstoff) eller ull utenpå. Inotyol har mange god erfaring med, blir det åpne sår i bleieutslettet kan det være greit å bruke brulidine sårsalve. Men brulidine blir ihvertfall mine unger veldig tørr av rundt sårstedet... Vask med olje, luft masse og ha selv god håndhygiene når du steller snuppa. Lykke til, og god bedring
Modenmamma40 Skrevet 6. januar 2008 #4 Skrevet 6. januar 2008 Inotyol. Hjalp med en gang. Ikke våtservietter. Bruk olje i vannet og vask forsiktig med god myk bomullsklut. Gni minst mulig, og pass på å lufttørke eller klappe rent med tørr myk klut i alle hudfolder før bleien tas på:-)
Lilletrille med to jenter Skrevet 6. januar 2008 #6 Skrevet 6. januar 2008 To dager med inotyol var sårheten borte hos tulla her. Helt fantastisk:) Har ellers brukt vanlig sinksalve og spesialkrem uten samme effekt.
Gjest Skrevet 6. januar 2008 #7 Skrevet 6. januar 2008 Du bør finne ut hvorfor bleieutslettet kommer, og ta bort årsaken. Reagerer hun på bleien? Vaskeserviettene? Mange bæsjebleier om dagen? Har veldig god erfaring med potetmel, da blir huden helt tørr og fin. Men om det er gått hull på huden, så er krystallfiolett bra. Det er en vandig løsning du får reseptfritt på apotek. Den kverker også evt bakterier og sopp, om det har kommet til det. Når huden er hel, kan du bruke Inotyol, eller annen tykk, sinkholdig salve. Når du vasker, bruk olje på kluten eller kompressen for å gi minst mulig friksjon på huden. Gnikk minst mulig. Lufttørk, evt tørk med potetmel som trekker til seg all fuktighet. Skift bleie ofte. Og lufttørk hver gang. Luft er aller aller viktigst, men høres ut som det ikke er nok alene i ditt tilfelle her. Men du må finne ut hva det er som gjør henne sår - hvis ikke kommer det bare tilbake igjen.
Gjest Skrevet 6. januar 2008 #8 Skrevet 6. januar 2008 Hvis det er knallrødt og litt "blemmeaktig" er det sopp... da må du i tilfelle bruke Canesten. Jeg trodde også datteren vår hadde bleieutslett, men så fikk jeg tips her om at det kanskje ikke var det likevel, en ukes soppkur så var det borte.
Gjest Skrevet 6. januar 2008 #10 Skrevet 6. januar 2008 Skyll stumpen under vann, istedet for å bruke klut eller kompresser. Smør i tykt lag med silulen salve, til hvert bleiskift. Skift bleie ofte. Fortsett med lufttørking. Du kan også prøve gul vitapan salve, som fåes kjøpt på apotek.
Gjest Skrevet 6. januar 2008 #11 Skrevet 6. januar 2008 Min erfaring er at silulen er bedre enn inytiol, men smør i tykt lag. Og bruker du pampersbleier: Bytt de ut! Mine barn har alltid fått bleieutslett og rødhet av de bleiene. Husk at de inneholder tilsetningsstoffer i form av såkalt lotion. Tvilsomt! Man skal ikke stole på alt NAAF anbefaler....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå