Anonym bruker Skrevet 5. januar 2008 #1 Skrevet 5. januar 2008 Jeg er selv 4 dager over termin og lurer nå på om termindatoen min kan ha vært feil. Jeg vet jeg ble befruktet 9.april, så da må vel termindatoen min være 8-eller 9 januar og ikke 1.januar som det står i papirene. Ultralydtermin var også 1.januar. Dessuten vet jeg jo at 26% føder i uke 40 og 20% i uke 41, så det er vel egentlig ikke overtid??? Stoler dere på termindato da?
kløver Skrevet 5. januar 2008 #2 Skrevet 5. januar 2008 I forhold til hvor stor babyen var i uke 18, så stoler jeg på at den er relativt riktig. Men noen kvinner har fra naturens side lange svangerskap og noen har korte. Jeg f.eks fikk begge mine forrige barn én uke etter termin. Etter fødselen vurderes babyene ut i fra hvor modne de er, dvs om de har tegn på for tidlig fødsel, tegn til å være overtidige eller "tegn" på at de er født "på termin". Begge mine to ble da vurdert til å være født i uke 40. Det betyr at kroppen min sannsynligvis har et svangerskap på 41 uker i utgangspunktet - det er da babyen er passe ferdig. En venninne av meg fødte i uke 36 og hennes baby ble vurdert til å være født i uke 38,5. Dvs at hun har korte svangerskap (noe resten av familien hennes også ser ut til å ha). Utenom dette er det selvfølgelig andre faktorer (som man ikke vet mye om) som kan påvirke slik at fødselen ikke starter når den egentlig bør eller starter for tidlig da... Per def. er man ikke overtidig før 2 uker etter termin, men begrepet brukes på alle som har gått over termindato allikevel. :-) Sannsynligvis vil fødselen din starte når babyen og kroppen din er klar, uavhengig av termindato, men det vet du jo ;-). Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2008 #3 Skrevet 5. januar 2008 Klart jeg stoler på termindato. Jeg har ul termin 26 februar, og mens termin 25 februar. I og med at det er så liten forkjell spiller det jo liten rolle hva jeg går ut ifra. Venter et stort barn, til nå 26% pluss- så får diskutere med jordmor om å evt settes igang så han ikke vokser enda mer. Skal på ny vekstestimering til fredag igjen- i uke 33+5
M@mm@ til mine barn Skrevet 5. januar 2008 #4 Skrevet 5. januar 2008 Hehe, jeg stoler vel egentlig mer på spå-datoen min jeg. Ble spådd å bli gravid sommeren 2007, selv om jeg da ikke bodde sammen med far til ungene da, og ikke hadde sex. Ble gravid 6 dager etter at vi flyttet sammen igjen.... Ble spåd av samme at det var en jente og det stemmer og... Og til slutt spådde hun samme at jeg ville føde enten 9 dager før termin 11. mars, eller 9. mars. Ul terminen er 20.mars.
Prinsesse Sophia Skrevet 6. januar 2008 #5 Skrevet 6. januar 2008 Synes sånn spåing er kjempe spennende. Kan jeg spørre deg Lamela hvilken du bruker siden du er så fornøyd? Hilsen 28 dager igjenn
Athina' Skrevet 6. januar 2008 #7 Skrevet 6. januar 2008 Jeg stoler på ul datoen, eller min dato som da var 5.januar for jeg vet med sikkerhet når han ble til. Og ja, i dag blør jeg og det på termin dagen og i morgen blir jeg satt i gang så her blir det rett uansett hvordan man ser det :-) Ble spådd av Sunze jeg jeg også, og det var noe med tallet 9, men hun kunne ikke si hva det var. Ikke er det 9 dager før, eller over så det må vare at fødselen tar 9 timer eller minutter da hehe. Skal bli morsomt å se om hun har rett :-)
termin 29.jan Skrevet 6. januar 2008 #8 Skrevet 6. januar 2008 Jeg fødte på UL-termin sist (som var 4 dager etter menstermin) denne gangen har jeg menstermin 26. og UL-termin 29. (som du ser under :-) Sønnen min var veldig gjennomsnittlig lengde og vekt da han ble født også, så jeg tror det stemte bra sist. Men håper å føde ei uke før eller noe sånt denne gangen, hadde vært kjekt :-) Jeg er veldig fødeklar allerede, gruer meg nesten ikke en gang, og 2. gangs har vel ofte en tendens til å føde litt før. (Håpe,håpe :-)
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2008 #9 Skrevet 6. januar 2008 jeg ble da befruktet 15 april og min termin er 6. jan. ifølge det har jeg term idag og ingen tegn til fødsel. Jeg har også født to barn før og de kom 2 uker før og 2 og enhalv uker før . så jeg synes det er bare tilfeldig at man føder før eller senere enn termin. Vi får smøre oss med tolmodighet enn så lenge, men jeg har ikke tenkt å gå veldig lenge over termin, da dette er risikabelt for babyen Morkaken kan svikte å sånt.
gulda Skrevet 6. januar 2008 #10 Skrevet 6. januar 2008 Jep stoler på ultralydterminen, ja. Har liksom ikke noe annet å gå utifra, jeg, for mensen har vært så ustabil.. )
~sjiraff~ Skrevet 6. januar 2008 #11 Skrevet 6. januar 2008 Ja det gjør jeg. Men så er det bare en dag imellom ULtermin og egen mens termin. Med første mann var det stort sprik 17/9 <->3/10 UL termin (3/10) var feil og snuppa kom 23/9 og klart på overtid iflg jordmor...
Leirha Skrevet 6. januar 2008 #12 Skrevet 6. januar 2008 Jeg stoler ikke fullt å fast på termindato nei, jeg mener datoen som ble satt på UL, menstermin har jeg ikke peiling på uansett. Jeg regner med å gå noen dager over tiden, det gjorde jeg sist, og dte har alle i min familie gjort til nå. Så det er liksom for meg bare en dato å jobbe seg opp mot, men ikke den datoen baby kommer
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå