raggs Skrevet 6. januar 2008 #1 Skrevet 6. januar 2008 Heisann Er ikke kommet helt til 2.trimester enda, men planlegger Sydenferie i forbindelse med påske og er da ca 5 mnd på vei. Noen som vet hva slags "regler" en som gravid bør forholde seg til ved valg av reisested? Har sett ut Tenerife som mulig reisemål. Hva tror/vet dere om reisende og gravide? Noe som ikke anbefales? Noe en bør være obs på? Annet?
Elisabeth777 Skrevet 6. januar 2008 #2 Skrevet 6. januar 2008 Hei, Jeg skal til Sør-Italia i slutten av 6 sjette mnd og regner med at det skal gå bra. Skal holde meg unna for mye sol pga. pigmenten i huden (og jeg har veldig lys hud). Har også kjøpt støttestrømper til flyturen. Skal en tur til Spania til helga også så da får jeg testa ut flyturen. Tror at 5 mnd skal gå bra. Fyselskaper nekter å ta med høygravide og har grenser på når du kan fly, sjekk på flyselskapets hjemmesider. (Tror SAS har 14 dager før termin, andre kan ha lengre tid) Ellers spise mat som er sterkt varmebehandlet, så alle bakterier kverkes. Skal visst også passe seg for myggstikk. Tenerife høres ut som et perferkt reisemål
enitsirko Skrevet 6. januar 2008 #3 Skrevet 6. januar 2008 Hei Tenkte jeg skulle dele min erfaring med deg:) Jeg var på ferie da jeg var ca 4 mnd på vei. Det gikk veldig godt. Fikk råd fra lege å ikke ha is i vannet/colaen, ikke spise salat som en ikke vet er skikkelig ren, passe for bløtoster(pga listeria fare), ikke spise tørket kjøtt ,og være nøye med håndhygienen. Det med is i feks colaen er fordi en ikke vet om vannet som er brukt kommer fra springvan som ikke er sikkert. Ellers så fikk jeg informasjon om at Toxoplasmose bakterien er mer utbredt i sydlinge land, måtte derfor være nøye med at alt kjøtt var godt gjennomstekt. Jeg fikk tatt en toxo-blodprøve før jeg reiste og så tok jeg en da jeg var kommet hjem for å sjekke om jeg hadde fått i meg bakterien. Legen så ikke noe problem i å reise, jeg var litt skeptisk først. Reisen gikk helt fint. Var godt å komme seg vekk litt og ned i varmen:) Håper du ble litt "klokere" nå
#Aurora har tre gutter# Skrevet 6. januar 2008 #4 Skrevet 6. januar 2008 Jeg reiser no om knappe 14dager og er da fullgått 25uker.Har vært det to ganger tidliger mens jeg har vært gravid.Og alt har gått bra.Passer bare på og vaske frukt veldig godt og div annet.Har vært i kreta begge andre gangene og nå blir det spania.Så tror nok det skal gå bra.
raggs Skrevet 6. januar 2008 Forfatter #5 Skrevet 6. januar 2008 Takk for svar, alle sammen. Greit å kunne høre andres erfaringer på området:-) Lykke til til dere alle!!
*bubbs* Skrevet 6. januar 2008 #6 Skrevet 6. januar 2008 Tror du er safe så lenge du holder deg innenfor europa og ikke reiser noe sted det er stor infeksjonsfare.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå