Gjest Skrevet 6. januar 2008 #1 Skrevet 6. januar 2008 Og hvilke oppgaver gjør han/hun? Sønnen min har hittil nektet å gjøre husarbeid,ikke før nå har han blitt interisert i å få ukelønn.Men d er så iriterende at han krever dagslønn.Nå nettopp sa vi at han skulle tømme oppvaskmaskina.Han krevde minst 20 kroner bare for den jobben! En dag han skulle støvsuge krevde han minst 10 kroner.Skulle tro at å tømme oppvaskmaskina var mye hardere enn å støvsuge hele stuegulvet..og ikke støvsugde han skikkelig engang..Bare deler av stua,han var litt for rask med å sette seg ned med dataen! Men jeg skrøyt likevel av at han var flink,og ga han 10èren! Men d å få så mye pr.gang er for mye for vår økonomi,særlig nå etter jul..Vi vil helst gi en engangssum,til hver helg! Tenkte på ca 50 kroner uka! og heller øke på når han blir litt eldre og mer vant med å gjøre ting.Dessuten er han fryktelig treg med å gjøre noe med en gang vi ber han om noe! Han ble sur da,og nektet å tømme oppvaskmaskina og vil plutselig ikke gjøre noe for oss mer! Hvor mye gir dere 10 åringen deres,og hvilke oppgaver gjør de?
3 rosa og en blå Skrevet 6. januar 2008 #2 Skrevet 6. januar 2008 Min datter på 11 får 100 kr, men det er kun 50 k
3 rosa og en blå Skrevet 6. januar 2008 #3 Skrevet 6. januar 2008 hehe hadde en liten her som trykket enter før jeg var ferdig å skrive.. altså det er kun 50 kroner hun bruker på seg selv og den hadre 50 sparer hun hun til sykkel. Hun har faste gjøremål i huset som å støvsuge, rydde på rommet sitt, re opp sengen sin vær dag, tørke støv, rydde bordet og sette inn oppvaskmaskinen.
Nyseryllikberta Skrevet 6. januar 2008 #4 Skrevet 6. januar 2008 Min jente på10 1/2 får 50 kr i uka. Noen ganger mer, hvis hun vært særlig flink å hjelpe til, f.eks passa lillesøster. Av faste plikter er; gå ut med søpla, ta ut av oppvaskmaskina, rydde av bordet når vi har spist/ dekke på (men det har lillesøster begynt å ville gjøre;)) Forventer ellers at rommet er ryddig, støvsuges en gang i uka, at hun legger klærne inn i skapet (jeg legger sammen), bærer skittentøyet sitt til vask - i det hele tatt at hu holder orden på seg selv og rommet sitt. Det hender hun får kontantkort til mobilen i stedet for penger, dette koster jo mer enn 50 kr. Ellers er besteforeldrene flinke til å stikke i ho en femtilapp når vi er der eller de er her...
cheni Skrevet 6. januar 2008 #5 Skrevet 6. januar 2008 Jenta mi på 11 får 400 kr pr mnd, 200 kr i ringing og tl-pakke hver mnd. For dette må hun (og broren på 14 som får 200 kr mer hver mnd) passe broren sin litt hver dag, rydde inn og ut av oppvaskmaskinen, rydde før vi kommer hjem fra jobb, holde orden på rommet sitt, rydde etter middagen. De fordeler selv hvem som skal gjøre hva, og de gjør pliktene sine hver dag uten problem. De gjør nok mer enn andre på den alderen, men jeg tror de har godt av å lære både at de må jobbe for pengene og at de lærer å holde orden. De får tross alt 800 (hun på 11) og 1000 (han på 14) for det pr mnd. De får gjerne mer om det er noe spesielt de skal, men stort sett klarer de seg godt på det...
Gjest -<<- Skrevet 6. januar 2008 #6 Skrevet 6. januar 2008 Niåringen får ingenting fast. Han forventes å delta i husarbeidet på lik linje med andre husstandsmedlemmer og å gjøre det han blir bedt om. Stort sett tar han søppelutsetting (er vel det nærmeste vi kommer en fast oppgave), av/pådekking av bord og egen lekerydding på eget initiativ, mens han må bes om f.eks å støvsuge, legge sammen tøy eller ordne oppvasken.
Hva skjer'a?♂ Skrevet 6. januar 2008 #7 Skrevet 6. januar 2008 Min jente er 13 da, men hun får ikke lommepenger ennå. Hun hjelper til hjemme med både rydding, matlaging og handling- vi må jo alle bidra til fellesskapet for at alle skal ha det fint sammen. Hun har lommebok med reisekort og alltid minst 200 kroner i. Hvis hun trenger noe eller vil kjøpe seg noe spør hun om det er greit. Hun har youngtalk abonnement på mobiltelefonen som jeg betaler. Dette fungerer godt her:) Jeg synes det er for galt dersom en 10åring nekter å hjelpe til eller blir sur for det, altså. Prøver å lære barna gleden ved å bidra og gjøre noe for andre.
Gjest Skrevet 6. januar 2008 #9 Skrevet 6. januar 2008 Jeg vil gjerne svare at du ikke bør skryte av ham når han gjør en elendig jobb! Hva i alle dager tror du du lærer ham med det? At han kan slippe unna med slikt i livet. Gratulerer, du lager en slappfisk. Har du lest alle innleggene fra kvinner som har menn som sitter bak pc'en dagen lang og forsømmer familien og husarbeidet? Din sønn om 15-20 år.
Gjest Skrevet 6. januar 2008 #10 Skrevet 6. januar 2008 jeg er helt enig med deg,Marikanari! Jeg har bare hørt at man skal skryte av barna sine når man prøver,å oppmuntre dem på en måte..Sånn at de skal få selvtillit.Men skjønner hva du mener!
Gjest Skrevet 6. januar 2008 #11 Skrevet 6. januar 2008 Selvsagt skal du skryte, men bare når det er noe som er skryteverdig. Når han har gjort sitt beste så skryter du. Hvis han plopper rett ned på rompa bak pc'en igjen og strekker ut neven i vente på penger er det noe i veien. Han skal heller ikke kunne kreve penger for å gjøre som han blir fortalt. Hvordan har det blitt slik? Han må jo gjøre det du spør om, han er ti! Rydd rommet, rydd talerkenen av bordet etter at du har spist, gå tur med hunden/mat katta osv. Slike ting skal ti-åringer gjøre uten å få betalt. Det er forøvrig mange barnepsykologer (blant andre Jesper Juul) som har påpekt at det å "lønne" barn på en slik måte er en veldig uheldig situasjon både for forelder og barne. Les litt om det, stram opp ti-åringen ved å gi ham faste ting å gjøre, og ta heller fra ham privilegier dersom han nekter, ikke lønn ham for å være frekk!
Gjest Skrevet 6. januar 2008 #12 Skrevet 6. januar 2008 D er et MARERITT å få han til å gjøre noe han nekter å gjøre! Da blir han frekk,og roper og skriker,klikker fullstendig! Men skal prøve å være streng,han trenger å bli strammet skikkelig opp! Mer enn du aner:( !
Nyseryllikberta Skrevet 6. januar 2008 #13 Skrevet 6. januar 2008 Hmmm... Det er da mor må holde seg hard og ikke gi etter mtp ukepengene...
(0_o) Skrevet 6. januar 2008 #14 Skrevet 6. januar 2008 Hva med: "dersom du gjør de oppgavene jeg ber deg om, så skal du få 50 kr i uka"? det er tross alt foreldrene som bestemmer... det blir feil at en tiåring setter betingelsene: "jeg skal gjøre det på en betingelse, og det er at jeg får 20 kr for det." krever du som mor penger hver gang du rydder opp etter han, kanskje? spør ham om det
(0_o) Skrevet 6. januar 2008 #15 Skrevet 6. januar 2008 jeg fikk forresten 35 kr TIMEN for å hjelpe til hjemme da jeg var yngre. hadde en timeliste på innsiden av skapdøren på kjøkkenet, husker jeg. så der skrev jeg opp hva jeg hadde gjort og hvor lenge jeg holdt på og så fikk jeg lønn hver fredag. funka kjempebra
MaaneMannen Skrevet 6. januar 2008 #16 Skrevet 6. januar 2008 ...ennå en god stund før eldste mann er 10 år her, og sannelig ikke så sikker på om vi har innført noe lommepenge ordning ennå heller da. Jeg husker hva jeg "krevde" av lommepenger da jeg var yngre. En LP, etterhvert CD i måneden, samt 20 kroner til snop. Penger jeg som regel sparte og kjøpte enda mer musikk med. Den ordningen hadde jeg helt til jeg fylte 18 år. Jeg vil gjerne se den 17 åringen som ville ha vært fornøyd med det i dag...
(0_o) Skrevet 6. januar 2008 #17 Skrevet 6. januar 2008 hmmm...da jeg var 17 år hadde jeg jobb og tjente mine egne penger men kanskje litt tidlig å sende en 10åring ut i arbeidslivet ennå...hehe litt opp topic, men.
Gjest Skrevet 6. januar 2008 #18 Skrevet 6. januar 2008 D er ikke så ofte jeg har gitt etter når han har "krevd"penger.I dag da han krevde penger for å tømme oppvaskmaskinen,nektet vi å gi noe,da fikk han heller greie seg uten sa vi! vet ikke hva vi skal gjøre med den ungen,blir så lei og sliten... Vi tror han har nerveproblem av mange grunner..Han blir sint for alt,og er frekk og oppfarende! Vi har snakket om å søke hjelp med han! Oppdragelsen..Og evnt. psykolog til han..
Gjest Skrevet 6. januar 2008 #19 Skrevet 6. januar 2008 ikke missforstå nå,d er ikke pga at han nekter å gjøre husarbeid vi skulle hatt psykolog til han,men pga sinnet hans og at han er så frekk og oppfarende! Dessuten er han vanskelig på skolen og..kommer lett i konflikt med andre medelever.og er frekk mot læreren.
Winterlady Skrevet 6. januar 2008 #20 Skrevet 6. januar 2008 Hva med å "kreve" ham for penger for å vaske klærne hans, lage middag til ham osv. . Og så etterpå bruke det som utgangspunkt for å forklare at i en familie må alle som er unge og spreke bidra med noe, for at husholdningen skal gå rundt. Si at han dersom han følger en liten liste med oppgaver dere setter opp, skal få ukepenger 2 ganger pr uke. Listen kan være: Oppvaskmaskinrydding 3 ganger pr uke (han må sette kryss etterpå selv), bære ut søpla 2 ganger pr uke og rydde rommet sitt f.eks. hver onsdag. Og fremfor alt; vær kosekvente! Ikke skift metode etter en ukes tid selv om det er tøft! Det virker som han styrer dere rimelig ja...
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 6. januar 2008 #21 Skrevet 6. januar 2008 lillesøsteren min er en atpåkladd som altid har blitt sur om noen ber henne om noe. det ente raskt med at ingen ba henne. år er hun 18. ingen ber henne om noe, hun får SÅ mye. betalt privatskole som hun ikke gidder og gjøre en innsatts på, penger til mat, penger til øl, penger til ditt og datt. hun jobber i tilllegg til skolen og mener hun har det hareste livet av oss alle og er dritsur for at hun ikke får noen ting. vær gang faren eller moren min sier at "det må jo gunnar få lov til" så sier jeg "jeg vil ikke at han skal bli som lise" da blir diskusjonen død.... han er 10. det er helt sikkert tøft og gjøre noe med det. leste et utdrag av jesper juul om dette, pga søster. og han sa at man bude sette seg ned og forklare barnet de nye reglene. hva barnet skal gjøre og hvorfor. men pass på og si at det er deres skyld "jeg og pappa ønsker og gjøre det beste for deg, fordi du er så utrolig viktig for oss, men vi har gjort formye. og det innser vi at ikke er til det beste for deg. derfor skal vi gjøre om på det nå. sånn at du kan lære hvordan det er og bidra i en familie" også forteller dere hvordan dere har tenkt og gjøre det. vær strenge. i de neste ukene så følger dere reglene slavisk. nekter han så ikke krangl eller forklar dere bare gå og la han ta konsekvensene (foreksempel ikke data eller ukepenger) så blir det nok bedre etter en stund. husk det må altid bli værre før det blir bedre ;-)
Gjest Skrevet 7. januar 2008 #22 Skrevet 7. januar 2008 ja,vi må prøve på noe,for dette går ikke:( Han går meg på nervene:(.D er data meg her og data meg der..Han klikker om han ikke får spille data også! "sukk!"
Gjest Skrevet 7. januar 2008 #23 Skrevet 7. januar 2008 Sønnen min lir 10år i mai, han får 100kr i uken hvis han gjør noen enkle faste daglige oppgaver som feks. Gå ut med søpla, ta inn posten, re senga si, hente inn ei kasse med ved, fylle rent vann i skåla til katten åde før og etter skolen og før han legger seg, pluss fylle på tørrfor. Han synes oppgavene er helt greie og har selv vært med på å bestemme dem selv. Det som er likt med alle er at de er lette, lite tidkrevende og de går ikke utover lek, lekser og sosialt samvær. Så store arn har godt av å ha faste oppgaver, og da synes jeg det er greit å gi dem litt betaling også, så lærer de litt om at man må jobbe litt for pengene. Sluntrer han una en dag her så rekker jeg 5kr for hver oppgave..så lett hoderegning sier at det skal ikke mye til hvis han sluntrer unna før ukelønna har skrumpa inn, men det har ikke skjedd ennå...gutten driver å sparer til ny pc og er ivrig som en maur og tar også "bonusoppgaver" som feks å ta med lillesøster på 2år med en tur ut i hagen..da får han en 10kr utenom.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå