Gjest Skrevet 6. januar 2008 #1 Skrevet 6. januar 2008 ... er begrepet "ung mor" eller "eldre mor" negativt ladet for deg? (Kanskje alle diskusjonene her inne som har ødelagt for meg, alltid noen som må si noe stygt om den ene eller andre, og bruker de begrepene nærmest som skjellsord.) Jeg synes at det er det. Men hva annet kan man si i stedet når man mener kvinner som føder barn svært tidlig eller svært sent i livet?
~~DoraDora~~ Skrevet 6. januar 2008 #3 Skrevet 6. januar 2008 For meg betyr det ingenting om de er unge eller eldre mødre, bare de er gode mødre ;-)
mammatil2 nydelige jenter <3 Skrevet 6. januar 2008 #4 Skrevet 6. januar 2008 vet ikke jeg. føler begge deler er negativt ladet.. helst skal man vel komme midt i mellom og ikke skille seg ut, sånn som med alt ellers Men, det viktigste er jo som Dillå skriver da!!
Espoir Skrevet 6. januar 2008 #5 Skrevet 6. januar 2008 Ikke negativt ladet for meg heller hverken ung eller eldre mor.
solstråle69 Skrevet 6. januar 2008 #6 Skrevet 6. januar 2008 Ikke negativt noen av delene, for meg! :-)
Gjest Skrevet 6. januar 2008 #7 Skrevet 6. januar 2008 Man er en mor, ferdig med det. burde ikke være nødvendig å skulle påpeke at den og den er yngre/eldre. Så når en bruker begrepet "ung mor" så føler jeg det blir for å skulle påpeke umodenhet osv, og når "eldre mor" brukes så føler jeg det er for å påpeke "klar for pleiehjem før ungen er 20"/alle ungene dine kommer til å ha downs/du har ikke energi til å holde tempoet etcetcetc. At det, ja, blir negativt.
mammatil2 nydelige jenter <3 Skrevet 6. januar 2008 #8 Skrevet 6. januar 2008 ja ja ja!! Kakemonsteret!! Det er akkurat dette jeg føler også.. du beskrev det godt:)
solstråle69 Skrevet 6. januar 2008 #9 Skrevet 6. januar 2008 Merkelig hvor forskjellig vi tenker, men siden jeg fikk mitt første barn i en alder av 36 år, så tenker jeg absolutt at jeg er en "eldre" mor - uten å se noe negativt i det. :-)
Gjest -<<- Skrevet 6. januar 2008 #10 Skrevet 6. januar 2008 Begrepet "eldre mor" hører man sjelden, og jeg er usikker på hva som legges i det. Det er for meg ikke negativt ladet. Begrepet "ung mor" er for meg noe negativt ladet, ja.
Gjest Skrevet 6. januar 2008 #11 Skrevet 6. januar 2008 Begge er vel negativt ladet. Eneste forskjellen er at man ikke hører "gammel mor" like mye som man hører "ung mor" Jeg er ung mamma og så og si hver gang noen nevner "ung mor" i en setning så er det med en negativ undertone. Det er ikke til å komme bort fra at veldig mange har fordommer mot unge mødre, og jeg har faktisk blitt helt sjokkert over kommentarer jeg har fått fra andre mødre som er eldre. Jeg forstår ikke helt hvor disse fordommene kommer fra, og hvorfor noen tror de er en bedre mamma enn meg bare fordi de er 10 år eldre, men helt klart, maaaaange har fordommer. Når det kommer til hvorfor man ikke hører "eldre mor" like ofte tror jeg det er samme greia som hvorfor man synes det er greit å si til noen at de er sykelig tynne men ikke sykelig feite. Det er liksom litt "tabu" å være feit og gammel, derfor skal alle være så forsiktige med å si sånt til folk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå