SlitenÅtrøtt.. alltid & støtt Skrevet 6. januar 2008 #1 Skrevet 6. januar 2008 Toksoplasma er i følge Norsk Zoonosesenter en parasitt som er mest utbredt hos sauer og katter. En generell anbefaling til gravide når det gjelder toksoplasma er å varmebehandle kjøtt godt før det spises. Rått eller lite stekt kjøtt, og da spesielt fårekjøtt, er ikke å anbefale. Toksoplasma tåler sannsynligvis ikke temperaturer under -18 C, eller høye saltkonsentrasjoner. Gilde spekepølser og spekemat ( forutenom langtidsmodnet spekeskinke Santa Kristina) er produsert av kjøtt som fryses før det brukes i produksjon. Mvh Ane-Guro Danielsen så nå jenter slutt med hysteriet
Gjest Skrevet 6. januar 2008 #2 Skrevet 6. januar 2008 Og så var det listeriaen da du glemte. Forsvinner kun ved oppvarming over 70 grader og lever i beste velgående etter frysing. Så nå er det bare å være "hysteriske" igjen.
~sjiraff~ Skrevet 6. januar 2008 #4 Skrevet 6. januar 2008 Listeria forsvinner ikke ved frysing... Og dette går jo imot mattilsynets anbefalinger, stoler mer på de ) Var gasnke så uforsiktig frem til listeria saken nå i høst. Ble litt mer "hysterisk" da.
Gjest Skrevet 6. januar 2008 #5 Skrevet 6. januar 2008 "Toksoplasma tåler sannsynligvis ikke temperaturer under -18 C, eller høye saltkonsentrasjoner." Og så likte jeg den der: "..sannsynligvis" Sannsynligvis så går det bra! ;-)
♥♥mortil4♥♥ Skrevet 6. januar 2008 #6 Skrevet 6. januar 2008 Oi, enda et slikt innlegg!!!!?? Burde vel kanskje slutte å svare på dem...hehe.... Men så lenge lege, og jm er enige, og anbefaler at en holder seg borte fra disse tingene (OG mattilsynet) så ser jeg ikke problemet av å holde seg unna disse matsortene, for å være på den sikre siden. Det er ikke hysterisk i det hele tatt. Jeg tar ansvar. Så får de som vil, kose seg med det de vil
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå