Gå til innhold

Noen som har GODE opplevelser her ang. igangsetting av fødsel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan hende det er det som skal skje her, og jeg har helt angst for det... har bare hørt at det er SÅÅ mye mer jævlig enn at fødselen starter av seg selv... =)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei...Eneste som var bra var at det gikk fort..8 timer fra jeg fikk pillen til mini var ute

Skrevet

I tillegg til at indusert fødsel er mer smertefull, oppstår det ofte mer komplikasjoner ifht bruk av tang, sugekopp og ks.

Skrevet

Jeg ble satt igang med tabletter vaginalt.

- Fikk 1. dose 10.45

- Fikk 2. dose 13.45, da fikk jeg litt murringer

- 15.45 fikk jeg litt rier som var vonde

- 16.45 hadde jeg 2 cm åpning, hadde vonde rier, men helt greit.

- 17.15 begynte jeg å huske hvordan 1. fødsel var på det værste

- 17.40 var snuppa ute

Ikke noe smertestillende, og ikke noe negativt. Husker ikke denne fødselen som værre enn den 1., som startet av seg selv.

Skrevet

Gikk kjempe fint med meg! 14 dager på overtid.... De tok vannet, satte igang drypp, og alt gikk kjempe fint og raskt! 5 timer, ingen komplikasjoner =) ungen må jo ut uansett...... =) så ikke bekymre deg, de passer godt på deg ! =) lykke til =)

Skrevet

Tusen takk Solstråle69 =)

Skrevet

Har 3 fødsler bak meg der den andre var igangsatt 2 uker før UL termin.

Årsaken var uvanlig kraftige kynnere som stressa både meg og babyen, så jordmor og lege avgjorde at det var både i barnets og min nteresse at igangsetting skulle forsøkes, fikk da beskjed om at det KUNNE ende i KS hvis det ikke lyktes.

Ble lagt inn en torsdags ettermiddag og satt på kur ( fikk en kapsel med et stimulerende hormon jeg ikke husker hve heter) så skulle jeg ligge rett ut en halvtimes tid. De registrerte heletiden barnets aktivitet og puls., Jeg fikk etterhvewr flere kapsler og kynnerene ble kraftigere. Det ble fredag og jeg skulle få en pause siden det var lite framgang så vi dro hjem til mamma noen timer. PÅ ettermiddagen var det fullt kør igjen. Det var slitsolmt, men det gikk helt greit. Mye støtte fra jordmødre, leger og pleiere og ikke minst fra samboren hjalp på. LØrdags kveld fikk vi beskjed av vakhavende fødselslege at hvis det ikke skjedde noe mer utover natten og morgen timene så ble det KS utpå søndagen siden det nå hadde tatt svært lang tid og de var redd for at både jeg og barnet skulle bli utslitte. Fosterlyden var så langt god, men de ville ikke friste skjebnen. Heldigvis så flata mormunnen ut utover natta og på orgen kvisten hadde jeg endelig åpningrsrie.

15.04 2 okt 2005 ble endelig jenta vår født. Og fødselen var helt perfekt, kort utdriving, ingen sting og ungen var frisk, fin i fargen...men bittelita. 47cm og 3280.

Jeg slapp forresten dryp under fødselen og brukte kun lystgass.

Så slett ikke alle i gang satte fødsler er fæle. Var kjipt å vente så lenge....og noen tårer var det..men værdt det siden det gikk så bra.

Skrevet

Ja! Jeg har en god opplevelse med igangsetting av fødsel :) Jeg ble igangsatt med lillegutt fordi jeg hadde langvarig vannavgang. Jeg ble ikke igangsatt med vagitorie med prostaglandiner, men med kateter (som bidrar til åpning), fordi jeg var nok moden. Etter dryppet med riefremmende medikament (syntocinon-drypp) ble satt, tok det tre timer før baby var ute. Han var ute på 3 pressrier. Forrige fødsel tok 27 timer og hadde en time med pressrier.

Jordmor forklarte det slik: Er man umoden gir dryppet kun masrier (ueffektive rier), derfor er det viktig at man er moden. I mitt tilfelle sa jordmor at jeg bare trengte å bli igangsatt (som det også heter) og at kroppens egne rier tok over, og at disse var svært gode rier. Plutselig var babyen ute, til stor overraskelse for både oss og jordmor ;)

Smertemessig var ikke denne fødelen vondere enn det første på 27 timer. Den gikk mye fortere og jeg ble ikke så utslitt som ved forrige fødsel, som var langvarig. Jeg var også i toppform etter denne gangsatte fødselen, både fysisk og psykisk.

For å oppsummere: Den igangsatte fødselen var MYE lettere enn den "naturlige", fordi den tok kortere tid, og jeg fikk gode rier.

Prat med jordmor om du bekymrer deg veldig, og be om informasjon om hva du har i vente. Og husk at du har mulighet til smertelindring om det blir for ille. Jeg rakk ikke få epidural, og klarte meg fint med bare lystgass. Det går nok kjempebra, skal du se :) Lykke til!

Skrevet

Ps: Hadde drypp under hele fødselen. Og dryppet var til stor hjelp, da jeg begynte å blø masse rett etter fødselen. Det bidro faktisk til å stanse blødningen.

Skrevet

Hos meg gikk fødselen fort. og det syns jeg var veldig greit. pluss at jeg var jo der da det satte igang. og det syns jeg var betryggende. ikke revna jeg noe nevneverdig heller om det gikk fort. min første fødsel som ike var sat igang syns jeg var lang og fæl. men jeg syn:)s det var best det gikk fort jeg

Skrevet

Tusen hjertelig takk alle sammen for gode svar =) Hjelper meg og angsten utrolig mye. Takk takk =) =) =) Klemmer

Skrevet

Ja :)

Som deg var jeg livredd for jeg hadde bare hørt negative ting (også fra jordmødre og leger)... Men det gikk kjempefint! Fikk en gele som 1. trinn i prosessen, men det var alt jeg trengte før kroppen selv tok over.

6 timer lang fødsel, -var nok mer intens om jeg ikke hadde blitt satt igang. Riene kom nemlig tett som hagl, men det var greit for jeg rakk aldri å bli sliten.

Tror mye kommer an på om man er moden når du settes i gang, og om du trenger flere "kurer" eller om du kommer i gang kjapt.

Lykke til!!!

Skrevet

På meg tok dei vatnet kl. 09.00. Så fekk eg riestimulerande akupunktur. Ein halvtime etterpå byrja riene og det var ikkje nødvendig med tabletter. 13.30 var barnet født. Drømmefødsel.

Skrevet

kan ikke svare deg dessverre ,men hvor er du for tiden snuppa ??

du er jo aldri på msn,må snakke med deg.lenge siden sist =)=)

Skrevet

Ja, hadde god opplevelse!

Vannet gikk onsdag kveld. Riene startet litt seinere, men stoppet opp torsdag morgen. Fikk da modningsakupunktur og sendt hjem med beskjed om at hvis det ikke startet av seg selv skulle jeg igangsettes fredag morgen.

Fredag morgen ble jeg igangsatt med drypp (vet ikke hva det var dessverre). Riene kom tett, og til slutt måtte de skru av da kroppen min tok over selv. Smertelindring ba jeg ikke om før rett før pressriene startet. Brukte en halv time på å trykke ham ut (37 i hodeomkrets da, hehe). Alt i alt fra igangsettelse til det var over; 6 timer!

Underveis hadde det dannet seg nytt forstervann som også ble tatt. Det var jeg veldig redd for, og hadde hørt at riene etter det kom til å bli heeeelt forferdelige. Stemte ikke det heller. Merket ikke forskjell.

Skrevet

Har blitt igangsatt med begge mine. Fort og greit gikk det. Litt for fort med vesla, men alt gikk bra. Kan ikke si om det er vondere enn en vanlig foedsel da siden jeg ikke har opplevd det=)

Kan ta med at jeg hadde epidural paa begge.

Skrevet

Å, ja. Blitt igangsatt to ganger. En m drypp, og en med modningstablett. Kjappe fødsler begge to; 1,5 timer fra første murring til de var ute:) Har også en helt naturlig fødsel, den gikk også kjapt. Ingen forskjell.

Skrevet

Jeg ble igangsatt 3 uker før termin pga vannavgang.

Fikk time til igangsetting dagen etter, og den dagen var sånn:

11:30 modningsgelé

16.00 maserier

20.00 rier

23.00 ble gubben sendt hjem dessverre (de sa jeg ikke kom til å føde)

01.30 fødte jeg

For øvrig uten smertestillende. Vil ikke si at det var så ille (selvfølgelig var det vondt, men det er det jo for alle). Ikke noe å grue seg til, det går kjempebra :-)

Skrevet

2 av 6 fødsler ble igangsatt hos meg,og jeg hadde ingen traumer fra dem i forhold til de 4 andre.

Synes det var en helt fin måte å "få ut ungen" på.

=o)

Skrevet

Helt knall! Gikk kjempe fort.Var 14 dager på overtid med nr en.Ingen tegn til snarlig fødsel men da jeg fikk pillen tok det 4 timer til prinsessa var ute.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...