Gå til innhold

Legger inn dette for en veninne av meg.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en veninne som er som en maskin. hun blir gravid på alt av prevensjonsmidler. Nå ønsker hun å sterilisere seg,fordi hun har tatt abort flere ganger,og det er en stor påkjenning.Hva er kriteriene for å få utført en sterilisering?Har hørt at man må være over 35 år stemmer det?

Nå har hun da blitt gravid igjen også,for 4 gang,og føler seg utskjemt på sykehuset.Sist hun var der,både snakket,og kikket de,åpenbart,rart på henne.Virker som om hun tar veldig lett på det å ta abort,noe jeg VET at hun ikke gjør.Har kjent henne siden hun var liten,hun er 4 år yngre enn meg.Men er det mulig for henne,å ta abort i en annen by?Eller i sverige?Hun har sagt klart ifra at hun IKKE ønsker å ta abort her hvor vi bor,fordi hun rett og slett ikke tør gå til legen,og heller ønsker hun ikke å få utført en abort på sykehuset her.Hun vil helst ikke at noen skal dømme henne.Det er ikke så veldig lenge siden siste aborten,for å si det sånn.

Det er ingen vits i å henge ut meg,da jeg ikke har noe med dette å gjøre. Jeg stiller et spørsmål for henne,og håper på noen saklige svar.

Tusen takk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er fritt sykehusvalg i norge, så abort kan hun ta andre plasse. Vet ikke om det er sånn at du må innom fastlegen for å bestille time, eller om hun bare kan kontakte sykehuset direkte.

Skrevet

Men de vil vel få frem tidligere "historie" på det nye sykehuset også?Finnes det ingen privatklinikker? Er det slik at hvis man bor i f.eks bodø,kan man ta sykehus i trondheim?

Takk for svar.

Skrevet

Hun vil sikkert få det på journalen sin, men om hun velger et sykehus langt borte har det vel ikke noe å si, det er vel ingen der som kjenner henne alikevel? Jeg har ikke så god greie på dette, har aldri tatt abort eller vært borti noen privatklinikk, men da jeg bodde i Hordaland var det ikke noe problem for meg å velge sykehus i Rogaland som fødested.

se her:

http://www.frittsykehusvalg.no/

Skrevet

Rart hvordan enkelte stadig blir gravide på tross av prevensjon??? JOda, det kan vel skje en gang..men 4? Synes det høres merkelig ut med tanke på at de fleste som blir gravide på prevensjon har glemt å ta en pille eller ikke gjort alt som foreskrevet av lege. Kondom alene skal være over 99% sikkert hvis det er gjort rett...og var jeg LIVREDD for å bli gravid så hadde jeg gladelig brukt både p-piler og kondom samtidig.

Så frem til at aborten foretas lovlig her i Norge så havner det uansett på journalen hennes, så fram til at hun ikke kjenner noen innen systemet som kan slette det for henne da...

Skrevet

ess.. hun lyver sikkert bare.. 4 ganger på prevansjon ja..helt sikkert.. hva setter hun kondomen på da?

Skrevet

herregud da.hun har brukt forskjellige minpiller og p piller da.ikke kondom!. Døm og du skal bli dømt sier jeg bare,.

Skrevet

hehe..hun har sikkert brukt dem...men tydeligvis ikke tatt alle til rett tid hvis hun har tatt noe....for de SKAL være trygge. Jeg ble på tjukka etter å ha glemt å bytte nuvaringen i tide...men heldigvis var det ingen krise og resultatet ligger i senga si i etasjen over her med totten i munnen og "peter-kanin" i armkroken...

Skrevet

døm og du skal bli dømt? jeg sier det bare.. 4 ganger!! det skurrer jo litt da.. men du er jo på den sikre siden.. man blir vell ikke "dømt" for å være godtroende

Skrevet

Du sier ingenting om hvor mange barn hun har. Men jeg vil anta at dersom hun har fått et par barn i tillegg til de 4 svangerskapene hun har avbrutt så vil vel det telle mer enn alder. Men jeg har egentlig ikke peiling på dette og vet ikke hva aldersgrensa er. Men 35 høres mye ut...

Og til dere som driver å dømmer: det at vedkommende ønsker å sterilisere seg vitner vel om at hun i aller høyeste grad ønsker å ta ansvar for at det ikke skal skje flere uønskede svangerskap. Og jeg kjenner flere som har blitt gravide på ulike piller som er tatt etter forskriftene. Jeg leste en gang en artikkel hvor det stod at dosen med hormoner i dagens piller er så lav at det for noen kanskje ikke er nok til å ha den tenkte effekten. Her spiller vekt blant annet en rolle.Så ikke tro at folk automatisk må ha gjort noe feil!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...