EnUndreneMor Skrevet 6. januar 2008 #1 Skrevet 6. januar 2008 syns at det er så mange som kjøper spillkonsoller til små barn, enten det ene eller andre av spill. uanz alder liksom jeg for min del vil heller kjøpe ski og ute ting til dattra mi når den tid kommer.. jeg vil oppfordre henne til å være ute å kose seg og ikke trenger spill for å more seg, brett spill syns jeg er moro og koselig. men smaken er som baken, menjeg syns det er så mange som heller setter barna fremfor tv'n enn å ta di med ut. bruker di det som barnevakt? så di vethvor barna er så di kan gjøre ting i hjemmer?? ikek vet jeg.. men men jeg sier ikke at dattra mi IKKE skal få lov å spille osv når den tid kommer. men jeg blir ikke å oppfordre til det.. hehe
Gjest Skrevet 6. januar 2008 #2 Skrevet 6. januar 2008 det heter DE, ikke DI Man kan vel kjøpe begge deler?
(S)TinkerBelle <3 Skrevet 6. januar 2008 #3 Skrevet 6. januar 2008 vi har både ski og spill vi, samt diverse dvd filmer. Og vi gjør begge deler. Forresten så er det kjekt å kunne å få andre ferdigheter en å gå på ski i et samfunn som i dag krever at man nesten kan bruke data før man begynner på skolen... Synes ikke det er galt så lenge man har mulighet og vilje til å gjøre begge deler. Dessuten går ungen min i utebarnehage og da er det greit at noen lørdager blir brukt til 1 time på turn og deretter slafing inne. Hun kan være ganske sliten etter en uke i barnehagen hun også.
EnUndreneMor Skrevet 6. januar 2008 Forfatter #4 Skrevet 6. januar 2008 kan sikkert kjøpe begge deler men hva tror du ungene helst vil ha? samme med tv med tusen kanaler, blir det jo fort disney hele dagen lang.. da må man sette grenser på det. ser for meg att ungene blir mer survete når DE ikke får det slik DE vil..
Gjest -<<- Skrevet 6. januar 2008 #5 Skrevet 6. januar 2008 Innlegget ditt henger ikke halvveis på greip en gang. TV-spill er fy, for det synes du, men brettspill er greit for det synes du er koselig? Det er greit å oppfordre til det du synes er koselig, men ikke det andre måtte synes? Jeg ser ingen grunn til at man ikke skal kunne kombinere det å ha aktive utebarn og det å ha barn med spillkonsoller. Ei heller ser jeg noen grunn til at det å spille tv-spill må være synonymt med å være feite sofagriser - det er en økende trend at tv-spillende krever fysisk aktivitet (eye-toy, dansematte, wii etc).
Northernlights Skrevet 6. januar 2008 #6 Skrevet 6. januar 2008 Ja,det er nok helt sikkert alle foreldres store drøm at barna blir "feite sofagriser"......... Det er noe som heter en "mellomting". Det er iallefall der jeg ønsker mine barn skal "være".
prekæs Skrevet 6. januar 2008 #7 Skrevet 6. januar 2008 Har alltid hatt slike spill i hus, men mener at det er opp til foreldrene hvor og hva ungene leker med. Mine to eldste har alltid vært mye ute i tillegg. Aldri vært noe problem det, siden jeg bestemmer:)
EnUndreneMor Skrevet 6. januar 2008 Forfatter #8 Skrevet 6. januar 2008 det kan hende pila, men med brettspill ser du ikek på tv, er det jeg mener.. syns barn og unge nå i dag bruker alt for mye tid forran tv'n og det er MIN mening, jeg vil at ute aktiviteter skal komme fremfor tv spill, gameboy osv osv.. enkelte barn sitter jo som klistra forran tv'n fra lørdagsmorgen til søndagskveld, og det er ni trist virker ikke som barn i dag vet hva det vil si å kjede seg..
(S)TinkerBelle <3 Skrevet 6. januar 2008 #9 Skrevet 6. januar 2008 hehehe... vel, foreløbig så vil 3åringen min heller ut å leke enn å spille spill for det meste...
