Gå til innhold

pilen

Anbefalte innlegg

Skrevet

spiser dere noe "normal" mat i det hele tatt? feks fiskeboller, kjøttkaker, lapskaus? synes alltid dere har spesielle middager-

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hmnei, hvis det der utgjør normal mat så holder vi oss til det unormale. Lapskaus har vi nok aldri hatt, fiskeboller og kjøttkaker på tradisjonelt vis har jeg nok laget et par ganger men det er langt fra vanlig. Er det egentlig så vanlig hos andre folk da? Jeg kjenner i hvert fall få som bruker å spise slikt.

Skrevet

hvorfor det? lapskaus er jo bare sunne råvarer, og magert kjøtt. hvorfor skal dere ha så super-spesielle matvaner? de aller fleste jeg kjenner spiser bare fiskboller, kjøttkaker, lapskaus osv.

Skrevet

Fiskeboller, kjøttkaker og lapskaus er vel ikke så vanlig...?

Skrevet

For at du skal ha noe å lure på ...

Lapskaus er ikke spesielt godt, derfor. Tradisjonell norsk sausemat liker vi heller ikke spesielt godt. Og hva de fleste du kjenner spiser anser jeg, snodig nok, som temmelig uviktig for hva vi skal ha til middag ...

Skrevet

neivel? hva spiser du da siklerotte?

Skrevet

og der kom tonen. jeg er bare nysgjerrig. tror det er flere i norge som spiser kjøttkaker enn paella. trodde fiskeboller, lapskaus, kjøttkaker osv var norsk, tradisjonell mat de aller fleste spiser innimellom.

Skrevet

du, slapp av. jeg har aldri sagt det du spiser er feil, er bare nysgjerrig. er madammen utenlandsk? eller er det andre innspill som gjør at dere spiser som dere gjør?

Skrevet

Vi spiser ofte god gammeldags norsk mat som kjøttkaker og lapskaus o.l Men er da ikke så helt gale å ha litt andre matvaner, det er jo bra folk har fantasi til det! her hjemme er biff den mest spennende maten vi lager!

Skrevet

har aldri sagt det er gale, jeg er bare nysgjerrig. har aldri sett at pilen har skrevet at hun skal ha kjøttkaker til middag. derfor jeg spør.

Skrevet

Jeg spiser ikke kjøtt, og spiser mye andre retter. Mye som ikke er typisk norsk - mye bedre enn fiskeboller etc...

Skrevet

Her sørger jeg bare for at min datter får i seg den næringen hun trenger så jeg som ikke liker fisk spiser den og sier nam nam mens sambo som ikke liker grønnsaker spiser grønnsakene og sier nam nam. så her er det viktigst å ha et sundt og omfattende kosthold!

Ellers har jeg også veldig mye annerledes mat siden min far er gift med en fillipiner og hun kan lage mat!

Skrevet

Jeg er riktig så avslappet, men jeg oppfatter "hvorfor skal dere ha så super-spesielle matvaner?" som implisitt kritikk. Men det kan jo tenkes vi bare kommuniserer ulikt.

Ja, min kone er utenlandsk, jeg vokste opp delvis i utlandet, vi har bodd mye utenlands. Det kan sikkert ha en del med saken å gjøre.

Ellers mener jeg å ha lest at "utypisk norsk" mat er mye mer utbredt i Oslo enn i mer rurale strøk, og det kan sikkert ha noe med saken å gjøre. Jeg kjenner ikke mange i nærområdet som bruker å spise kokte poteter, saus, kokt fisk, kjøttkaker osv. spesielt ofte.

(Og i tillegg til at den ofte smaker fra direkte vondt til bare kjedelig, er mye av den norske husmannskosten ikke spesielt sunn. Det har noe med saken å gjøre, men er ikke avgjørende).

Skrevet

jeg lurer av ren nysgjerrighet, ikke noe annet. klart, mye av den norske husmannskosten er ikke spesiell sunn nei,men det kommer også an på hva man gjør selv. vi hadde nok også spist annerledes om vi hadde fptt andre impulser og muligns bodd i utlandet, men her er vi så inngrodde at kjøttkaker, fiskeboller, spagetti (vanlig i norske hjem) osv inngår i hverdagskosten vår.

Skrevet

Om dere liker det og ikke får verken mangelsykdommer eller blir bælfeite er vel det helt kurant. =)

Jeg synes mat er gøy, og at mye "utenlandsk" er mer spennende enn mye tradisjonsnorsk. Men nå er vel også mye av det vi spiser ganske nasjonalitetsfritt - vi spiser ikke så mye etter prinsippet "oppskrift på en rett med et navn," men mer etter kaste-sammen-og-se-hva-det-blir-konseptet.

Skrevet

Denne tråden gjorde bare at jeg fikk lyst på fiskeboller, sinnsykt lenge siden sist. Meget undervurdert mat;)

Skrevet

Damn... Fiskeboller med bacon og kokte gulrøtter ved siden av... Ja, det er undervurdert. NAM! :-D

Skrevet

Jepp, kjøttkaker og fiskeboller begynner nærmest å bli eksotisk her i gården.

Trodde kjøttkaker- og lapskauskulturen tilhørte mer forrige generasjon. Som 70-talls barn ble jeg i hvert fall foret på denne typen mat. Og konverterte derfor til sushi, tapas, couscous og denslags i voksen alder. Men det er kanskje et urbant fenomen?

Ser ofte at biff med bernais, pizza og tacos fortsatt er den store lørdagsslageren på skravle.

Skrevet

Sosiologer og slike sier så. Alder, bosted og partivalg (morsomt nok) har mye å si på matvanene - eller omvendt. Bor du på Torshov er sjansene økte både for at du spiser sushi og tapas, er opptatt av økologisk kosthold uten e-stoffer og stemmer på venstresiden - sånn i forhold til om du bor på Løten.

Skrevet

hva spiser en som stemmer frp mon tro? eller krf? hva spiser de som bor på grønland.. ja, det skulle jeg likt og visst

Skrevet

De som stemmer FrP spiser visst litt mer usunt enn gjennomsnittet - og så dropper de gjerne frokosten og klager på matprisene, mens KrF-velgerne spiser mer tradisjonelt og smører niste

(http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1772787.ece).

Grønlendere er jeg ikke så kjent med, skjønt de er jo litt beryktet for å være harde på flaska og spise rått kjøtt. =P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...