juhuuuu Skrevet 6. januar 2008 #1 Skrevet 6. januar 2008 Virker som om det er mange som ser det som en selvfølge at barnet skal bruke smokk. Hva er egentlig fordelen med det? Blir det ikke bare mye stress med hygiene og seinere avvenning? Er det verdt det? Venter min første, så har absolutt ingen peiling, og hører gjerne fra noen med erfaring!
Gjest mphs Skrevet 6. januar 2008 #2 Skrevet 6. januar 2008 Vi hadde tenkt å ikke bruke smukk til vår første men hun hadde enormt sugebehov og kolikk så etter ca.5 uker begynte vi med den likevel.
Gjest Skrevet 6. januar 2008 #3 Skrevet 6. januar 2008 Fordelen med smokk er (som jeg tenker, da) at de da ikke bruker tommelen. Sambo sugde på tommelen og han ga seg ikke før han klemte tommelen i bildøren 6 år gammel. Synes det er litt vel gammelt. Smokken kan du fjerne, mens tommelen blir litt vanskeligere å fjerne. Holder på med avvenning av smokk på sønnen vår nå (på dagtid). Han er 20 mnd. og har blitt plutselig helt avhengig av smokken sim nå. Må tåle et par dager med misnøye, men må være sterk : )
~falck~ har fått baby! Skrevet 6. januar 2008 #4 Skrevet 6. januar 2008 Stimulerer babyens enorme sugebehov og forebygger mot krybbedød siden babyen får trent kjeve og tungemuskler... Men klart noen vil ha babyen til puppen hele tiden og da blir det jo på samme vis:) Jeg hadde ikke med smokk til min første baby på sykehuset, men hun skulle sutte HELE tiden så der gav jordmødrene henne smokk etter min godkjennelse selvfølgelig og hun fikk det mye bedre:))
♡ snart 3barnsmamma Skrevet 6. januar 2008 #5 Skrevet 6. januar 2008 Begge mine har hatt stort sugebehov, så de har bgynt med smokk i 4-5 mnds alderen. Ville heller at de har smokk enn tommel. Eldste var veldig avhengig av smokken sin, så vi så for oss at det ville bli en vanskelig periode med avvenning, men plutselig så hadde han ikke behov for den lenger, og bare sluttet å bruke det selv. Minste bruker smokk enda, han er 1 1/2 så vi stresser ikke noe med det enda
Barnkanskje? m liten prinsesse Skrevet 6. januar 2008 #6 Skrevet 6. januar 2008 Jeg totta selv til jeg var 5-6 år så vil gjerne slippe dette med mitt barn. HÅPER det vil ta smokk dersom suttebehovet er stort. Og helst før totten finner veien inn.. Det er grunnen til at jeg vil innføre smokk;) Dessuten har jeg også lest at det forebygger krybbedød. Håper å få holdt smokken til tider med stort suttebehov og evnt seng dersom det er nødvendig. Ikke "dytte" den inn i tide og utide... Venter også min første så kommer til å kjøpe inn flere ulike typer og se om vi får hell med noen av de. Men til syvende og sist blir det jo den lille som bestemmer det hele tenker jeg. Noen små gråter gjerne på seg mye luft i magen og der kan også smokk hjelpe på så de ikke får for mye luft i magen og dermed gråter mer av mageknip... DET er en ond sirkel :s
Tredjemann på vei :D Skrevet 6. januar 2008 #7 Skrevet 6. januar 2008 Som resten her sier er det veldig kjekt å ha for babyer med stort sugebehov, noe de fleste har tror jeg... Pluss at det hjelper mot krybbedød har jeg hørt. Dessuten er det utroooolig kjekt de gangene man helst ikke vil at babyen/barnet skal hyle og skrike. Hvis barnet da er vant med smokk, blir det som regel stille så fort det får smokken sin. Min hadde kolikk og fikk derfor smokk tidlig så det skulle blir littegrann roligere... Han har siden vært helt hekta og det er fortsatt veldig praktisk å ha smokken med seg bort til andre og på lange bilturer:-) Prøvde å begynne med avvenning idag, for han er jo 2 år og 2 mnd gammel, men tror ikke det funker noe særlig med en total avvenning enda. Han skjønner alt vi sier til han, men han er overhodet ikke med på ideen om å kaste smokken. Tror det blir dumt å slutte med den nå bare noen måneder før han blir storebror, for babyen skal få smokk så fort ammingen er igang. Blir vel så vi tar det til høsten. Blir jo bleieslutt.prosjekt også til våren/sommeren nå...
meg & to små vampyrer Skrevet 6. januar 2008 #8 Skrevet 6. januar 2008 Men; ikke alle babyer har dette sugebehovet, ikke alle babyer tar tommelen istedetfor. Vi prøvde å gi smokk, men nekt fra guttens side. Men han har ikke blitt noen tottetygger av den grunn. Uavhengig av at alle andre babymødre vi kjente var sikre på at de kunne se at gutten hadde et enormt sugebehov og søkte etter tommelen. Han gjorde faktisk ikke det:) Noen mødre ser jo det de vil:)
yvve73 Skrevet 6. januar 2008 #9 Skrevet 6. januar 2008 Nei, alle barn trenger ikke å begynne med totten selv om de ikke bruker smokk, men det er jo ikke så lett å vite på forhånd da. Jeg husker ikke helt hvor gammel snuppa vår var da hun sluttet med smokk på dagtid, men på natta sluttet hun rett før hun var tre år. Vi snakket med henne om dette lenge i forvegen, og vi ble enige om at nissen skulle få smokken. Vi hadde ikke noe særlig tro selv på at det skulle fungere, men til vår store overraskelse ga hun fra seg smokken til pappaen sin, som igjen ga den til nissen. Og hun maste aldri etter smokken etter dette. Så avvenningen fungerte veldig bra hos oss.
*Super*Mamman* Skrevet 6. januar 2008 #10 Skrevet 6. januar 2008 Reduserer faren for krybbedød med hele 90 %, så her blir det smokk ja:)
*Lykkelita*2barnsmor Skrevet 6. januar 2008 #11 Skrevet 6. januar 2008 Men som noen sier, ikke alle vil ha smokk... vi prøvde lenge med vår, han ville ikke. Han har heller ikke tottet....
♥♥mortil4♥♥ Skrevet 6. januar 2008 #12 Skrevet 6. januar 2008 Forening for krybbedød, anbefaler faktisk smokk, som et ledd i kampen mot krybbedød. De mener at når babyen bruker smokk, så har den mindre sjangse å dø i krybbedød. (men jeg husker ikke helt hvorfor...) Ellers, så synes jeg det er greit at babyen har smokk, da det er lettere å roe den når den er trist ) Litt ekstra kos, og trygghet kanskje?! De har jo et ganske stort suttebehov da...
trillemamma Skrevet 6. januar 2008 #13 Skrevet 6. januar 2008 Jeg har en gutt som ikke likte smokker. Han foretrakk fingrene og i dag, 7 år senere sutter han fremdeles på fingrene. Det er jo ikke så lett å sende fingrene til Sabeltann, så jeg satser på at nr.2 liker smokken.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå