Gå til innhold

leppeganespalte arvelig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min søster har leppeganespalte og min fetters sønn har også leppeganespalte.

Mitt spørsmål er det noen sjangse for at mitt barn kan få det? Er dette noe som er arvelig mellom søsken og sånn?

Noen som kan noe om dette?

Ingen i min manns familie har eller har hatt leppeganespalte

Videoannonse
Annonse
Skrevet

en god venn av familien vår har det og hun spurte sine leger om datteren ville arve dette,og de sa det ikke var arvelig og hvis datteren fikk det var det sjanse en til en million eller noe,men hun ble født med det hun,så ikke vet jeg...

Skrevet

det er tildels arvelig, men skjer ikke så veldig ofte. man tror mest at det er miljø faktorer som spiller inn.

Skrevet

Jeg skal ikke svare som om jeg kan dette, men TROR det er arvelig. Det er en svakhet i din familie som gjør at flere har fått det, men siden din manns familie ikke har denne svakheten minsker sjangsen for at dine barn får det.

Jeg vet om ett par som er i slekt (tremenninger), de har fått 3 barn med leppespalte. Ikke fordi de er i slekt, men fordi den slekten har denne svakheten og derfor har barna dobbelt så stor sjangse for å få leppespalte.

Skrevet

aha. Det er jo ikke så godt og vite. Jeg begynte med folat så fort jeg fant ut at jeg var gravid, så håper det kan hjelpe. (ikke at det spiller noen rolle) men er liksom litt greit og vite sjansene for om dette kan gå i arv..

Skrevet

jeg skrev ett litt lenger svar til deg ang dette på 1. trim.

lykke til

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...