Gå til innhold

Hjemreisen....


Nasse&mini

Anbefalte innlegg

satt her en dag og følte at nå er nesten alt under kontroll....(trodde jeg)

Kom plutselig på at jeg ikke har tenkt på hvordan vi skal frakte det nye familiemedlemmet hjem....Høres veldig fjernt ut, men!!!

Da mine to første ble fraktet hjem fikk vi låne sånn bag med nett over som babyen lå i, men nå har jeg hørt at den ikke lenger er godkjent...

Det skal visst være tre eller fem-punktssele i bagen eller stolen som babyen ligger i i bilen. En stol er jo greit, men vi som har litt mer enn 10 minutters hjemreise fungerer jo ikke det så greit med tanke på ryggen til babyen. Hva gjør dere?? Er jeg helt på jordet?? Er det noen som har et godt råd??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har ca. 2,5 times biltur hjem fra sykehuset, og vi har kjøpt bilstol som passer til understellet på vogna (Emmaljunga). Tenkte også litt på dette med at stol til babyen kanskje ikke var så heldig når vi skal kjøre så langt, men helsesøster sa det gikk greit for èn tur. Men at babyen ikke burde "sitte" så lenge i gangen i starten... Bilstol skal visst være sikrere enn bag med nett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I babybutikken anbefalte de meg barnesete for det er det sikreste. Er bilturen lang må man stoppe og ta ut barnet ca hver time, men en tur på 10 min skulle ikke by på noen problemer. Barnet tåler det;-) Du kan jo snakke med jordmor / lege / fødeavd. også hvis du er veldig usikker på hva babyens rygg tåler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi har en halvtimes tid hjem fra sykhuse og me bruker bilstor di sier de kan sitte i max en halv time i en bilstol når de er små halvtime eller 40 min så me bruker bilstol men trur dem sier forskjellig fra helsestasjon til helsestasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har hørt att det ikke er ulovlig med nett tror det bare er der med autobane det ikke er lov men tenk på di som reiser hjem med prematurbarn syns jeg ser di pittesmå i ett bilsete :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Norge er sikkerheysnett fortsatt lovlig, flere butikker selger det. Brukte det med førstemann, og gjør nok det i starten på andremann også. Vi har en times kjøretur hjem fra sykehuset, og synes at det å ligge i bagen er best for barnets rygg. Barnet ligger godt og trygt i bagen, det er tett med puter og barnet får ikke beveget seg så mye akkurat. Med min førstefødte var også jordmor enig med meg, i og med at bilturen er forholdsvis lang.

Gjør det du føler er mest riktig for deg, jeg tror ikke den ene måten er så mye sikrere enn den andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

vi har ca 3 kvarter fra sykehuset og hjem. jeg har bilsete som jeg skal bruke da. kjøpt av kusinen min som hu brukte fra nyfødt og ikke noe som har skjedd med ryggskade på bebin der, så regner med at det går bra en gang:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...