Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har kraftig pollen allergi om våren og må ta medisiner. MEN i år har jeg termin rett før "sesongen" og har hørt at det ikke finnes medisiner en kan ta mens en ammer. Noen som har erfart det motsatte??? Blir veldig lei meg hvis ikke jeg kan amme pga det...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg mener å ha snakket med mange som bruker allergimedisiner og ammer. Det smarteste er å høre med lege/jm, men jeg tror ikke det skal være noe problem.

Skrevet

Har hørt med jordmor-hun visste ikke. Glemmer det hver gang jeg er hos legen, men skal prøve å huske det neste gang om en mnd. Har kikket i felleskatalogen uten å finne noen som kan brukes under amming :( Kanskje spørre på apoteket?

Skrevet

Her er det som står på

http://www.astmainfo.no/article/516775.aspx

"Amming

Det er vist at annengenerasjons antihistaminer passerer over i brystmelken, og det anbefales generelt å unngå bruk under amming, men noen kan brukes iallfall i moderate doser, forutsatt at dosen til barnet ikke blir for høy i forhold til barnets vekt (Solhaug , Roland 2004).

For bruk av førstegenerasjons antihistaminer under amming foreligger ingen anbefalinger ut fra sikker forskningsbasert kunnskap annet enn å unngå antihistaminer der det er vist overgang til brystmelken. For meclozin (Postafen) er det vist overgang til morsmelk, men for andre aktuelle førstegenerasjons antihistaminer foreligger ikke analyser av dette. Usikkerheten gjør at bruk også av disse frarådes under amming. En må anta at søvndyssende effekt av slike preparater kan virke på det diende barnet gjennom morsmelken. Det foreligger enkeltvise meddelelser om slik virkning der mor som gir bryst har brukt dexchlorpheniramin (Phenamin, Polaramin). Noen forteller om gunstig effekt på kløe hos diebarn med atopisk eksem. Dette dreier seg imidlertid om anekdotiske beretninger og ikke resultater av systematisk forskning."

Søstera mi er lege og har like allergier som meg (pollen + dyrehår). Hun sa hun brukte nesespray og øyedråper i stedet for piller i første del av svangerskapet. Disse virker kun lokalt, og utgjør dermed ingen fare. På slutten av svangerskapet fikk hun en kortison(sp?) sprøyte - denne er ment å få fart på utviklingen av lungene til barnet, men har den fine bieffekten at allergisymptomer blir helt borte. Det var høst/vinter mens hun ammet første halve året så da trengte hun ikke medisin.

Jeg håper selv å komme gjennom pollensesongen med kun nesespray og øyedråper - men hadde allergien min vært verre hadde jeg nok tatt førstegenerasjons antihistaminpiller.

Skrevet

Hei!

Jeg har pollenallergi og ammet på sommeren da tulla var 5 mnd. Jeg kunne ikke ta tabletter eller spray, men fikk lov å bruke kenacort-t(tror jeg det heter) er en kortisonsprøyte. Er så liten terapeutisk dose at det hadde ingenting å si for ammingen/babyen. Fikk det klarert med jordmor og gynekolog på føden på forhånd. De skrev en anbefaling til meg som jeg tok med til legen.(Første legen jeg var til ville ikke gi meg noenting,men jeg måtte undersøke nermere da jeg ikke klarer å eksistere uten medisin om sommeren)Da jeg kom til legen som skulle sette sprøyta, sa hun at det hadde ingenting å si for babyen. Har termin i sommer og blir nødt til å bruke medisin nå også.

:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...