Gå til innhold

Hormonspiral eller kobber??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er litt skeptisk til hormonspiral fordi jeg er redd det kan ta lang tid å bli gravid igjen etterpå....Som i enkelte tilfeller ved p-sprøyte. Stemmer dette? Eller er det som ved p-piller at du kan bli gravid ganske med en gang? (ja, jeg vet at noen blir det med en gang uansett prevensjon, men henger hormonene litt igjen liksom?)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heia....

Jeg er jente som ikke skal ha flere små, så jeg har blitt anbefalt og begynne på hormonspiralen ja....Dvs at det tar litt lengre tid om man ønsker og ta den ut og bli gravid ja.....

Må jo si at det er en del bivirkninger med denne spiralen...Iallefall har jeg hatt det............

Bl.a blødninger i perioder, menssmerter i de første månedene, samt mistet sexlyst....men nå etter ca 4 måneder er alt dette ok igjen.......

Tina

Skrevet

Takk for svar! Har hørt at det er bivirkninger med kobberspiral også, da i form av større og vondere blødninger. Men jeg tror det blir kobber da, for her vil vi ha enda en liten en om ett par-tre år. Og da vil jeg ikke gå å vente lenge på at hormonene fra spiralen skal gå over....

Skrevet

Ja også hørt det med blødninger ang kobber ja.....Men tror det anbefales med hormon når du ikke har tenkt på barn veldig snart igjen...........Lykke til

Skrevet

Jeg har kobberspiral og har ikke hatt noen problemer med det, men så har jeg ikke fått tilbake mensen ennå da.. :/

Skrevet

Legen min sa at kobberspiral anbefaler hun helst ikke fordi veldig mange blir plaget av store blødninger og smerter i forbindelse med det, så hun anbefaler bare det i spesielle tilfeller.

Hvordan det er i forhold til å bli gravid igjen, er jeg ikke helt sikker på, men jeg spurte om det var mest likt p-piller eller p-ring (som er de to tingene jeg har brukt før) når det gjelder hormoner og dermed også bivirkninger og jeg fikk beskjed om at det er mestt likt p-ring som har minst hormoninnhold (heter det egentlig det...). Med p-sprøyte for man jo en "overdose" hormoner på en gang, mens med p-ring og hormonspiral får man jo mer jevnt med hormoner hele tiden og jeg vil derfor tro at det er mer likt p-ring.

Dessuten så er det jo som du sier selv også, noen blir uansett prevensjon gravide med en gang, mens andre uansett må vente mange mnd...

Skrevet

Jeg har kobberspiral og er kjempe fornøyd :) Er det eneste (bortsett fra kondom) prevensjonen jeg kan ha pga vi har hatt blodpropp i familien. Hvis jeg er latent (eller hva det heter) til å få blodpropp så er det absolutt ikke noe for meg å pakke i meg hormoner!

Skrevet

har kobber og er kjempefornøyd. den er jo helt hormonfri så endelig føler jeg at jeg ikke er en hormonbombe slik jeg var da jeg gikk på piller = )

men ikkefått mensen enda så vet jo ikke om jeg vil få store blodninger..jeg prøver i vertfall

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...