Gå til innhold

trening...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ikke trent på ca et år nå, men har veldig lyst å begynne igjen. Er 16 uker på vei, er det ok å begynne da?? Tenker da aerobic, step o.l...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, men det er ikke anbefalt å trene spesielt hardt om man ikke har gjort det på lenge før graviditeten. Jeg synes du burde melde deg inn i et treningsstudio og få en treningsplan tilpasset at du er gravid. Ikke så mye du ikke kan gjøre, men veldig greit å ha snakket om det med de som har peil.

Jeg har trent lenge og siden jeg var 6-7 uker på vei har jeg trent nesten bare "Eazy" timene og lettere vekter enn jeg er vant til fordi treningsveilederen mener at jeg presser så fælt ellers:) pressing (med magen) kan være skadelig for bekkenbunn og mot slutten kan det gi for tidlig fødsel.

Mye hopping kan også føre til at man tisser på seg pga trykket fra magen, når den blir stor. Veldig greit å unngå det:)

Skrevet

takk for svar! Er allerede medlem, dvs støttemedl... Men har veldig lyst å komme litt i form til fødselen! Så får ta en prat med de. Men har hørt så mye forskjellig... Fra at en ikke bør begynne å trene i det hele tatt, til å gjøre hva en vil så lenge det ikke er ubehagelig.. Så blir så veldig i tvil... Men kommer jo uansett til å ta det rolig, er jo ikke akkurat i toppform for tiden,hehe... Men er det noe man absolutt ikke bør trene? Har bl.a lest at en ikke bør ligge på ryggen å trene? sit-ups?

Skrevet

Hei! Jeg jobber som treningsveileder og instruktør og kan godt fortelle litt: LYTT TIL KROPPEN! En graviditet er intet hinder for å være aktiv, så om du har lyst til å trene så gjør det. Du sier det er en stund siden du har vært aktiv med trening, så derfor vil jeg anbefale deg å begynne pent. Velg enkle ting, styrketreningsmessig vil det være fornuftig med basisøvelser, hopp og sprett er intet hinder med tanke på saltimer - så lenge du ikke merker ubehag! Mange syns det etter hvert kjennes litt "merkelig" i magen, etter som den blir større, men det er ingenting som i utgangspunktet er farlig for deg bortsett fra kontaktidrett. Sykling (spinning) er også kjempefint. Det er heller ikke noe hinder å trene "hardt", men det gjelder først og fremst for de som er vant med mye og hard trening før svangerskapet. Derfor ville jeg valgt timer og trening med en intensitet som ikke er helt "der oppe" om du skjønner. Trener du etter puls, så la pulsen stoppe rundt 80 % av max, hadde du vært treningsvant hadde jeg ikke gitt deg noen restriksjoner. Annet enn det jeg innledet med: LYTT TIL KROPPEN. Ved ubehag av diverse sorter - ro det hele ned litt. Jeg er sykkelinstruktør selv, men både lette, harde og lange timer, og merker nå (er snart halvveis i sv.skapet) at jeg ikke orker å bli med på pulstopper over 85 %.

Det er ingenting i veien for å holde deg i aktivitet, men lytt til kroppen din. Både du og babyen har godt av at du er i god form ved fødsel (og forestående barseltid). Lykke til!

Skrevet

Det med å ligge på ryggen er fordi livmora, når den blir stor nok, kan trykke på en stor blodåre i magen og du kan bli svimmel. Ikke farlig, men ubehagelig. Du burde ikke trene de rette magemusklene når magen begynner å stikke ut, fordi du kan skade de musklene når de er strekt ut. Treningsveilederen kan gi deg bra øvelser for de skrå magemusklene i stedet:)

Skrevet

Glemte det med å ligge på ryggen og sit ups. Situps er det liten vits i å trene, da magemusklene deler seg under graviditeten for å gi plass til den voksende magen. La derfor magen være til babyen er på utsiden, og det har gått 2-3 mnd siden du fødte så de rekker å samle seg igjen.

Du kan ligge på ryggen å gjøre øvelser. Grunnen til at noen syns det er ubehagelig er at når magen blir stor og babyen tar mye plass (og veier litt) så presser den gjerne på en pulsåre i ryggen, som kan gjøre at man lett blir svimmel og ør. Dersom du merker dette, lar du det være. Ikke farlig, bare ubehagelig.

Skrevet

Tusen takk!!

Da skal jeg på trening i morgen!! Gleder meg!

Skrevet

Noen av dere som vet åssen det er å trene "planke" når man er gravid? Føler ingen ubehageligheter med det enda, annet enn at det er tyngre enn vanlig.... Er det ok da? Eller blir det for stort press?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...