lillesøster skal bli storesøster Skrevet 6. januar 2008 #1 Skrevet 6. januar 2008 Dere som har små babyer, når legger dere de små? Jeg selv har lagt ungene i 7-8 tiden da de var babyer, Lillemor legger seg ennå i den tiden. Men jeg har ei venninne som har babyen (3 mnd)oppe til de selv går å legger seg i 23-24 tiden, og de sover også til 12 tiden har jeg inntrykk av.(huset er alltid "dødt" og mørkt om jeg kjører forbi før 12). Jeg har ikke sagt noe til henne, men synes jo de bør lage rutiner på babyen allerede nå, og heller gå ut å få med seg dagslyset på formiddagen enn å sove bort hele dagen. Hun har spurt med noen ganger om vi vil være med på kafe en lørdag, kl 13.30!! Om vi går på kafe en lørdag eller uansett dag er det i 11-12 tiden... kanskje før til og med. Babyen sovner gjerne i 19-20 tiden på kvelden, men da i stua. og er oppe igjen i 22 tiden og er våken til de går og legger seg. Derfor lurer jeg på når på døgnet dere andre som er førstegangs foreldre legger de små?
☆Anonymia☆ Skrevet 6. januar 2008 #2 Skrevet 6. januar 2008 fra han var kjempe liten la jeg han alltid etter faste tider.. først 9,også 8.. nå legger jeg han 18.30 og det har jeg gjort i vertfall 4-5 mnd nå.. han er 9 mnd
Alba44 Skrevet 6. januar 2008 #3 Skrevet 6. januar 2008 Mellom kl. 19-20. Har gjort det en god stund nå. Han er straks 7 mnd. )
boble <3 Skrevet 6. januar 2008 #4 Skrevet 6. januar 2008 Legger jenta mi mellom 18.30 - 19.00 tiden. Hun er 51/2mnd, har lagt seg rundt den tiden de siste 3 mnd:0)
jet trip Skrevet 6. januar 2008 #5 Skrevet 6. januar 2008 han ble lagt 21-21.30 når han va bitte liten. så etterhvert justerte jeg tiden til 20.30 og 20.00 og nå legger han seg kl.19.00. han er 14 mnd. Står opp 7.00 hver morgen. jeg tenker akkurat like dan som du- faste rutiner er viktig. Merker at ungen er litt av en "vanedyr". men er selfølgelig fleksibel når det trengs...på reise el. noe sånt...
Lykkelig g~g~j Skrevet 6. januar 2008 #6 Skrevet 6. januar 2008 hmmm er ikke så himla enkelt da.... minien legger seg først i 22 tiden, sover et par timer fram til kl 24. Så er han våken til kl 1 når vi legger oss og vi sover til 11 hver dag. Han er 3mnd og vi klarer ikke lage noen andre rutiner enda, har prøvd masse forskjellig men han har enda sin måte. Jeg orker ikke dra han opp kl 8 når han ikke vil sove før 1. Trenger jo søvn jeg også...
lillesøster skal bli storesøster Skrevet 6. januar 2008 Forfatter #7 Skrevet 6. januar 2008 hva med å sove mens minien sover om dagen da? Er du alene med han eller har du en mann/sambo som jobber på dagtid? I tilfelle må vel han opp på jobb om morgenen? Når får han sove da?
Salat Skrevet 6. januar 2008 #8 Skrevet 6. januar 2008 Største la seg først når vi la oss, og i løpet av de 2 første månedene tok vi kvelden tidligere og tidligere slik at vi endte mellom 20 og 21. =) Akkurat det samme med minste, bare at leggetiden er tidligere, rundt 19.
selfangerkjerringa Skrevet 6. januar 2008 #9 Skrevet 6. januar 2008 Unger er forskjellige. Det er ihvertfall min erfaring som tobarnsmor... (langt svar) da eldsta kom, var døgnrytmen til meg og gubben ikke helt A4, siden jeg var hovedfagsstudent og han jobbet innen restaurantbransjen. Jeg har alltid ært b-menneske, og istedet for å sitte på lesesalen og ikke få gjort en drit fra 8 til 10, satt jeg der fra 10 til 18 istedet for 8-16. Gubben hadde ofte skift fra 14 til 24. For oss var det naturlig å ha litt samme rutinene på jenta, og det virket som om hun trivdes godt med disse rutinene selv. Vi bodde et halvår i utlandet mens jeg studerte, og gubben hadde pappaperm - fra jenta var ca 4 til 9mnd. Vi gikk ofte ut og spiste på kveldene med ungen selvsagt, og jenta var vanligvis i seng ca 21-22. Da vi kom hjem til Norge fortsatte jeg å studere mens gubben var hjemme og delvis på videreutdanning. Samme døgnrytme, jenta la seg 21-22 og sto opp ca 09 sammen med meg. Vi prøvde faktisk et par ganger å snu døgnrytmen hennes og legge henne ca 19-20, men vi hadde ikke sjans... hun satt og hylte i senga til 21-22, så sovna hun Da hun var 1 1/2 begynte jeg i 8-16-jobb og jenta hos dagmamma. Vi jobba i noen uker for å snu døgnrytmen, og det fungerte faktisk! Ved å sakte men sikkert stå opp litt tidligere om morran ble hun mer i stand til å sovne om kvelden. Fra da av til nå (hun blir 4 om tre mnd) legger hun seg ca 1930-20 om kvelden, sovner som en stein etter et eventyr eller en sang, og sover hele natta til hun a) våkner av seg selv i 9-tida, eller blir dratt ut av senga av oss kl 07 for å rekke barnehagen... hehe MEN for ganske nøyaktig ett år og en dag siden ble vi foreldre igjen, til nok ei skjønn jente. Vi tenkte å kjøre samma løpet med denne jenta, selv om vi var i en annen livssituasjon med mer "normale" jobber. Tenkte som så at det kunne være fint med litt alenetid med den nye babyen etter at storesøster var i seng. Men etter noen uker skjønte vi at grunnen til at Minimais blei så dritsur om kvelden var at hun ville legge seg! Stellerutinene SKAL være iverksatt innen kl 19, og hun SKAL være i seng innen 1930. Hvis ikke klikker hun i vinkel... og kl 07-0730 er det morra, uansett om det er hverdag eller helg, eller om mamma vil sove lenger... hehe... snakker om forskjellige unger! Poenget mitt er at det er lett å dømme når man ikke vet hele konteksten. En så liten baby som 3mnd kan godt være oppe lenge om kvelden uten at døgnrytmen er herpa på livstid. Personlig mener jeg at rutinene er minst like viktig som tidspunkt. Så lenge leggerutinene er stabile og gode, at de innebærer nedroing for kvelden, faste holdepunkter som f.eks bad, stell, massasje, pupp/flaskekos og nattasang, vil det være fullt mulig å nyte kvelden med våken litenbaby og gå over til alenetid for voksne etter dagsrevyen når babyen er blitt smårolling. Trygge rammer for barnet er alfa og omega
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå