♥tre små hjerter♥ Skrevet 5. januar 2008 #1 Skrevet 5. januar 2008 Hadde en diskusjon her om dagen med et familiemedlem ang det.Og da sa han at hvis det er så jævla farlig med forovervendt,hvorfor er det da lov å selge det?Da sa jeg at det er vel som med tobakk.Alle vet at det er hõyst skadelig å rõyke,men fra man er atten år er det alikevel lov.Slik er det med forovervendt også,fra barnet er ni kg er d lov å la dem sitte forovervendt,til tross for at risikoen for alvorlige skader õker betraktlig ved en evt.kollisjon.Akkurat som en rõyker har stõrre risiko for å få kreft å dö av det,iforhold til en ikke röyker.För röyka folk uten å vite konsekvensene av det,men med dagens opplysninger er det jo mange som stumper röyken,og heller aldri tar den fõrste sigaretten.Slik gjelder sikring av barn i bil også.Idag vet man hvor skjör nakken til et lite barn er,og hvor enorme krefter en kollisjon förer med seg.Man vet at ved riktig sikring har den lille best sjangser.Derfor fatter jeg ikke at noen er så trangsynte å mener noe annet.Men det er jo min mening da.
=)mamsen=) Skrevet 5. januar 2008 #2 Skrevet 5. januar 2008 Skikkelig bra sammenlikning ja! Not! Kan du forklare hvorfor det bare er Norge og sverige som anbefaler dette?? Og hvorfor de i feks Tyskland anbefaler omvendt, fordi det i tyskland skjer flere påkjørsler bakfra enn forfra! i Norge blir man aldri påkjørt bakfra!
Salat Skrevet 5. januar 2008 #3 Skrevet 5. januar 2008 I land der de fleste veier har adskite kjøreretninger kan det lønne seg å sitte forovervendt. Fatter heller ikke at noen i norge setter ettåringer i fremovervendte stoler uten spesiell grunn.
=)mamsen=) Skrevet 5. januar 2008 #4 Skrevet 5. januar 2008 Da kan du jo ta en titt på statestikken over kollisjoner ved bykjøring. Da finner du ut at det er større sjans for å bli påkjørt bakfra enn forfra. Det burde være go nok grunn det vel? Selv kjører jeg bare bykjøring så og si.
Mamma, mammaere, mammaest <3 Skrevet 5. januar 2008 #5 Skrevet 5. januar 2008 Jeg kan forklare deg det! I Norge er det et fåtall av veiene som har fysisk veiskille, dermed er det mange frontkollisjoner, som jo er den mest alvorlige, sammen med sidekollisjoner.. Forøvrig jobbes det med å utsette vektgrensen. Det har vært gjort forsøk, men det EU-direktiver gjør saken vanskeligere.I Sverige har det blitt gjort, der er grensen 15kg.
Mamma, mammaere, mammaest <3 Skrevet 5. januar 2008 #6 Skrevet 5. januar 2008 Men det er jo ikke hvor MANGE front versus bak kollisjoner som bør utgjøre argumentet for avgjørelsen, men ALVORLIGHETSGRADEN og DØDELIGHETSGRADEN. Også den taler for seg selv. Jeg har aldri ment at folk skal ha bakovervendte seter fordi JEG mener at det er best. Det kommer an på mange faktorer og jeg har ikke noen forutsetninger for å bestemme hva andre bør gjøre. Men feilinformasjon irriterer meg. Mye mer enn at noen sitter framovervendt. Hvorfor ikke bare innse at bakovervendt ER tryggest, men ikke mulig i alle tilfeller. Og ikke nødvendigvis best. Men tryggest!
EnMamma Skrevet 5. januar 2008 #7 Skrevet 5. januar 2008 Sjekk fakta før du uttaler deg så påståelig. Det er fler og fler land som kommer etter ang. det å sitte bakovervendt. Sverige er VERDENSLEDENDE innen forskning på området barn i bil derfor er det naturlig at de er langt foran andre land på dette området. Norge kommer sakte men sikkert etter. I Norge blir man ofte påkjørt bakfra men det skjer i mye lavere hastigheter enn en frontkollisjon/utforkjøring eller møte med f.eks. en elg gjør. Ved påkjørsel bakfra står som regel et av kjøretøyene helt stille eller kjører saktere enn det andre. Det er helt andre krefter i sving ved en frontkollisjon. Ser man på statistikk(den finner du her: http://pub.tv2.no/multimedia/na/archive/00315/Barn_i_bil_handbok__315807a.pdf) som sammenligner antall hardt skadde og drepte barn i trafikken i Sverige vs. Tyskland fra fylte ett år(på den tiden man snur barna fremovervendt i Tyskland) ser man at antallet skadde og drepte små barn er MYE høyere i Tyskland enn i Sverige hvor barna sitter bakovervendt til de er fire år. Man kan se akkurat det samme når man sammenligner Sverige med England og Frankrike også. Ser man på skader ved forsikringssaker er det mange påkjørsler som skjer bakfra, men de aller fleste tilfellene av alvorlige skader/eller død er frontkollisjoner. Disse tallene har jeg fått oppgitt av Trygg Trafikk: Foreløpige tall for 2007 viser 2 % av de omkomne døde i ulykker med kjøretøy i samme kjøreretning, mens 46 % omkom i møteulykker. Forøvrig syntes jeg hovedinnlegget var flott, det er mye sannhet i det du skriver.
EnMamma Skrevet 5. januar 2008 #8 Skrevet 5. januar 2008 Jeg siktet forøvrig til paxxo i mitt innlegg over her.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå