Gå til innhold

Det blir jo bare tull med flytting og barnehager - HJÆLP!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal prøve å forklare:

Vi ønsker å flytte til nabokommunen. Da må vi ha barnehageplass til begge barna der. Hvis vi søker nå til samordna opptak (1.mars) der FØR vi flytter, så kommer vi vel "nederst på lista", siden vi ved søketidspunkt er bosatt i nåværende hjemmekommune?

Sjansen for å få plass er vel defor liten..

Og vi kan ikke bare flytte og sjanse på å få plass da, for får vi ikke det etter at vi har flyttet, så sliter vi jo økonomisk. Må ha 2 inntekter.

Men herrejemini - hvis vi ikke får plass, så kan vi jo ikke flytte - kanskje ikke før ungene går på skolen begge to (om 6 år..)

Noen som har vært i samme situasjon her før? Føler at jeg går i ring - får ikke kabalen til å gå opp...

(Beklager rotete framstilling)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan jo bare skrive på søkneden at dere er på vei å flytte dit. Det aller beste hadde jo selvfølgelig vært hvis dere allerede hadde kjøpt et hus der, men det er nok litt kort tid til det nå.

Hvorfor ikke ringe barnehagekontoret i den kommunen dere vil flytte til å snakke med dem.

Ellers så får dere søke på mest private barnehager. Sende søknad til kommunen. Men senere ringe skrive brev til de barnehager dere har søkt hos og forklare problemet.

Lykke til=)

Skrevet

Tror jeg skjønner hva du mener.. og vet vel ikke om mitt innlegg her hjelper.. men.. tror jeg ville sattset på å flytte!! Hopp i det, ta en sjans og får fere ikke plass, finnes det faktisk veldig mange kompetente dagmamma'er! Inntil dere da får plass..

Skrevet

Takker - skal prøve å kontakte flere private bhg der og forhøre meg litt om prosedyrene..

Skrevet

Ut i fra det jeg har forstått spiller det ingen rolle om du bor i kommunen når du søker, så lenge du bor der når barna begynner i bhg. Har nettopp søkt nå og fått plass, som venter på oss til vi flytter. men dette er kanskje forskjellig fra kommune til kommune.

Skrevet

du kan søke. man må bare ha adr i kommune bhg er til bhg start:) har akkurat gjort det samme vi også:)

Skrevet

I den kommunen vi flyttet til måtte vi være folkeregistrert der for å bli tatt i betraktning i barnehageopptaket. Folkeregistrert der vi søknadsfristens utløp altså.

Man må bare ta sjansen om man skal flytte slik, ellers blir det aldri noe til. Men kan hende det blir noen måneder med kriseløsninger osv på halv 8..

Skrevet

Jeg har vært borti samme som deg, men jeg skrev på søknaden at vi skulle flytte til den kommunen og dato. Da gikk det helt fint og jeg ble prioritert på lik linje som andre søkere. Offentlige barnehager tar ikke inn fra andre kommuner i det hele tatt der jeg bor og private tar inn hvis det er noe ledig tror jeg..

Skrevet

Jeg er i grunnen veldig dårlig til å ta sjanser, selv om jeg er klar over at det noen ganger må til.

Men jeg får ringe barnehagekontoret i Ski og høre om vi må ha folkeregistrert adresse der ved søknadstidspunkt, eller om det holder at vi har det ved oppstart.

Skrevet

Ja, gjør det. For disse reglene varierer veldig fra kommune til kommune:)

Skrevet

Vi har søkt barnehageplass i både en annen kommune og en annen landsdel, og fikk faktisk tilbud om 2 kommunale plasser, en privat og en studentbarnehageplass til en og samme unge! Men vi var også avhengig av å få barnehageplass for å kunne flytte, hadde vi ikke fått det kunne vi ikke ha flyttet.

Masse lykke til! :o)

Skrevet

Takk for masse svar - blir så stressa av dette her, altså:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...