Gå til innhold

ADHD /ADD noen som har personlige erfaringer med dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg frykter at jenta mi er hyperaktiv, og det samme sier de på helestasjonen. Så det blir nok utredning så snart dette kan gjøres. Men jeg har en del ting jeg lurer på som jeg håper noen her inne kan svare på om de har hatt personlige erfaringer med noe av dette:

- hvor tidlig kan man be om at barnet blir utredet?

- hvor tiflig kan man få hjelp?

- kan ADHD ha innvirking på at hun sover lite om natten?

- og kan det stemme at enkelte med ADHD sover bedre på formiddaen enn kvelden, at de "snur døgnet"?

- Nurket mitt er veldig aktiv, i tillegg veldig trassig. Hun er snill, men hardhendt. Alt av leker i lekegrinda kaster hun ut på trass mens vi ser på og kjefter. Alt hun VET hun ikke har lov til gjør hun rett foran øyene våre mens hun ser at vi ser strengt på henne. Og tross kjeft så bare smiler hun. Hun er veldig sterk i armene, og elsker å rive ned ting bare på pur f. Hun endevender huset på et blink, og dette sliter meg totalt ut.

Jeg forsøker å ta henne bestemt og ordentlig, men hun viser absolutt null reaksjon. Å slå rundt med harde leker er gøy, og hun elsker å rive meg i hårdet og smiler mens jeg etter beste evne forsøker å få henne til å slippe... Hun dunker også sitt hode hardt mpt våre, så hardt at det er vondt for oss men hun smiler fortsatt...

Hun er bare 13 mnd, og vi og alle andre synes hun virker litt vel tøff.

Kan noe av dette tyde på ADHD?

Hvor lenge bør vi la dette fortsette før det finnes hjelp å få?

Noen som har noen gode råd som har vært borti dette selv?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg har ikke personlig erfaring, men har vokst opp med en bror som har adhd.

håper de finner ut av det...

vil bare si lykke til videre. og håper dere får utredning..

for det kan jammen bli slitsomt i lengden...:)

Skrevet

Tror det er alt for tidlig å utrede for ADHD når ho bare er 13 mnd. Tror det er vanlig å vente til 5-6 års alder.

Hvis det viser seg at ho har ADHD er det kjempeviktig med grenser og faste rutiner. Man må gjøre seg hard, og ikke la barnet ta styring i hjemmet (noe som ofte skjer). Hvis barnet ikke har barnehageplass, anbefaler jeg det. Der blir det satt grenser og er faste rutiner for barna (er lettere med andres barn). Og barnet lærer seg å omgås andre barn, dele på leker, vente på tur osv. Tror kanskje det er lettere å få hjelp hvis barnet er i bhg også, da barnet blir observert av pedagog(er).

Vet ikke om dette hjalp deg så mye, men det er min erfaring :-)

Jeg har en datter med ADD og har det selv også.

Skrevet

Tusen takk for godt svar!

Jeg skal på utredning selv for ADD, men jeg tror nok at min datter da event. også har fått med det hyperaktive. Den biten har ikke jeg. Jeg er bare sliten og en liten "dagdrømmer" som sliter litt med egne ting p.g.av dette.

Har du den hyperaktive biten?

Skal virkelig sjekke med muligheter for barnehage ja! ;-) Takk igjen!

Skrevet

Nei jeg er ikke hyperaktiv, heller motsatt. Det hjalp meg veldi med Ritalin. Da kviknet jeg til, og fikk litt orden på livet. Og ikke minst, jeg ble for en gangs skyld ferdig med utdannelse etter mange forsøk. Har sluttet med ritalin nå som jeg er gravid, og er helt på "bærtur" igjen...hehe.

Lykke til med utredning av deg og datteren din.

Skrevet

Oj! Kan jeg få legge deg til på MSN? Du finner meg på [email protected]

Hadde vært kjepekoselig å fått pratet med andre som kanskje har opplevd det samme som meg! ;-)

Skrevet

Jeg skal legge deg til, men det er ikke så ofte jeg er logget på. Legger meg nå, men vi snakkes senere :-)

Skrevet

Så flott! Gleder meg til å chatte med deg! :-)

Skrevet

Jeg vet ikke noe om ADHD så det kan jeg ikke uttale meg om, men jeg reagerer litt når du skriver at selv om dere kjefter på henne så bare smiler hun, og ting hun vet hun ikke har lov til gjør hun allikevel. Barn på 13måneder vet ikke hva som er rett og galt. Og barn under 3år kan heller ikke sette seg inn i andres situasjon og følelser, så små barn som slår eller er hardhendte gjør ikke dette bevist, men dei lærer at ved sånn oppførsel kommer det ofte en reaksjon. Jenta di gjør nok ikke dette på pur f, men hun gjør det for å få oppmerksomhet. Det er veldig lett å komme inn i en nei-sirkel. Har du prøvd med bevist positiv oppmerksomhet?(Jeg sier ikke at du ikke gir henne positiv oppmerksomhet altså;)) Men det går ut på å overse litt det som du ikke ønsker at hun skal gjøre, som f.eks at hun kaster lekene ut av lekegrinda. Bare la henne gjøre det, og med en gang hun for eksemple blir litt oppmerksom på en leke i stede så gir du henne oppmerksomhet og forteller henne hvor flink hun er til å leke.

Det er en slitsom alder hun er inne i. Jeg har vært der jeg også;)

Lykke til med utredning hvertfall og får håpe jenta di ikke har ADHD!

Skrevet

En hos oss har ADHD. Han ble utredet da han var 7 år. Da begynte de på behandlingen. Han har måtte gå igjennom masse forskjellige tester og prøvd ut flere medikamenter før han traff på det riktige.

13 mnd tror jeg er for tidlig å finne ut om hun har ADHD. Man merker det som regel i mot læringstidspunktet, altså litt senere opp mot 2 år tidligst sier noen. Men noen av de typiske tegnene som vi opplevde var at han sov ikke i det hele tatt. HVerken snudde døgnet eller lign. Veldig typisk for ADHD barn, er at ikke klarer å roe seg ned nok til å sove, noe tid på døgnet. Og dermed blir ekstra oppviglet fordi de egentlig er overtrøtte. Klassisk er da nekte å legge seg, og grytidlig opp, og omtrent ikke noe soving på dagen. Men dette merket ikke vi noe til før han rundet 2. Han var tildig oppe, men sov hvilen sin osv...

Problemene du har med grensesetting og forståelse kan nok også bare ha noe med at hun er liten, og ikke skjønner så mye enda. SOm hun over sier, så kan det virke som oppmerksomhet hun agerer mot.

Her merket vi det først når han nærmet seg skolealder og når han begynte på skolen. Han har konsentrasjonsvansker, klarer ikke å sitte stille, maser og henger fast på folk hele tiden. Han kan stå utenfor dodøra og mase selv om han vet at man er på do.

Typiske ofte for ADHD barn er ikke at de "ikke hører etter". De hører ofte etter, og prøver å forstå, men så glemmer de det rett og slett etter kort tid. Og dermed skjer det igjen. Men de stopper opp og skjønner at de har gjort noe galt, på lik linje med andre barn, de er jo ikke dumme. Men de mangler roen og demed evnen til å huske dette og konsekvensene av det. De utvikler ofte også, om vår her, et utrolig sinne, oftere hos gutter, enn jenter. Jenter blir ofte mer stille og innsluttet av ADHD, fordi de ikke blir forstått, og føler at verden er urettferdig. Vår har det mye bedre nå som han har fått medisiner og nå er han en vanlig glad, og fornøyd gutt.

Siden jenten din bare er 13 mnd, vil jeg påstå at det alt for tidlig å sette noe ADHD diagnose på henne. Har selv ei jente som blir 13 mnd nå denne mnd, og det er helt umulig å kunne si på så små barn om de har en slik diagnose. Men om man kan se tendenser det kan ikke jeg si noe om. Det er vanskelig fordi jenta di er i en utviklingsfase der grenser skal testes, og alt skal utforskes, kreftene i kroppen skal utvikles og testes, og skillet mellom en aktiv 13 mnd og en adhd 13 mnd, er ikke godt å si..

Jeg vil nok heller vente en stund, og se på om det er andre metoder som kan fungere for dere i hverdagen.

Lykke til

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...