Gå til innhold

brus i en alder av 5 mnd..?

Anbefalte innlegg

Skrevet

vi var hos svigerforeldrene mine før jul, da sa de at de klarte nesten ikke vente med å begynne å gi jenta vår prøvesmaking av alt mulig rart..

de er veldig godteri mennesker,, alltid godteri og brus osv på bordet når vi kommer og mer finner de frem når vi er der..

jeg vil gjerne at min datter ikke skal begynne å spise og drikke godteri så veldig tidlig. jeg mener at når de ikke har smakt det før så måååå de nødvendigvis ikke ha det..

selvfølgelig skal jeg ikke bli helt hysterisk, men hva er galt å gi vann når hun liker det?

vi var en tur de i går oxo. da begynte de igjen.. "kanskje du vil smake på vaniljesausen til pappa?" jeg svarte ikke, så de fortsatte å si sånn til henne helt til jeg sa nei da svarte de "neinei, selvfølgelig ikke.. ikke enda.."

så begynte de på colaen "stikk fingerene dine nedi brusen du lille venn så kan du smake du og" enda en gang sa jeg nei til det.. da fikk jeg spydig svar "er mamma så streng hun da? da må vi nesten gi deg når mamma ikke ser det da!"

så sa svigermor "du må jo la henne få brus da.." så sa jeg " ja, men ikke hver dag og ikke når hun er så liten" da ble hun nesten sjokkert og visste ikke hva hun skulle svare,

samboeren sa ingenting fordi han er vant til at han fikk spise og drikke akkurat hva han ville..

hun vil at vi skal ha sukker i grøten hennes og salt i middagsglassene "da smaker det bedre" men jenta vår spiser godt uten de ingrediensene i. det er en grunn til at det ikke er i maten til de små da..

men brus når hun er 5 mnd gammel???? jeg blir så oppgitt..

kan jo ikke la henne være alene med dattera vår fordi hun sa tydelig i fra i går at når de passet henne var det deres regler som gjaldt.

det er greit det skal være litt mer "slappt" hos besteforeldre, men jeg syns de skal respektere når foreldrene ikke vil at barna deres ikke skal ha så mye brus og godteri.

det finnes faktisk andre alternativer..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

nei,herregud (sorry uttrykket) men brus har de ikke behov for når de er 5 mnd!!

jeg venter med det til de er så store at de ber om det selv.

selvfølgelig skal de lære seg nye smaker etterhvert, men brus da??

har de i slekta til minstemann her også som mener hun er stor nok til å smake på multe krem, hun er 3 mnd!!

blir så fortvila av slike mennesker som på død å liv skal proppe de fulle av ting, når de ikke er større enn babyer..

stå på ditt du:))

det dumme med slike "mennesker" er at man ikke stoler på de når de er alene med babyene,vet jo aldri hva de pakker i de.. slitsomt..

Skrevet

godt det ikke bare er jeg som reagerer.. hehe.. hun sa jo tydlig ifra til meg at hun kom til å gi det hun føler for til min datter når hun passer henne så det blir vel ikke akkurat henne som får ha henne mest om hun fortsetter sånn..

multekrem er ikke det beste å gi først det heller for å si det sånn.. hehe..blir så oppgitt..

Skrevet

Hvis min svigermor hadde sakt at det var hennes "matregler" som gjalt når hun passet snuppen min, hadde hun ikke fått passet han! Rett og slett!

Åh...kjenner jeg blir skikkelig provosert av sånne folk...!

Skrevet

Brus er nett så brennevin for så små babyer!!!!!

svir nerover i halsen!!!!

Skrevet

Er de mindre opplyste eller mindre begavede disse svigerforeldrene dine?

Nei, fem mndr gamel babyer skal ikke ha brus. Og når det gjelder salt i maten, kan du jo minne dem om det engelske paret som ga babyen sin potetstappe i mangel på både bedre vitende og penger. Han døde pga saltinnholdet.

Skrevet

Isj, er redd for at faren min skal begynne å la han her få smake brus og sjokolade og alt sånt med en gang han blir 4-5 mnd. Føler ikke at de respekterer meg når jeg sier at han er for ung. da sier det bare at jeg er streng og må jo bare la han få smaaake liiitt da.

Håper jeg tar feil, da..! Men det som har skjedd med bikkja i hvertfall (får ikke gi matrester og i hvertfall ikke ved bordet) og så bare gir han meg et blunk og et glis og sier at "jammen det gjør vel ingenting vel!" Når han ikke hører på meg da, er jeg redd han ikke vil høre ang babyen og..

Skrevet

huff,en kan virkelig spekulere på hva som foregår i hodene på så lite opplyste folk altså!!

de får alltids smaken på det usunne, men vent til de er så store at de ber om det selv!

har enda ikke hørt om babyer som har tatt skade av å IKKE få brus,godteri o.l før de spør om det selv..

jeg lot min sønn få smake nugatti da han var fem mnd(hadde litt på fingertuppen), endte opp med det kjøttsåret på kinnet, var hyper allergisk!!

flaksen var at allergien satte seg i huden å han ikke hovnet opp innvendig.

så mødre stå på deres valg om å ikke gi noe som helst av den slags,kan faktisk være dødelig!!

Skrevet

Men ærlig talt da!!!??? Brus til en 5 mnd gammel baby? Hva i all verden er poenget med det? De er jo enda inni perioden for tilvenning av smaker!!! Og da snakker vi om sunn og spesialtilpasset babymat...

Nei du, "mamma". DU vet best hva som er bra for barnet ditt!!! Skal de ha smaksprøver på noe, mener jeg at man skal holde seg til det som er laget for babyer, eller det som anbefalt av mat, som man lager/moser selv, som rot-grønnsaker og enkelte frukter...

Skrevet

Off, tror ikke jeg hadde turt å la de der passe ungen før var langt inn i tenårene...hehe

Skrevet

Skulle tro det var mine svigerforeldre du beskrev...

Og de skal ikke passe veslejenten før jeg kan stole på dem

De sier ' skal gi deg brus, men du må ikke si noe til mamma'

Skjønner de ikke at de ikke får passe da?

Neste gang skal jeg svare svigermor at jeg ikke tar kostholdsråd fra folk som ser ut som hun...

Skrevet

Jeg synes ikke du er hysterisk i det hele tatt. Jeg deler din mening om dette med brusdrikking. Jeg kommer ikke til å la andre få gi min datter ditt og datt. Brusen har jeg tenkt å vente med VELDIG lenge! Det er noe som INGEN trenger. Kall meg streng, men har selv vokst opp med veldig lite brus. Og har ikke tatt skade av det nei. Vi fikk brus til bursdager og enkelte helger, men i stede for brus fikk vi saft. :) Like godt det..

JEg synes besteforeldre kan respektere de reglene vi setter for barna våre. Men det er så enkelt for dem for de kan jo bare sende dem hjem igjen til oss. Da kan det fort bli litt ekle situasjoner som feks: Ja men jeg får det til bestemor og bestefar. Og har de først fått smaken på noe usunt som de liker godt,er det lett for at de begynner å mase.

Sett deg ned å snakk med samboeren din om hvordan dette skal "angripes." Blir vanskelig hvis dere to også er uenige i sliker ting.

Min samboer har to barn fra før og har et løssluppent forhold til brus og godterier forøvrig. Det har jeg sagt hva jeg mener om og at dette skal ikke bli hverdagen til vår felles datter.

Mange vil sikkert mene at jeg er streng, men det er bare slik jeg tenker. Hun skal få smake, men ikke for tidlig.

Lykke til...:)

Skrevet

Jeg syns du gjør det helt riktig!

Jeg hadde sagt klart å tydelig ifra at om de har den holdningen får de ikke passe jenta alene før hun er stor nok til å smake på de tingene de tilbyr henne, og det er leeeeeeeeenge til.

De vil sikkert synes du er urteit og kjempestreng, men det er det beste for datteren din.

Visste du f.eks at surhetsgraden (pH-en) i cola tilsvarer den i magesyre? Ikke noe jeg ville gitt mine barn i den alderen, nei.

Og kommer de trekkende med argumenter om at det funket da de/dere var små, så spør dem om de fulgte alle råd deres foreldre gav dem, følg så opp med hvorfor de ikke gjorde det.

Lykke til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...