simba>>>3gutter Skrevet 6. januar 2008 #1 Skrevet 6. januar 2008 Kan ikke skjønne hvordan vi to skal overleve dette svangerskapet, lurer på når jeg blir dødsyk. Av listeria, eller hva nå alt heter. Har vel snart spist alt som er dødsfarlig og kan gjøre at jeg og "den i magen" dør snart. har spist rødt hjortekjøtt, egg, spekepølse, marsipan....... Lurer på en ting hvor stor promillen på å bli smitet av Listeria-bakterien er.
♡ snart 3barnsmamma Skrevet 6. januar 2008 #2 Skrevet 6. januar 2008 Lurer på hvor mange slike innlegg det kommer før folk slutter å bli provoserte jeg? Saken er vel ikke at alle blir dødssyke av å spise noe, men at enkelte ikke ønsker å sette seg i faregruppen for å bli smittet. Det er en liten sjanse for å bli gravid på prevensjon også, men jeg har selv blitt det to ganger. Om det så er 0,000000001 % sjanse for å bli smittet av listeria, hvordan vet jeg så at det ikke er jeg som en akkurat den nanoprosenten? Mulig jeg tenker mer slik, siden jeg har opplevd at "ting som skjer andre men ikke meg" faktisk kan skje akkurat meg, men jeg gidder liksom ikke ta sjansen, hva er vitsen? Jeg spiste også f.eks. fersk tunfisk før jeg fant ut at jeg var gravid, og farer ikke i taket av den grunn, men jeg har liksom ikke det store behovet for å spise ting jeg vet er i risikosonen. Og når ble forresten egg og marsipan farlig?
♡ snart 3barnsmamma Skrevet 6. januar 2008 #3 Skrevet 6. januar 2008 Men jeg bryr meg ikke om hva andre gjør, altså. Jeg pleier vanligvis å droppe innlegg om temaet, og hadde det ikke vært for at jeg kjedet meg litt nå, så hadde jeg ikke svart nå heller. Jeg vet jo at det går bra for stort sett alle, men hadde bare syntes det hadde vært så ufattelig tragisk om jeg hadde vært en av de ytterst få det ikke gikk bra for, hvis jeg selv visste at jeg hadde oversett advarslene.
simba>>>3gutter Skrevet 6. januar 2008 Forfatter #4 Skrevet 6. januar 2008 Vet ikke jeg, men leste her en gang at man ikke skal spise egg, spesielt rått pga salmonella. Masipan pga at nøttene kunne inneholde en bakterie som ikke er helt god husker ikke hva.
♡ snart 3barnsmamma Skrevet 6. januar 2008 #5 Skrevet 6. januar 2008 Så har jeg vært lykkelig uvitende til det Ja, ikke det at jeg har spist rå egg da, det har nok aldri fristet. Men for meg så hører jeg på hva legen min og jordmor sier, og prøver egentlig å ikke lese for mye om det her inne. Er til tider mye synsing her inne, det skal jeg si meg enig i, altså
~sjiraff~ Skrevet 6. januar 2008 #6 Skrevet 6. januar 2008 Var en gravid kvinne som mistet sine ufødte tvillinger her i høst på listeria, så så hysteri er det vel ikke. Hun spiste såkalt "trygg" ost på rikshospitalet, og der var altså smitten. Norsk mat er i hovedsak veldig trygg og det går jo bra med de aller aller fleste av oss. Har snoket meg til litt "ulovlig" mat dette svangerskapet, og det har jo gått bra. Noen er mer forsiktige enn andre, og det er ikke riktig å kalle det hysteri da man bare føler mattilsynets anbefalinger )
Gulp Skrevet 6. januar 2008 #7 Skrevet 6. januar 2008 Jeg er stort sett forsiktig med hva jeg spiser, og følger det jm sier. Jeg har spist både salami og egg og marsipan, ante ikke at det kunne være farlig. Vil ikke kalle meg hysterisk fordi jeg følger rådene jeg får. Men mener det burde være slik at det ikke var tvil om hva man kan spise og ikke, hører jo tusen forskjellige ting.
