Gå til innhold

Leggetider igjen...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mine stebarn, som jeg forøvrig har et kjempegodt forhold til, er 5, 7 og 10 år.

I starten hadde vi dem tilnærmet 50/50, og det var helt toppers for alle parter, men på grunn av en vanskelig biomor har vi dem nå bare fire dager i mnd. Likevel har jeg et godt forhold til barna og det plager meg ikke egentlig å ha dem oppå meg til seint på kveld. Jeg har prøvd å ta opp leggetider med pappaen, men han har et godt argument i at han bare ser dem fire dager i mnd og da har han liten lyst til å stri dem i seng før kl.21. Og så er de oppe til seint på kveld både på hverdager og i helgene hos moren. Så da er leggetidene her hos oss slik: Alle tre legger seg rundt kl.24, og da er det ro når klokka nærmer seg halv ett. Jeg må innrømme at av og til blir jeg lei av at annenhver helg er det unger helt til jeg selv går til sengs. Ja ofte legger jeg meg lenge før unga.

Men jeg har til nå latt være den diskusjonen og latt far bestemme dette. Men nå venter vi en liten og jeg mener at når klokka er halv åtte på kvelden, er det leggetid for henne. Jeg mener ikke at ungene skal legges så tidlig, men jeg synes det blir uholdbart at de er oppe til kl. 24 slik de er nå. Jeg synes også at når hun blir et par år, skal hun fremdeles i seng halv åtte. Jeg akter ikke å ha en unge som er våken til jeg legger meg.

Dessuten synes jeg det er usunt for så små barn å være oppe så lenge. Jeg mener at det grenser til vanskjøtsel. Problemet er at moren lar dem være oppe så lenge og med de problemene vi har hatt med henne, er det siste vi trenger enda et punkt som både hun og barna kan bruke i sin kamp for å forpurre samværene.

Noen som har gode råd eller meninger. Jeg synes ikke selv jeg er urimelig, men jeg ville så gjerne hatt dette ordnet før vårt nye barn entrer familien.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Disse barna er altfor unge til å være oppe så sent.. Skjønner at mannen din vil ha dem oppe lenge, siden han sjelden ser dem,, men;

En femåring bør være klar for senga halv 8-tida.. sjuåringen kan være opp en halvtime/time lengre, og tiåringen bør være i seng rundt nitida..

13åringen til mannen min må være på rommet sitt i titida, senest halv elleve i helgene..Om han alltid sovner da, er vel lite sannsynlig, men de skal ha mulighet til å roe ned mot slutten av kvelden..

Kan dere ikke lage avtale på at etter barnetv-tid, da skal nattklær på, kveldsmat spises, kanskje lese litt og roe helt ned..Litt pappakos kan også legges inn her, slik at alle får litt alenetid sammen med faren før de kryper til køys??

Skjønner det er vanskelig, vi slet også med biomor som ikke satte grenser, men etter at gutten ble flyttet fra henne, har ting gått seg til..Og hvis hun ikke er villig til å lage avtaler om sengetid, ta kontakt med fam.vernskontoret da vel, og få til en avtale der..Går ikke det, så får dere bare ha det slik at hos dere, gjelder disse leggetidene..Barna vil sikkert trasse litt, men om dere er konsekvente skjønner de fort at det går ikke an å diskutere dette..Men da må mannen din være enig..

Skrevet

Forstår deg veldig godt.

Jeg er biomor og sliter med akkurat det samme når datteren min er hos faren sin.

Nå er hun heldigvis så gammel at hun har begynt å ta ansvar for å legge seg selv.(Jeg synes det er unødvendig at barnet skal behøve å fortelle faren sin at hun må legge seg,men slik er det desverre for datteren min.)

Men tidligere når hun kom hjem etter samvær hos faren så var jenta ødelagt mandag morgen etter en helg med ALT for lite søvn.

Og vi fikk da slitet med å få henne opp og klar for skolen.

Barn trenger søvn,og noen trenger MYE søvn.

Snakk med mannen din,og forsøk å få han til å forstå at det kun er barna det går utover når han vil være "snill".

Skrevet

Jeg sliter litt når jeg hører om at far eller mor har ungene lengre oppe for sin egen skyld. Hallo? Hva med hva som er best for ungene?

Alle barn trenger nok søvn. Alle barn er individuelle i forhold til alder og behov for søvn, så man må jo gå etter dette.

Selv syns jeg det er viktig å få ungene i seng i rimelig tid, så man kan få litt voksentid oppi travle hverdager. Det trenger alle forhold!

Skrevet

Til Anonym 20:59: Barna har en stor familie på farens side, og vi sliter veldig med å fordele tid slik at vi opprettholder en god kontakt med tanter, onkler og ikke minst besteforeldrene. Det er noe vi ser gagner barna, og vi mener det er sunt for dem. Det er en av grunnene til at pappaen tøyer kveldene, han ønsker å gi dem mest mulig, både av seg selv og av besteforeldrene. Han gjør det nok ikke bare av hensyn til seg selv.

Til alle sammen vil jeg takke for gode innspill. Jeg er nok nødt til å ta dette opp med pappaen på en rolig måte når barna ikke er hos oss. Så får vi snakke med unga også og forklare at det ikkke er bra for dem eller deres nye søster at kveldene er slik. Kan hende de kan være med på å mene litt om leggetider og hvordan vi skal ordne det. Men det er vanskelig, synes jeg.

Skrevet

Jeg synes dette var ekstremt sene leggetider for så små barn. Jeg har aldri hørt om lignende, men vil tro at det ikke kan være sunt for barna å være oppe så sent - uansett hva grunnen måtte være. Det er ikke til barnas beste i alle fall, for jeg går ut fra at de er i barnehage og på skole og følger normal dag. Noe som tilsier at de bør være i seng i 8-9-tiden.

Få barna inn i normale leggetider og nyt voksentiden når de er i seng!

Skrevet

min mann har en sønn på 14. Han fikk være opp til halv tre om nettene i romjula, sov til ett... Voksentid er ikke nødvendig, mener faren.. Det er jo så "synd" på ungen som har skilte foreldre!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...