Gå til innhold

stol v netting i bil!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Stikker innom fra 2 tri for å spørre om det er noen av dere som vet hvor lenge en liten nyfødt en kan sitte i bilstol (acta graco) ?? For innbiller meg at da lillemann ble født så var det 15-20 minutter han kunne sitte i bilstolen.. Lurer bare på om noen av dere har hørt noe slikt for vi skal ut å kjøpe vogn, og da har det litt å si.. Vi bor langt unna butikk og helsestasjon og lege (ca 40 min) så da har det jo litt å si for hvilken vogn vi skal kjøpe..

Og ja, vet at nett ikke er så sikkert som bilstol, har fått høre akkurat den før! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

stemmer det med 15-20 min. men hvis dere skal kjøre lengre kan dere ta en pause :)

Skrevet

jeg har hørt at de har gått bort ifra det der. Altså 15-20 min. Kommer ikke på hvor jeg leste om det, men det er ikke så lenge siden. Barna vil selv si ifra hvis det er ubehagelig mente nå denne legen. Ved lengre turer tar man jo stort sett pauser uansett. Vet ikke helt hva jeg selv kommer til å praktisere, men skal i hvert fall ikke ha nett i bilen. Vi hadde det i begynnelsen med vår første, men det er seks år siden. Etter det er det jo kommet frem at en bilstol er mye sikrere for barna i en ev. kollisjon.

Skrevet

Det stemmer IKKE med et kvarter eller 20 min :-)

Myten om at barnestol er skadelig for ryggen til de små

Det finnes ingen dokumentasjon på at det er skadelig for ryggen til de små å sitte i en bilstol. Noen velger bagnett/boxette på lengre bilturer på grunn av dette, men det stemmer altså ikke. Man skal uansett stoppe å ta pauser på lengre bilturer, det trenger både store og små. Lytt til barnets signaler, barnet sier som regel i fra om det har det ubehagelig.

Overlegen på barneintensiven ved Ullevål sykehus, Tor Einar Calisch, som forøvrig er en av Norges fremste eksperter når det gjelder barn i bil, sier at man burde ta en pause ca. annenhver time. Man trenger ikke å vekke et barn som sover for å ta pause.

Det med å ta pauser når man kjører er forøvrig sunt for alle i bilen :-)

http://sikringavbarnibil.blogspot.com/

Skrevet

40 minutter er helt ok så lenge barnet er fornøyd, de sitter jo godt og sovner stort sett når de er nyfødte likevel. Nett må du ikke vurdere engang. Vi hadde vår i setet i nesten to timer de gangene vi skulle til foreldrene våre, gikk knirkefritt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...