Gå til innhold

Stadig syk og slapp mann

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen og min og jeg har hatt det ganske tungt i forholdet. Vi har vært sammen i snart 15 år og har hatt flere opp og nedturer. Siden jeg ble gravid med nr, 2 har det gått mer og med nedover for min del.

Det jeg sliter mest med er at han stadig er syk. Ikke noe forklarlig, men han stønner, klager og må sove masse. Han er imidlertid nesten aldri borte fra jobben. Jeg var sykmeldt under slutten av graviditeten fordi jeg var så sliten og aldri fikk sove nok. Jeg følte aldri han tok det alvorlig, det ble heller mer jobb på meg hjemme fordi jeg likevel jobbet redusert. Han var derimot syk flere ganger og da måtte jeg gjøre alt. Det toppet seg en morgen jeg måtte stå opp med toåringen høygravid og ta henne i barnehagen og såvidt rekke hjem før jeg skulle videre til legeavtale. Da hadde han, spm var for syk til å hjelpe meg, karret seg opp av sengen for å dra på jobb.

Slik har det forsatt, han er stadig syk i helger, ferier og på ettermiddager. Det mest provoserende er at jeg synes han nesten alltid kvikner til i det barna skal legge seg og er i god form hele kvelden. Legger seg selvsagt sent fordi han har sovet så mye om dagen og orker ikke stå opp om morgenen.

Dette skjer jo ikke hele tiden, men jeg føler det blir oftere og oftere. Lurer på

1. Kan han være alvorlig syk? Han blir jo ofte utmattet helt uten grunn. Blir jo redd når jeg tenker på at det kan være noe alvorlig, men han vil ikke gå til lege,

2. Kan det være noe psykisk, blir han syk av familien sin. Føler han at presset på å stille opp hjemme er så stort at han bli syk for å kunne slappe av med god samvittighet?

3. Er han bare utrolig lat og sleip?

Jeg prøver å snakke med ham om det, han skjønner ikke selv hvorfor han er så sliten, men er enig med meg når jeg mener han er overarbeidet og burde trappe ned på jobb en periode. Men hver gang han lover å ta tak i det blir det bedre en kort periode og så blir det verre igen. Jeg synes det er så synd at det å leke med barna er et ork for ham, og at han ikke kan bruke tiden med dem til å avreagere og få mer energi.

Noen med råd eller lignende erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

send han til legen og få noe ginseng i han,det er fakesjuken og den gjennomskuer du.ta han på senga,at nå sjukingen min skal du dra deg til legen for du er jo sjuk i helg ++++ se hvordan han reagerer.han tror du ikke legger merke til det

Skrevet

Hmm... Heller mot det siste alternativet ditt. Lat, sleip og kanskje litt lei. Personer som ligger hele dagen og ikke har ork til noe som helst, kan jo være i psykisk ubalanse, eller slite med en eller annen form for mistrivsel. Trener han? Å komme i gang med trening er ihvertfall energigivende.

Skrevet

jeg var akkurat sånn før og jeg fikk beskjed om at jeg var deprimert...

Men skal man bli glad igjen må man:

-være aktiv

-finne en hobby

-snakke med noen (lege,psykolog)

-involvere familie osv så de vet hva prøblemet er...

prøv å få han med deg ut på saker han ville satt pris på!

Skrevet

Tror faktisk han er deprimert, ja. Selv om jeg synes det er pussig at det bare går ut over familien, jobben får tydeligvis all energi. Men hvordan skal jeg få ham til å innse dette? Jeg har påpekt at han burde rene litt, gå ut med venner, snakke med lege, kutte ned på jobbingen, men tror han oppfatter det som masing slik at det bare gjør vondt verre.

Skrevet

Det var meg som skrev over... om at jeg også var deprimert för.

At han lar det gå utover dere hjemme er helt naturlig, han føler seg tryggere på dere enn på jobben og kan slippe alt når han kommer inn døra. Det er ofte ett problem å innse det selv at man er deprimert fordi man vil ikke vise seg svag. og hvertfall ikke på jobben! Det aller viktigste å gjøre er å finne rutiner. fåreslå at dere to skal gjøre saker sammen som en hobby og pass på at det blir utført. gi berøm for saker som kanskje skulle vært en slvfølge som eks: at han har stått opp av senga og gjort saker som han genetlig ikke orket. finn på saker som kanskje setter hans interesser mer i fokus og gi han bekreftelser på at det er ok å snakke når han vil det og du vil lytte uansett. du kan også gå til din fast lege å snakke om hvilke tiltak du kan gjøre når du lever med noen som er deprimert.

lykke til!

Skrevet

Ta kontakt med din egen lege for å prate om dette.

Han/hun kan også si noe mer om dette, og det høres ut som du også har behov for noen å prate med..

• 3 uker senere...
Skrevet

Som å lese om mannen min og meg tidligere dette! (det er jeg som har skrevet innlegget om "stå opp i helgene-fordeling").

Det viste seg for oss at han faktisk hadde flere kroniske sykdommer/mangelsykdommer (ikke noe alvorlig), som han nå har fått behandling for. Sammenlagt gjorde de han utmattet og ga dårlig immunforsvar, høyt blodtrykk og hodepine m.m.

Problemet er at nå skal han egentlig i følge alle tester forlengst være frisk, men han har visst lagt seg til en slapp livstil? Mistenker også depresjon/utbrenthet til tider. "Jobben går først, og da orker jeg ikke mer etterpå".

Ta en tur til lege:

Jeg ville bedt om test av:

-blodtrykk: Stress på jobb og høyt blodtrykk gir merkelig nok verst utslag i helger/friperioder når man skal slappe av, DA kommer hodepinen, kvalmen , m.m.

-vitamin B12-mangel: Skyldes feil i opptak, ikke dårlig kosthold. Kommer snikende over lang tid, gir masse symptomer bl.a. utmattelse og depresjon.

-stoffskifte (hypothyreose)

-nyrefunksjon

I tillegg til masse andre ting som legen sikkert forstår best. Hva med å prøve Johannesurt ei stund? Naturprodukt som fås kjøpt respeptfritt på apotek og skal hjelpe mot lett depresjon.

Lykke til.

PS: Svangerskapskvalme går heldigvis over, og har en lykkelig slutt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...