*bubbs* Skrevet 6. januar 2008 #8 Skrevet 6. januar 2008 Man vet jo ikke egentlig hvor bra det har gått før mange år etter at barnet er født. Toxoplasmose kan jo gi blindhet eller lærevansker som ikke merkes før barnet er flere år gammelt. Better safe than sorry tenker jeg. Selv om jeg har lyst på spekemat og vin nesten hver dag... *sukk*
♥♥mortil4♥♥ Skrevet 6. januar 2008 #9 Skrevet 6. januar 2008 Promillen for å bli smittet, er ganske liten, men det er jo en risiko ta. Ikke synes jeg den risikoen er verdt å ta iallefall. Det er tross alt ikke så viktig for meg å spise visse ting - iallefall ikke de som er i risikosonen i følge mattilsynet. Legen og jm min har frarådet meg spekemat, (ink salami) fersk tunfisk, kjøtt som ikke er gjennomstekt, enkelte oster, rakfisk, og alkohol. Så da hører jeg på de, så får andre gjøre som de føler for. Føler ikke at dette er "mathysteri" i det hele tatt, og har et helt avslappet forhold til hva jeg spiser, og ikke spiser. Føler mer jeg tar ansvar for den situasjonen jeg nå er i, og tar de forholdsreglene jeg kan, for at jeg og baby skal ha det bra. ....og så slipper jeg å gå å "lure på når jeg og den i magen skal dø" ;o)
Rebekka82FØDEKLAR:) Skrevet 6. januar 2008 #10 Skrevet 6. januar 2008 Synes heller ikke det er hysteri. Men, ja, alle må jo bare gjøre det de føler for. Jeg velger å følge disse kostholdsrådene. Ikke noe problem for meg siden jeg ikke spiser muggost og rakfisk til vanlig. I tillegg holder jeg meg helt unna salami, røkefisk osv, selv om det ikke står at en ikke kan spise det, bare at en må være litt forsiktig. Men det kommer mer: Jeg er nemlig av de "overhysteriske". Jeg stopper ikke bare her nemlig. Skulle ha laksefilet til middag i dag. Den var dypfryst, og i tillegg stekte jeg den lenge i folie. Men fordi jeg syntes den luktet litt rart spiste jeg bare litt av den, og nøyde meg med potetene og det andre tilbehøret isteden. Er rett og slett livredd for å bli syk av noe i maten som kan skade babyen min. Sikkert mange som mener at jeg må legge ting bak meg og ikke bruke dette som unnskyldning: Men har mistet to ganger i uke 14 og uke 16, ikke pga noe jeg har spist, det har de funnet ut, men likevel. Jeg tør ikke ta noen sjanser. Dette med laksen var ekstremt da. Sjelden jeg er så skeptisk. Viktig å få i seg mat da både for meg og baby. Men jeg vil iallefall slippe å tenke på det i ettertid, hvis noe skulle skje, at det var pga noe jeg spiste. Ellers så spiser jeg nå det meste som kan spises. Men som sagt, jeg velger å holde meg unna det som de sier er i faresonen. Det er nå mitt valg.
Supermamm Skrevet 7. januar 2008 #11 Skrevet 7. januar 2008 Ja, folk får gjøre som de vil, og vanligvis har jeg heller ikke giddet å blande meg i disse diskusjonene. Men jeg vil bare si at jeg synes ikke det er hysteri å ta de forhåndsregler som blir anbefalt gravide. Det koster meg ingenting å holde meg unna et par matvarer i 9 mnd med tanke på hva jeg KAN risikere ved å spise feks spesielle oster eller dårlig stekt kjøtt.
Trulte76 Skrevet 7. januar 2008 #12 Skrevet 7. januar 2008 sjansen er små..men hva om da hadde fått det i deg? er jo ikke lenge siden det var på nyhetene om ei som ventet tvillinger..fikk servert sånn mjukost på sykehuset..og uheldigvis var det listeria i den osten..og BEGGE babyene døde!!! å jeg blir provosert av sånne idiotiske innlegg.. For meg kan du spise hva akkurat du vil..mest sannsynelig vil det gå bra.. MEN jeg velger å tenke på den lille i magen min, og hadde ikke greid å levd med meg selv s´visst jeg ikke brydde meg om hva jeg spiste og så ble jeg smittet..så egoistisk er jeg bare ikke..
Gjest Skrevet 7. januar 2008 #13 Skrevet 7. januar 2008 Jeg gjør mitt for at babyen min skal komme ut frisk og rask. Er det hysteri? Synes det hele blir patetisk... Kalle de som følger det de blir anbefalt for hysteriske, mens de selv driter i hva de spiser og hvilke konsekvenser det kan få. Hva bør egentlig de kalles? Jeg bare spørr...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå