Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

noen som har peiling på filting? noen oppskrift på å lage små julenisser,juletre,julehus osv.. så det når vi var på besøk hos noen,men dem hadde fått d i gave. har så lystå lage sånn til neste jul:) tidli ute.. hehe

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Finnes mange bøker om det.

Du får søke litt i bokhandler og hobbyklubber. Vet cappelens hobbyklubb har noen, men vet ikke om du får handle der hvis du ikke er medlem.

Det finnes også flere metoder og teknikker innen filting. Regner kanskje med at sånne små nisser og slikt er lagd med nålefilting. Nåler får du kjøpt f.eks. hos panduro.

Skrevet

du vet ikke noen nettsider der jeg kan finne "oppskrift" på fremgansmåten?

å hvilke matrial jeg trenger..?

Skrevet

Vet ikke hvor du kan finne oppskrifter på slike juleting, kan jo godt være de er laget etter fri fantasi. Men teknikker og ideer kan du finne her f.eks:

http://www.pandurohobby.no

Gå på "Hovedkatalogen" og så på "Ull og filt". Der finner du både utstyr og veiledningshefter.

http://www.filtmaker.no/index.php?side=bok

Den nederste av disse to bøkene tar for seg diverse teknikker. Denne dama holder diverse kurs også, hvis det kunne være aktuelt. Hun driver mest med klær og slikt, men også figurer og småting. Hun holder til i nærheten av Lillehammer.

Skrevet

filting som i toving? i så fall er det vel bare å gnu det sammen med feks grønnsåpe.

Skrevet

Tviler på det er en "juleklump" hun er ute etter... hihi...

Skrevet

går an å lage mye på den måten der. er samme prosessen som skjer når man strikker og vasker det på varmt.

har da laga nisser og sånt med den metoden så funker den, men spørs om det var akkurat den hun lurte på da

Skrevet

Ja, funker det. Men greit å vite hvordan ulla oppfører seg og fungerer før man setter igang.

Hvis det er små detaljerte nisser, juletrær og hus hun vil lage, så tror jeg nålefilting er best. Da bruker man ikke såpe og vann, men bruker en taggete nål til å tove ulla på plass. Da kan man få til de utroligste små detaljer.

Skrevet

det er sånn med nål jeg tenker på.. men er så fantasiløs at det er ikke mulig... hehe..

får gå en tur på bibloteket å se om jeg finner noe om filting og ideer:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...