Gjest -<<- Skrevet 6. januar 2008 #10 Skrevet 6. januar 2008 Ja, jeg skjønner at det er din mening. Det skal det litt til å unngå. Men jeg skjønner ikke hva som er galt med å tilbringe tid foran tv-en i seg selv. Om problemet er at de blir "feite sofagriser," synes jeg du er unyansert. Man blir like feit og lat av å sitte stille og spille brettspill hele dagen som man blir av å sitte stille og spille tv-spill, og antagelig langt mindre så av å spille fysisk aktiviserende tv-spill. Visst er det sørgelig om noen unger ikke får fysisk aktivitet og aldri er ute. Men jeg synes ikke "barnet har spillkonsoll" synonymt med dette, og skjønner ikke hva brettspillene har med noe som helst å gjøre.
EnUndreneMor Skrevet 6. januar 2008 Forfatter #11 Skrevet 6. januar 2008 skrev jo det at det blir for mye tv titting og barn ikek setter pris på brettspill lengre som feks monopol osv osv.. jeg for min del blir å sende barna mine ut i første omg så kan di evt få spille en liten time på kvelden... alt med måte... jeg syns det er koselig når familien samles og man spiller brettspill, blir ikke det samme med feks playstation. og en ting er jo at barn trenger data kunnskap i dag, men det er ikek det samme som playstation x-box osv osv.. men men folk er forskjellig, ingenting som er rett eller galt,
Gjest Skrevet 6. januar 2008 #12 Skrevet 6. januar 2008 Jeg oppfordrer til bruk av data og (i vårt tilfelle) PS3. På lik linje med at jeg oppfordrer til lekeplassturer, ut i skogen for å grille pølser, sandkasse, tikken, sykkelturer, lesing osv. Kommer ikke til å kjøpe ski (hvor er snøen her i Stavanger??) og nordmenn er heldigvis ikke født med ski på bena lengre. Jeg oppfordrer til spillbruk for min gutt på 3 1/2 år fordi dette er viktig lærdom for ham og samfunnet i dag er mer avhengig av kunnskap på de feltene der. Jeg snakker selvsagt om spill som er små-pedagogiske og de hjelper med å lære konsentrasjon og finmotorikk. De sitter stille når de spiller brettspill også, I sofaen, bare så det er sagt... Dette betyr heldigvis at vi er litt mer oppegående foreldre enn at vi bruker TV'en som barnevakt og at han skulle sitte forran den 24/7. Tror ikke det, nei. Kanskje du burde få et mer nyansert syn på det hele? Ikke alt er svart/hvitt, vet du.
Gjest -<<- Skrevet 6. januar 2008 #13 Skrevet 6. januar 2008 Hva var poenget med innlegget da, om ingenting er rett eller galt? =) Det kan godt være familiekos med playstation, fullstendig uproblematisk. Og med brettspill. Same shit, different wrapping.
Attpåklatten :-)™ Skrevet 6. januar 2008 #14 Skrevet 6. januar 2008 Er vel ingen som ønsker at barna skal bli feite sofagriser som du så smukt beskriver det;-) Jeg har barn i alderen halvannet år til snart 20 og de er faktisk ute alle tre nå og aker i deilig vinterland:-) Vi har dvdfilmer og tv-spill, men min erfaring er at de fleste barn synes det er artigere å leke enn å være passive. Men såklart noen foreldre sikkert synes det er behagelig med "barnepike" som du sier... Men da bør kanskje foreldrene dras igang først, opp av sofaen og ut og leke:-) Her vi bor tyter det med barn nå som snøen har kommet, de er ute og baser og leker til langt på kveld:) Folk får gjøre som de vil, men ingen sitter vel på den eneste sannheten, for så lenge smaken er som baken og den er som kjent delt i to, så er vi ulike og gudskjelovogtakkfordet:-)
hit og dit Skrevet 6. januar 2008 #15 Skrevet 6. januar 2008 Først og fremst vil eg at Tuva skal vera lykkelig. Er ho lykkelig som feit sofagris så go ahead, men eg skal arbeide for at ho ser verdien i andre ting. TV-spill skal ho få, det er ikkje satan sjøl det. Det er selvfølgelig regler involvert, men det trur eg dei fleste foreldre har i forhold til TV og TV-spill. Brettspill kan vi spille om ho liker det, men det er ikkje alle som synes det er så koselig. Heime hos foreldra mine har me Playstation og spillet guitar-heros, og det har skapt meir samspill og humor i familien enn noe monopolspill har. (eg elsker brettspill, spesielt TP, men søskene mine liker det ikkje) Eg er vokst opp med både ski og TVspill, og ser absolutt ikkje problemet med å ha det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå