babyprincess Skrevet 6. januar 2008 #1 Skrevet 6. januar 2008 Har inntrykket av at alle skal være hjemme 1 år. Jeg er student og sambo jobber. Jeg har 45 uker, så når jeg begynner på skolen igjen er de 45 ukene over og babyen er 10 mnd. Da hadde vi tenkt at sambo skulle være hjemme i 2 mnd, men det får vi ikke lov til, for permisjonen er brukt op?? Hvorfor det? Fordi jeg er student å ikke kan velge 80prosent lønn?? Skjønner det ikke!!!
tresøtesmå-torødogenblå Skrevet 6. januar 2008 #2 Skrevet 6. januar 2008 Såvidt jeg vet har ikke far rett til permisjon når mor er student. Og permisjonstiden fra studier (altså fra lånekassens side) er vel bare 10 mnd. Kjipt, men sant.
Salat Skrevet 6. januar 2008 #3 Skrevet 6. januar 2008 Får du fra lånekassen har du bare krav på perm i 42 uker. Lånekassen er uavhengig av nav. Skal pappaen ha perm må mor ut i fulltidsstudier, innen en viss tid etter at barnet er født. Her får pappaen ikke perm siden jeg er student - nå i perm - og kan ikke begynne å studere igjen før i august når mini er 13 mnd. Blir uten inntekt fra mars.
Gjest irismor Skrevet 6. januar 2008 #4 Skrevet 6. januar 2008 45 uker hørtes jo merklig ut da. Trodde det var 44 uker jeg =) Det er vel 38 uker til mamma`n og 6 uker til pappa`n.
hit og dit Skrevet 6. januar 2008 #5 Skrevet 6. januar 2008 Pappaen jobber seg opp sin egen rett til permisjon. Her har pappa all permisjon mens eg studerer. Me mista fars seks veker då eg tok ut eingangsstøtte. Så kan dåke klare dåke uten den?
Gjest Skrevet 6. januar 2008 #6 Skrevet 6. januar 2008 I tillegg har de som jobber oftest noe ferie som legges inn i permisjonen på ulikt vis. Feks jeg fikk barn i mai og hadde 4ukers ferie jeg ikke brukte i 2007 før barnet kom. Disse ferieukene har jeg lagt inn i permisjonen slik at den blir lengre.
hit og dit Skrevet 6. januar 2008 #7 Skrevet 6. januar 2008 Det stemmer irismor. Her var det slik 44 veker - 9 obligatoriske veker til meg, resten til far. Me mista og seks veker fordi eg tok ut eingangsstøtte. Hadde me visst det så hadde me ikkje tatt ut den, men beholdt vekene. Pappaen er egentlig ferdig i permisjon 22 mars, og då er Tuva 9mnd. Men heldigvis har han gradert uttak, og me har økonomi til to måned ubetalt permisjon.
Salat Skrevet 6. januar 2008 #8 Skrevet 6. januar 2008 Pappaen hadde ikke fått 6 uker selv om dere ikke hadde tatt ut engangsstønad. Pappas vanlige uker faller bort om mammaen er student, men pappaen kan ta perm om mor går tilbake til 100% studier.
hit og dit Skrevet 6. januar 2008 #9 Skrevet 6. januar 2008 Det var ikkje den beskjeden me fekk av NAV. Me snakka med dei i sommar for me reagerte på vekefordelinga, og då sa dei at det var fordi me tok ut eingangsstøtta. Eg er forsåvidt 100% student.
Salat Skrevet 6. januar 2008 #10 Skrevet 6. januar 2008 Jeg fikk beskjed om at de 6 ukene som var til mor ville falle bort uansett. Og at engangsstønaden skulle dekke de 6 ukene etter fødsel fordi mor MÅ være hjemme av helsemessige årsaker.
Gjest mphs Skrevet 6. januar 2008 #11 Skrevet 6. januar 2008 Som en annen skriver hadde dere ikke fått fedrekvoten selv om dere ikke hadde tatt engangsstønaden. For at far skal få fedrekvoten må mor ha jobbet minst 50% i opptjeningstiden før permisjonen starter(6 av de 10 siste mnd)
hit og dit Skrevet 6. januar 2008 #12 Skrevet 6. januar 2008 Ok, eg forbeholder meg til det NAV har sagt da, men dei kan jo ta feil. Det er ikkje første problemet me har hatt med dei. Dama sa at me mista det på grunn av eingangsstøtta, men det er jo rimelig som salat seier at me fekk den for dei ni første vekene. Uansett; dette var beskjeden fra NAV, men så har dei hatt store problemer med oss da. Me er jo så utypiske for det landlige kontoret der at dei har gjort ørten feil i forhold til oss
Salat Skrevet 6. januar 2008 #13 Skrevet 6. januar 2008 Nav sier jo forskjellig til alle da... *flirer*
hit og dit Skrevet 6. januar 2008 #14 Skrevet 6. januar 2008 uff ja, mykje trøbbel med dei. Det hjelper ikkje å vera fra landet heller. Stakkars sekretæren blei heilt forvirra då det var far som skulle ha barnetrygda. På landet må du vera standard for å få det som du vil. Eg skal heller ikkje gå inn på folkeregisteret og det å registrere unge født i utlandet! Det var kaos det. =)
babyprincess Skrevet 6. januar 2008 Forfatter #15 Skrevet 6. januar 2008 er 100prosent student, men de sier at permisjonen er brukt opp når jeg begynner igjen, så han får ikke ta permisjon...! Sløvt, for hun er jo ikke 1 år...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå